România, pe harta gazelor lichefiate

Miniştrii Energiei din România, Azerbaidjan şi Georgia au semnat un acord de transport al gazelor către Europa ce include un terminal de gaze lichefiate la Constanţa. Potrivit ministrului român de resort, Adriean Videanu, noul proiect ar putea fi gata înaintea conductei Nabucco, estimată a fi operaţională în 2014.

Ştiri pe aceeaşi temă

Denumit AGRI (Azerbaidjan-Georgia-Romania Interconnector), proiectul are toate şansele să devină prima rută prin care gazele caspice sunt aduse în Europa tranzitând România.

Practic, gazele sunt transportate din Azerbaidjan la ţărmul georgian al Mării Negre, unde sunt lichefiate şi încărcate pe vase speciale. La Constanţa va fi construit un terminal de regazeificare, de unde resursele vor fi transportate spre restul Europei prin conductele Arad-Szeged şi Giurgiu-Ruse.

Ieri, miniştrii de resort din cele trei ţări au semnat, la Bucureşti, memorandumul care dă undă verde înfiinţării unei companii de proiect, cu sediul în România, care va realiza studiul de fezabilitate. Prin noua rută vor putea fi transportate până la 12 miliarde de metri cubi de gaze, respectiv cât întreaga producţie anuală medie a României.

„Două miliarde de metri cubi ar putea fi utilizate doar pentru consumul României", a spus secretarul de stat pe probleme energetice, Tudor Şerban, arătând căinvestiţia s-ar putea ridica la două-patru miliarde de euro.

Prioritate pentru UE

Întrebat dacă noua rută de trasport al gazelor are şanse să devină operaţională înainte de conducta Nabucco, estimată să fie pusă în funcţiune peste patru ani, ministrul Economiei, Adriean Videanu a răspuns: „Din punctul meu de vedere, da. Este proiectul cel mai rapid şi unul dintre cele mai eficiente din coridorul sudic prin care sunt aduse resurse caspice în Europa".

Ministrul a precizat, totodată, că România va face lobby la forurile de conducere ale Uniunii Europene pentru ca acest proiect să devină o prioritate a blocului comunitar, ceea ce înseamnă că ar putea beneficia de bani europeni. România are în pregătire studiul de fezabilitate al unui terminal de gaze naturale lichefiate la Constanţa, cu fonduri de la Agenţia pentru Comerţ şi Dezvoltare din Statele Unite. La fel, Georgia se pregăteşte pentru dezvoltarea unei astfel de capacităţi.

Unirea celor două terminale printr-o rută de transport cu vase speciale ar însemna, pentru România, poziţionarea nu doar pe ruta resurselor caspice spre Europa, ci şi pe harta mondială a terminalelor de gaze lichefiate, considerate a fi tehnologia de viitor pentru facilitarea transportului de gaze spre ţările energofage.

Diversificarea rutelor

„Acest moment este unul istoric", a punctat ministrul azer al Energiei, Natig Aliyev, referitor la semnarea memorandumului trilateral. „Azerbaidjanul acordă o importanţă deosebită acestui proiect şi am venit cu intenţii foarte serioase", a arătat Aliyev. Pentru Azerbaidjan, noua rută ar însemna livrarea de gaze în Europa ocolind Turcia, cu care relaţiile comerciale au început să se răcească.

Oleoductul PEOP rămâne în cărţi

În ceea ce priveşte transportul petrolului spre Europa, Aliyev a arătat că viitoarea conductă PEOP (Constanţa-Trieste) rămâne interesantă pentru Azerbaidjan: „În prezent se fac studii detaliate, iar proiectul este perfect real“.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările