Transportul feroviar în România, în „declin sever”. O cursă București - Craiova, de trei ori mai rapidă cu mașina

0
0
Publicat:

Trenurile din cadrul CFR întârzie tot mai mult odată cu trecerea anilor, iar transportul feroviar din România se află în „declin sever”, în contextul în care în UE cresc eforturile pentru încurajarea acestui tip de călătorie.

FOTO: Facebook
FOTO: Facebook

Potrivit, Profit.ro, o călătorie de la București Nord-Craiova (208,9 km) a ajuns, în 2025, cu întârzieri, la 7 ore și 23 de minute (tren 9005/9015) față de 5 ore și 23 de minute în anul 2024.

De cealaltă parte, dacă alegem să parcurgem drumul respectiv cu mașina, nu ne-ar lua decât 2 ore și 30 de minute, cu respectarea tuturor regulilor de circulație și chiar și fără drumul expres Pitești - Craiova, aflat în construcție.

În 2023, întârzierea medie pe tren CFR Călători a fost de circa 8 minute, din care 1,7 minute reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători. În 2024, întârzierea medie a ajuns la 10 minute, din care 1,9 reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători.

Întârzierile sunt raportate la numărul de trenuri care circulă pe an. Astfel, peste 85% din trenurile CFR Călători aflate în circulație (în medie 1.100 trenuri/zi) ajung la destinație fără întârzieri. Cele mai multe întârzieri au ca izvor deranjamentele apărute la/pe infrastructura feroviară, din nenumărate cauze.

Pe lângă infrastructură, CFR are probleme și cu materialul rulant. Între 2010-2024, în ceea ce privește dezvoltarea parcului de material rulant al CFR Călători, există o fluctuație semnificativă a unităților de material rulant, în sensul diminuării acestora, în special a vagoanelor de călători.

Din cauza uzurii, vagoanele nu au putut fi menținute în circulație doar prin reparații la același număr, deoarece reparațiile de o mai mică sau mai mare complexitate nu pot aduce vagoanele la un standard corespunzător.

Între 2013 și 2021, au fost modernizate, din fonduri proprii, 136 de vagoane, iar în perioada 2010-2019, 3 locomotive. Perioada următoare, până în 2023, au fost modernizate 46 de vagoane și 18 locomotive.

Prin programul de investiții PNRR sunt contractate lucrări de modernizare la nivelul standardelor actuale pentru un număr de 139 vagoane de călători și 55 locomotive electrice și 20 de locomotive pe baterii.

În prezent, serviciul public de transport feroviar de călători este realizat de către CFR Călători cu circa 1.000 de vagoane, 110 automotoare și 350 de locomotive.

Pe piața transporturilor terestre, România a migrat de la un statut de performanță către un statut de mediocritate în domeniul competitivității transportului feroviar, iar tendința de degradare persistă, potrivit ultimului raport emis de CFR Călători.

De asemenea, finanțarea publică insuficientă a dus la limitarea cheltuielilor cu mult sub nivelul costurilor necesare de operare a serviciilor de transport feroviar, ceea ce a dus în continuarea la scăderea intensității traficului feroviar.

În aceste condiții, rezultatele economice ale CFR Călători au fost preponderent negative, deoarece necesitatea respectării obligațiilor legale minimale ale societății nu a permis limitarea cheltuielilor la un nivel cel mult egal cu veniturile totale obținute.

Potrivit unui studiu realizat de Comisia Europeană, transportul rutier generează costuri de 21,2 miliarde de euro pe an în România, în timp ce transportul feroviar generează costuri de doar 0,46 miliarde de euro pe an.

Același studiu arată că ratele de recuperare de la utilizatori a costurilor externe ale modurilor de transport sunt de 55% în cazul transportului feroviar, față de numai 16% în cazul transportului rutier. 

Totalul costurilor externe generate de transportul rutier care nu sunt recuperate de la transportatorii rutieri (și, implicit, de la beneficiarii transporturilor rutiere) reprezintă 5,3% din PIB-ul României.

Aceste date arată că menținerea dezechilibrului actual dintre modurile de transport terestru generează la nivelul economiei naționale pierderi anuale de 5,7% din PIB, reprezentând costuri externe generate de transportul rutier care nu sunt recuperate de la beneficiarii transporturilor.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite