„Turismul de răzbunare” a dus cheltuielile românilor la cote record în 2022
0Vacanța de iarnă a adus o creștere importantă a sumelor cheltuite de români în țările pe care le-au vizitat de Sărbători, dar și ale celor realizate de turiștii veniți în țara noastră.
Datele Revolut pentru ultimul trimestru al anului 2022 și pentru tot anul trecut indică faptul că și românii au fost atinși de fenomenul „revenge travel” (călătoriile de răzbunare), o tendință globală care se referă la creșterea fără precedent a apetitului pentru călătorii, în rândul consumatorilor, care vor astfel să recupereze timpul și oportunitățile ratate din cauza pandemiei de COVID-19. Acest trend se menține și în prima lună a noului an, deoarece consumatorii fie și-au prelungit vacanțele de iarnă, fie caută ofertele cele mai avantajoase pentru a pregăti viitoarele călătorii și concedii.
Primul decembrie lipsit de restricții și limitări de mobilitate din ultimii trei ani a adus o creștere importantă a sumelor cheltuite de utilizatorii români în străinătate (+177%), conform datelor* agregate și anonimizate analizate de super-aplicația financiară. De asemenea, în ultimul trimestru al anului, s-a înregistrat o majorare cu 40% a cheltuielilor turistice realizate de clienții din România, a doua sa piață la nivel global după numărul de utilizatori: 2,5 milioane la finalul anului trecut.
Eliminarea totală a restricțiilor de călătorie a condus la creșteri importante ale cheltuielilor cu turismul pentru toate generațiile de pasionați de călătorii, dar recordurile au fost marcate de extremele generaționale (18-24 de ani, respectiv peste 65 de ani). Reprezentanții Generației Z și Baby boomerii au cheltuit, în decembrie 2022, de 3 ori mai mult decât în decembrie 2020 pentru a achiziția de servicii turistice (volume ajustate cu creșterea numărului de clienți de pe piața locală). În același timp, cele mai mari bugete alocate turismului au fost înregistrate la nivelul segmentului 45-54 de ani, cu 285 de euro/ client, în medie, la nivelul lunii decembrie 2022, respectiv 366 de euro în medie/ client, pe parcursul ultimului trimestru. La nivelul întregului an, românii care au cheltuit cel mai mult pentru serviciile turistice au fost cei din segmentul 35-44 de ani, cu 660 de euro/ client.
Cei mai mulți dintre clienții Revolut au folosit, în 2022, aplicația financiară pentru a plăti cazarea în hoteluri, moteluri sau resorturi, cu peste 1,7 milioane de tranzacții înregistrate pentru această categorie de achiziții. De asemenea, achizițiile de suveniruri, vizitele în muzee și în parcuri tematice sau de distracții au reprezentat o categorie de achiziții pentru care turiștii români au folosit aplicația, cu aproape 700.000 de tranzacții generate în 2022. Biletele de avion (358.000 de tranzacții), închirierea de autoturisme (621.000) și serviciile oferite de agențiile de turism sau de companiile de croazieră (384.000) au completat lista plăților efectuate de români, în scopuri turistice.
În medie, în luna decembrie 2022, un utilizator a efectuat plăți către furnizori de servicii de cazare în valoare de aproximativ 171 de euro/ client (+17% față de decembrie 2020), iar pentru transportul aerian, 237 de euro/ client (+12%). Cea mai mare creștere a sumei medii cheltuite/ client pentru o categorie de servicii legate de turism a fost de 52% (în decembrie 2022 vs. decembrie 2020) în cazul atracțiilor turistice, vizitelor la muzeu și al cumpărăturilor de suveniruri. Și operatorii de servicii turistice precum agențiile de turism sau companiile de croazieră au încasat, în medie, 236 de euro/ utilizator prin intermediul aplicației, în timp ce numărul clienților care au folosit aplicația pentru a achita serviciile către aceste categorii de agenți economici a crescut de 5 ori în decembrie 2022 față de decembrie 2020.
În ultimele trei luni ale anului, românii au cheltuit mai mult pe călătorii decât în ultimul trimestru al anului trecut. Cea mai mare creștere a fost înregistrată în categoria serviciilor oferite de agențiile de turism și companiile de croazieră, de 68% în trim. IV 2022 vs. trim. IV 2021. În ceea ce privește sumele medii cheltuite/ categorie de buget de un utilizator din România, în trim. IV 2022 față de trim. IV 2021, acestea au crescut cu 46% în cazul biletelor de avion, cu 25% pentru serviciile agențiilor de turism și cu 16% pentru cumpărăturile de suveniruri sau biletele la muzeu, parcuri de distracție și alte atracții turistice.
Destinații preferate de români și topul țărilor de unde au venit turiștii străini
În decembrie 2022, românii au cheltuit peste 77 de milioane de euro, cumulat, în primele 5 țări de destinație - Malta, Regatul Unit, Olanda, Irlanda, Germania. Topul s-a menținut și în ultimul trimestru al anului trecut, iar valoarea cheltuielilor trimestriale pentru această categorie de servicii a depășit 225 milioane de euro. Totuși, la nivelul întregului an, clasamentul țărilor care au atras cele mai mari sume cheltuite de turiștii români a fost Olanda, Regatul Unit, Irlanda, Malta, Statele Unite ale Americii.
De asemenea, utilizatorii români au fost și unii dintre cei mai activi turiști din regiune, potrivit sumelor totale cheltuite de turiști cu aplicația, în aceste țări, pe parcursul anului trecut. Românii s-au aflat pe a doua poziție, între turiștii străini care au mers în Bulgaria, după britanici, în Ungaria, tot pe a doua poziție, după britanici, în Cehia - a patra poziție după polonezi, britanici, slovaci, în Polonia - a opta poziție, după britanici, irlandezi, cehi, lituanieni, germani, spanioli și olandezi.
De partea cealaltă, turiștii străini care au cheltuit cel mai mult în țara noastră, în ultima lună a anului 2022, au fost cei din Regatul Unit, Germania, Franța, Irlanda, Olanda. Aceștia au lăsat aproximativ 26 de milioane de euro în România. La nivelul trimestrului, topul s-a modificat sensibil, între primele cinci țări de unde au provenit turiștii intrând Italia, în locul Olandei.
În ceea ce privește clasamentul la nivelul întregului an, în acesta au figurat Regatul Unit, Germania, Irlanda, Franța și Olanda, care au generat plăți consolidate de aproximativ 217 milioane euro în țara noastră pentru servicii turistice. România a fost luată în calcul nu doar ca destinație de city break-uri, dar și pentru evenimentele internaționale organizate pe parcursul anului, cum ar fi festivalurile de muzică sau de film. De asemenea, în totalul cheltuielilor turistice se regăsesc și sumele alocate de românii stabiliți în străinătate care vizitează familiile din țară în timpul vacanțelor de vară sau de iarnă.
Tendințe și preferințe turistice pentru 2023
Începutul anului este un moment propice pregătirii viitoarelor vacanțe și cei mai mulți consumatori își planifică deja călătoriile din timpul anului, încercând să profite de ofertele avantajoase ale operatorilor de turism. Deoarece preferințele și nevoile clienților evoluează rapid, mai ales atunci când e vorba despre petrecerea timpului liber sau a concediilor, și Revolut și-a diversificat în ultimii doi ani portofoliul de produse adresate pasionaților de călătorii. Astfel, clienții din România își pot rezerva cazarea pentru viitoarele vacanțe direct în aplicație, prin cele două funcționalități de lifestyle și travel: Sejururi, lansată în octombrie 2021, și Case, disponibilă din octombrie 2022.
Cu sute de mii de case de vacanță disponibile în aplicație, la nivel global, Revolut le oferă clienților ocazia de a recupera până la 4% din valoarea cazării rezervate prin Case, dacă închiriază apartamente sau locuințe private, iar prin Sejururi pot beneficia de cashback de până la 10% pentru cazarea rezervată și achitată cu acest produs, în funcție de planul financiar deținut.
În luna ianuarie, iubitorii de călătorii pot beneficia de un New Year Deal oferit prin Revolut Sejururi pentru cazarea în viitoarele destinații de vacanță din 2023, la prețuri avantajoase atât în destinații din Europa, cât și în locuri exotice din Asia sau America de Sud (Pattaya, Bangkok, Chiang Mai, Punta Cana, Honolulu, Miami, Dubai, Porto, Napoli, Lisabona, Bilbao etc.) direct în aplicație.
Revolut va continua să adauge periodic noi funcționalități care să le facă iubitorilor de călătorii experiențele mai plăcute și mai la îndemână (rezervarea cazării la prețuri avantajoase, asigurare de călătorie, schimb valutar în cât mai multe monede și la rate de schimb avantajoase).