Agenţiile de turism solicită TVA de 5% şi ajutor de stat. ANAT: Sunt de aşteptat falimente ale unor companii de top cu capital autohton

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Test agentii de turism

Agenţiile de turism din România solicită statului să ofere un sprijin real, precum o schemă de ajutor dedicată agenţiilor de turism pe modelul adoptat de multe alte state din cadrul Uniunii Europene, afirmând că în caz contrar sunt de aşteptat falimente ale unor companii de top cu capital autohton.

Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a trimis o scrisoare deschisă către Guvernului României, domnului Prim Ministru Ludovic Orban, către Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, domnului Ministru Virgil Popescu, către Ministerului Fondurilor Europene, domnului ministru Ioan Marcel Boloş şi către domnul Răzvan Pîrjol, secretar de stat în cadrul Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, prin care îşi exprimă îngrijorarea privind întârzierea măsurilor venite în sprijinul agenţiilor de turism din partea Guvernului.

„Din păcate, şirul lung de întâlniri pe care reprezentanţii mediului de afaceri din domeniul turismului le-au avut cu reprezentanţii Guvernului nu a avut rezultatele mult aşteptate de operatorii economici cu activitate preponderentă de agenţie de turism, sector care este recunoscut la nivel mondial ca fiind cel mai grav lovit de efectele pandemiei de Covid-19. Măsurile adoptate, deşi utile, nu au fost adaptate nevoilor specifice ale agenţiilor de turism”, transmite ANAT.

Potrivit Asociaţiei, având în vedere situaţia la nivel mondial şi perspectivele limitate de revenire la normal în viitorul previzibil, este de aşteptat să se întâmple în perioada următoare falimente ale unor companii de top din economie cu capital autohton, branduri recunoscute, mari angajatori dar şi firme medii, toţi aceştia fiind contribuabili corecţi şi importanţi la bugetul statului de-a lungul a zeci de ani de activitate.

Din ultimele date transmise de către membrii ANAT la solicitarea domnului Răzvan Pîrjol, Secretar de Stat, reiese faptul că numai 10 dintre agenţiile de turism cu volume mari, care operează pe piaţa din România, au achitat în anul 2019 un volum total de impozite în valoare de peste 40 de milioane de lei.

ANAT transmite că agenţiile că nu au putut aplica pentru şomajul tehnic, activitatea lor neputând fi oprită din cauza faptului că aveau deja sejururi aflate în derulare sau în pregătire pentru sezonul de vară 2020, călători aflaţi în diverse destinaţii care trebuiau repatriaţi sau negocieri de purtat cu furnizorii de servicii în vederea recuperării avansurilor achitate pentru călătoriile anulate. De asemenea, programul IMM Invest, destinat susţinerii capitalului de lucru şi al investiţiilor, prevedea în momentul lansării, printre condiţiile de accesare, păstrarea numărului de angajaţi existent până la data de 04.04.2020. ANAT consideră nesustenabilă obligativitatea păstrării numărului de angajaţi constant, pentru o perioadă de 6 luni după semnarea contractului, fără a se lua în consideraţie motivul încetării contractului individual de muncă. De exemplu, în cazul unei demisii, agentul economic este obligat să facă o nouă angajare, pentru a nu pierde finanţarea.

„Deşi cu toţii speram într-o normalizare a situaţiei, observăm cu maximă îngrijorare faptul că incertitudinea persistă cu privire la piaţa de călătorii, atât pentru destinaţii externe cât şi pentru destinaţii interne. Reluarea parţială a activităţii după încetarea stării de urgenţă a adus venituri modeste, departe de aşteptările prognozate pentru sezonul de vară 2020, în vreme ce cheltuielile de funcţionare au continuat să se acumuleze indiferent de existenţa sau nu a veniturilor. Amintim aici două categorii extrem de afectate, cea a agenţiilor de turism care fac incoming şi cea a turismului de afaceri, care nu au mai avut venituri de la începutul anului 2020 din cauza restricţiilor tot mai severe de călătorie şi a anulării evenimentelor la nivel global. Prelungirea pandemiei duce la acumularea pierderilor pentru agenţiile de turism, deja ajungându-se în punctul în care s-a depăşit orice aşteptare rezonabilă ca acestea să fie suportate din rezerve, chiar şi de către companiile extrem de solide şi bine capitalizate”, subliniază Dumitru Luca, preşedintele ANAT.

Potrivit ANAT, se impune, deci, pe modelul adoptat de multe alte state din cadrul Uniunii Europene, o schemă de ajutor dedicată agenţiilor de turism, dacă statul român doreşte evitarea pierderii altor câteva zeci de mii de locuri de muncă şi a veniturilor aferente din taxe şi impozite, deloc neglijabile, pe lângă afectarea câtorva sute de mii de călători care îşi vor pierde vacanţele şi banii achitaţi în avans.

ANAT transmite Guvernului 5 propuneri pe care le apreciază ca fiind echitabile şi, totodată, cruciale pentru supravieţuirea agenţiilor de turism:

1. Realizarea unei scheme de ajutor de stat pentru agenţiile de turism constând în oferirea de granturi egale cu valoarea taxelor achitate în anul 2019, proiect ce ar trebui implementat până cel târziu la finalul anului 2020.

2. Reducerea cotei de TVA la 5% pentru agenţiile de turism începând cu 01.01.2021, chiar şi pentru o perioadă limitată de 3 ani.

3. Prelungirea acordării voucherelor de vacanţă în perioada 2021-2025 către bugetari şi acordarea de facilităţi fiscale pentru companiile private care oferă salariaţilor vouchere de vacanţă. Conform studiului realizat de către APET şi ASE privind beneficiile aduse de acest program, pe care îl anexăm prezentei, fiecare leu cheltuit de statul român pentru voucherele de vacanţă antrenează o creştere de 0,51 lei a Produsului Intern Brut (valoare nominală), iar la fiecare 64.359 lei cheltuiţi pentru vouchere se creează un nou loc de muncă.

4. Prelungirea proiectului privind munca flexibilă până la 30 iunie 2021, pentru a evita pierderea unei resurse umane cu un nivel profesional foarte înalt şi cu o specializare de nişă, care cu greu va putea găsi alte locuri de muncă pe măsura pregătirii. Oameni în care s-a investit foarte mult în decursul anilor şi care au acumulat o experienţă remarcabilă, vor fi nevoiţi să migreze către alte domenii de activitate, probabil ca novici, ceea ce va duce la scăderea veniturilor şi, implicit, a nivelului de trai pentru această categorie de angajaţi.

5. Garantarea voucherelor de valoare emise de către agenţiile de turism pentru călătoriile anulate din cauza restricţiilor impuse de pandemie.

„ANAT speră ca, de această dată, demersul asociaţiei să fie corect apreciat şi agenţiile de turism să primească un sprijin real din partea autorităţilor şi nu doar clasicele promisiuni, niciodată dublate de măsuri concrete; în caz contrar, multe dintre ele nu vor supravieţui iernii”, conchide Asociaţia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite