Uitaţi de „made in China“. De ce-şi mută marii producători de haine fabricile în România şi Moldova

0
0
plenara china reuters

Mai multe state est-europene au reuşit să atragă mari companii de textile, care preferă să-şi deschidă fabrici aici decât în China, unde salariul mediu a crescut cu aproximativ 30% anul trecut.

Operaţiunile din China devin tot mai scumpe pentru companiile de textile, însă rămân sub media pieţei. Astfel, decizia firmelor de a-şi deschide fabrici în Moldova sau Maroc şi nu în China nu ţine doar de preţ, notează jurnaliştii Reuters.

Într-o industrie în care cererea depinde în primul rând de comportamentul capricios al consumatorului, companiile trebuie să se adapteze repede pentru a depăşi giganţi precum Zara (controlată de grupul Inditex), care poate aduce în magazine copiile rochiilor din marile prezentări de modă la doar câteva săptămâni după ce acestea au avut loc.

„Evident că este mai scump să producem lucruri în Turcia şi Tunisia decât în China, dar nu mai este o diferenţă atât de mare, având în vedere cu cât au crescut salariile în China şi este mult mai convenabil pentru noi pentru că este mai aproape, aşa că avem mai mult control asupra calităţii“, a declarat Giovanni Bianchi, designerul companiei de lengerie intimă La Perla, pentru Reuters.

La sfârşitul anului trecut, La Perla a renunţat la fabricile din China în favoarea unor noi puncte de lucru în Tunisia, Turcia şi Portugalia.

Potrivit estimărilor acestei companii, cheltuielile cu salariile sunt până la 50% mai mari în aceste state, aşa că statul chinez rămâne mai ieftin. Însă asta se schimbă rapid.

În ultimii cinci ani, salariul mediu a crescut în China cu cel puţin 15% anual. grupul de comerţ Institu Francais de la Mode estimează că salariul mediu din zonele de coaste ale Chinei a crescut de la 240 de euro în 2005 la 400 de euro în 2011. Pentru Tunisia şi Maroc, grupul estimează salarii de 160, respectiv 152 de euro, iar pentru Moldova – 200 de euro.

Iar condiţiile tot mai stricte impuse de fabricile chineze au contribuit şi ele în decizia companiilor de a-şi muta fabricile. Producătorii puneau presiune asupra companiilor pentru a plasa comenzi mai mari decât aveau nevoie, iar firmele riscau astfel să rămână cu stocuri nevândute. Erau obligate astfel să ofere hainele cu discounturi semnificative, ceea ce le dăuna imaginii.

Casa franceză de modă Barbara Bui şi-a mutat fabricile în Ungaria, Bulgaria, România şi Turcia încă din 2010. „Distanţa şi bariera lingivstică îngreunau accesul la controlul calităţii“, explică Jean-Michel Lagarde, directorul general adjunct al companiei.

Economie


Ultimele știri
Cele mai citite