Democraţie şcolară, unde eşti şi încotro o apuci? Dar tu, Consiliu Naţional al Elevilor?
0Marţi, 13 ianuarie, în Monitorul Oficial a fost publicat noul regulament şcolar, acesta stârnind reacţii din partea societăţii civile, dar mai ales a elevilor, ale căror drepturi şi libertăţi sunt puse între paranteze de către acest document, adoptat prin ordinul ministrului Remus Pricopie în ultimele zile în fruntea Ministerului Educaţiei Naţionale. E ultimul lui "cadou" pentru învăţământul din România. Ultimul să fie!
Fiind în permanenţă cu ochii pe legislaţia şi deciziile din domeniul de tineret, marţi, imediat după publicarea noului regulament în Monitorul Oficial (ce platformă greoaie!), am publicat pe blogul personal un articol în care am explicat de ce noul ROFUIP (Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar), ataşat jos, încalcă drepturile şi libertăţile elevilor din România. Vorbesc despre elevi pentru că mă interesează în special tinerii. O analiză din perspectiva părinţilor şi a profesorilor poate fi făcută de asociaţiile de părinţi, respectiv de sindicate.
N-am putut să scriu aici despre noul regulament până nu aflam poziţia elevilor, repreprezentaţi, din păcate mai mult la nivel declarativ în ultima perioadă, de către Consiliul Naţional al Elevilor (CNE). L-am contactat pe Eduard Mititelu, preşedintele CNE, însă acesta nu a dorit să-mi ofere detalii după ce i-am spus ce am descoperit.
Este prima persoană de la care am vrut să aud o părere despre noul ROFUIP nu doar pentru că este cel care ar trebui să reprezinte interesele elevilor şi să fie vocal în acest sens, ci pentru că a lăudat pe reţelele de socializare şi printre elevi noul ROFUIP, ca urmare a consultărilor cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei la care a participat toamna trecută la Bucureşti (foto jos).
Problemele noului ROFUIP din perspectiva drepturilor şi libertăţilor elevilor:
- Elevii nu vor mai avea voie să părăsească incinta şcolară nici măcar în pauze, fără acordul profesorului de serviciu sau al dirigintelui;
- Obligativitatea instituţiilor de învăţământ de a pune elevilor la dispoziţie manuale şcolare a dispărut;
- Redactarea şi publicarea de reviste poate fi suspendată de Consiliul de Administraţie al şcolii;
- Elevii care au avut nota la purtare sub 9 în anul şcolar anterior nu vor mai putea fi aleşi ca reprezentanţi în Consiliul Elevilor;
- Elevii se pot asocia în cercuri şi asociaţii pe baza unui statut propriu, aprobat de directorul unităţii de învăţământ;
- Contractul educaţional (scris) devine o obligaţie.
Astea sunt aşa, la prima vedere. N-am avut încă timpul necesar să citesc toate cele 80 de pagini ale documentului, dar voi face şi acest lucru, după care voi publica o analiză amănunţită. Este un regulament foarte stufos care, gândiţi-vă puţin, trebuie citit de toate cadrele didactice, dar şi de elevi! Şerban Iosifescu, preşedintele ARACIP (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar), crede că noul ROFUIP este un exemplu de reglementare "otova", remarcând o serie de probleme ale regulamentului.
Primii elevi care au reacţionat faţă de noul regulament şcolar au fost membrii Asociaţiei Elevilor din Constănţa (AEC), care intenţionează să atace în instanţă Ministerul Educaţiei pentru încălcarea drepturilor fundamentale ale omului. Prevederile noului ROFUIP contravin tratatelor internaţionale, la care România este parte, cu privire la drepturile omului şi drepturile copilului, dar şi Constituţiei României, legea fundamentală a statului român, spun ei.
La aproape două zile de la publicarea în Monitorul Oficial, a venit şi poziţia Consiliului Naţional al Elevilor. Mă bucură faptul că au luat atitudine, chiar şi în ceasul al doisprezecelea. Totuşi, elevii au avut, de-a lungul elaborării acestui nou regulament şcolar, lideri ai CNE care au stat faţă în faţă cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei, aceştia având şansa, dacă nu să transmită autorităţilor doleanţele elevilor, măcar să comunice că urmează adoptarea unor norme abuzive faţă de elevi. Acest aspect nu mă face să cred decât că reprezentanţii elevilor au emis acest comunicat tardiv abia după ce au început presiunile interne în CNE. Membrii Consiliului Elevilor din ţară sunt destul de porniţi pe actuala conducerea a CNE pentru lipsa de acţiune de care liderii naţionali ai elevilor au dat dovadă în ultima perioadă. Sper ca lucrurile acestea să fie puse pe tapet şi la Adunarea Generală a CNE, care urmează să aibă loc în vacanţa dintre semestre.
Liderii elevilor evidenţiază neconcordanţa dintre acest document şi acte precum Declaraţia Drepturilor Omului, Constituţia României şi Legea Educaţiei Naţionale. Consiliul Naţional al Elevilor cere factorilor decidenţi respectarea legilor naţionale şi prevederilor internaţionale, printre care se numără şi procentul alocat pentru educaţie din Produsul Intern Brut, însă salută aprobarea, după mult timp, a Statutului Elevului prevăzut în ROFUIP ca fiind Statutul beneficiarilor primari ai educaţiei ce prevede drepturile şi obligaţiile elevilor.
Aţi observat servilismul şi ipocrizia conducerii CNE, care ar trebui să apere şi să reprezinte interesele elevilor din România? Şi abia au împlinit 18 ani! A fost prezentă la consultările despre noul regulament şcolar, s-a lăudat cu el în spaţiul public prezentându-l ca pe un mare succes, iar acum, când e cu presiunea elevilor pe cap, atrage atenţia că documentul nu respectă drepturile omului, Constituţia şi Legea Educaţiei. Elevii de azi, politicienii mincinoşi de mâine?
Eduard Mititelu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, despre noul ROFUIP, înainte de adoptare:
* "Bajdechi" este un student de la Facultatea de Drept, preocupat de democratizarea şcolii româneşti. Una dintre fotografii o am de pe site-ul Alianţei România Curată, unde Alexandru Bajdechi a scris un comentariu despre noul ROFUIP.
** A se observa cum Eduard Mititelu, liderul elevilor din România, nu doar că acţionează şi comunică exact ca un funcţionar din Ministerul Educaţiei, ci şi admite că, atenţie, Consiliul Naţional al Elevilor a funcţionat până în momentul de faţă în ilegalitate şi că noul ROFUIP ar rezolva această problemă. Nu vreau să mă dau cocoş, dar declaraţia asta confirmă ce spuneam în toamnă: Consiliul Naţional al Elevilor - mingea de ping-pong a Ministerului Educaţiei.
Să vă mai dau un exemplu de ipocrizie şi inconsecvenţă în comunicatul CNE:
Consiliul Naţional al Elevilor consideră, de asemenea, că media 9 la purtare nu poate fi un criteriu pentru a deveni reprezentant al elevilor, constrângând astfel accesul liber al tuturor elevilor din România să candideze şi să fie aleşi în cadrul acestei organizaţii, existând posibilitatea abuzurilor sau scăderii notelor la purtare în mod excesiv şi nejustificat.
Foarte corectă poziţia şi de aplaudat. Dar cum poţi avea tupeul să critici această condiţionare din ROFUIP, de altfel condamnabilă, când tu, aceeaşi conducere a Consiliului Naţional al Elevilor care ai dat comunicatul, ai introdus toamna trecută, în metodologia de organizare a alegerilor din Consiliul Elevilor, o astfel de condiţie (articolul 2, litera f)? Nu cumva tot tu ai cerut mizeria aia de articol din ROFUIP?
Totuşi, cum rezolvă noul ROFUIP problema juridică a CNE?
Menţinând neclaritatea în privinţa duratei mandatului reprezentantului elevilor pe şcoală ("maximum 2 ani"), astfel fiind puse sub semnul întrebării alegerile anuale din şcoli în rândul elevilor? Nu cred! Legând practic Consiliul Elevilor de şcoală, de deciziile directorului, de presiunile profesorilor, de inspectorate, de Ministerul Educaţiei? Nici atât!
Dragi lideri ai elevilor, ceea ce faceţi voi nu se numeşte reprezentare, ci subordonare! Sau cel mult dezvoltare strict personală şi oportunism. Nu veţi putea fi reprezentativi decât atunci când scăpaţi, din punct de vedere juridic, de legătura dubioasă cu şcoala şi cu autorităţile statului! Societatea civilă e formată din structuri care nu sunt legate şi depind de Guvernul României!
Până la Consiliul Elevilor, ce facem cu noul ROFUIP? Se vor împaca elevii cu faptul că nu au voie să meargă până la chioşcul din colţ în pauze? Sau că nu vor avea manuale pe bănci din cauză că noul regulament şcolar nu stipulează faptul că instituţiile de învăţământ au obligaţia să le asigure? Sper că nu. Şi mai sper că vor protesta faţă de aceste prevederi aberante! Totuşi, pentru a prinde curaj, elevii au nevoie de structuri care să îi reprezinte cu adevărat!