Sistemul Garanție-Returnare va genera o rata de colectare a ambalajelor de peste 90% din 2026

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR), care a devenit funcţional în România începând de astăzi, ar genera o rată de colectare a ambalajelor de peste 90% din 2026, a afirmat ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet la evenimentul de lansare a SGR.

foto mașină de colectare automată a ambalajelor reciclabile
Astăzi începe Sistemul Garanție Returnare

Într-o ţară în care apare o nouă formă de relief, adică munţii de gunoaie şi gropile de gunoi, pentru că generăm şase milioane de tone de deşeuri anual, acest sistem este cu siguranţă binevenit. Pentru că pornim de la un procent de colectare separată de 12-13% şi ne zbatem când pe ultimul loc, când pe penultimul loc în Europa la acest capitol. Iar Sistemul de Garanţie-Returnare pe care îl lansăm azi îşi propune pentru anul 2024 o ţintă de 65%, pentru anul 2025 o ţintă de 80%, iar începând cu anul 2026, speranţa noastră, şi am scris-o în lege, este că acest sistem va genera o rată de colectare a acestor ambalaje de peste 90%”, a declarat Mircea Fechet.

El a subliniat că Sistemul Garanţie Returnare este "o garanţie pe care o lăsăm copiilor noştri, ca mesaj, ca atitudine" şi este al doilea cel mai mare din Europa, după cel al Germaniei.

„Sistemul de Garanţie Returnare este o moştenire pe care o lăsăm copiilor noştri ca mesaj, ca atitudine, ca fermitate, ca punct dincolo de care nu mai există întoarcere în respectul şi în preţuirea faţă de natură. De astăzi le vom spune toţi copiilor noştri că vom merge mai rar să colectăm deşeuri din ambalaje din pădurile României şi din albiile de apă şi ne vom bucura mai mult de natură. Sistemul de Garanţie Returnare, la rândul lui, e ca un copil pe care în primul an îl vom învăţa să meargă. Probabil că se va ridica mai greu, probabil că va şchiopăta puţin la început, însă ştiu că vom reuşi, pentru că Sistemul de Garanţie Returnare va primi sprijin din partea tuturor românilor. Şi sistemul nostru nu e doar un sistem foarte mare, nu e doar al doilea cel mai mare sistem din Europa după cel al Germaniei. Dacă luăm în considerare faptul că e un sistem naţional şi un sistem centralizat, putem la fel de bine să spunem ca va fi cel mai mare sistem de garanţie returnare din lume. Iar un proiect mare este acel proiect care pune toată ţara în mişcare, un proiect mare e acel proiect care implică toţi românii şi reuşeşte să schimbe viaţa fiecărui român. Cumva, acest sistem ne va uni pe toţi şi noi i-am spus „Hora reciclării”, a spus ministrul Mediului.

Acesta a menţionat că în prezent este deschis primul centru de colectare, de sortare şi numărare în comuna Bonţida, din judeţul Cluj, centru care, în opinia conducerii RetuRO este suficient pentru luna decembrie, având în vedere că în această lună, statistic, cam 2% din ambalaje vor fi SGR.

În ceea ce priveşte micii comercianţi, ministrul Mediului a explicat că aceştia vor colecta manual recipientele, vor plăti cash persoanelor care vor returna recipiente la magazin şi, când vor colecta suficiente, compania RetuRO va veni şi le va colecta în saci speciali, cu sigilii şi magazinelor li se vor plăti nu doar garanţia, ci şi tariful de gestionare, adică o sumă de bani pentru fiecare ambalaj SGR pe care îl vor gestiona.

Cum funcționează Sistemul Garanție Returnare

Începând cu 30 noiembrie 2023, românii vor plăti o garanție de 0,50 RON pentru fiecare băutură cumpărată în ambalaje din sticlă, plastic sau metal, cu volume între 0,1 și 3 litri. Aceste ambalaje vor fi marcate cu sigla „Ambalaj cu garanție”, indicând eligibilitatea lor pentru sistem. Recuperarea garanției va fi posibilă doar pentru aceste ambalaje etichetate corespunzător.

Produsele care fac parte din SGR vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor, într-o perioadă de câteva luni după lansarea Sistemului de pe 30 noiembrie, în funcție de stocurile de produse în ambalaje non-SGR existente în piață.

Pentru a garanta eficiența procesului de returnare, RetuRO recomandă ca ambalajele să fie returnate intacte, nedegradate și nedeformate. Recipientele trebuie să fie golite, iar eticheta vizibilă și intactă, fiind esențială pentru identificare, și având imprimate simbolul SGR și codul de bare specific.

Ambalajele pot fi returnate la orice punct de returnare pus la dispoziție de comercianți, unde clienții vor primi înapoi garanția, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Există două variante prin care se realizează colectarea ambalajelor SGR:

• Colectare manuală - ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanției este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali, în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului și cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant;

• Colectare automată - ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garanției este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher pe care aceștia, în cadrul aceluiași comerciant care operează echipamentul automat de preluare, îl pot preschimba în numerar sau îl pot utiliza la efectuarea cumpărăturilor, în termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului și cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant.

Administratorul SGR a lansat campania „Hora Reciclării”, cu scopul de a încuraja toţi românii să înveţe trei paşi simpli către o Românie mai curată şi mai verde: căutăm în magazine etichete cu simbolul „Ambalaj cu garanţie” şi plătim garanţia de 50 de bani; returnăm ambalajele în stare intactă la un punct de returnare; recuperăm garanţia de 50 de bani pentru fiecare ambalaj.

În ceea ce priveşte infrastructura de numărare şi sortare a ambalajelor de băuturi colectate de la comercianţi, până la momentul actual au fost anunţat trei fabrici în: judeţul Bacău (localitatea Nicolae Bălcescu), judeţul Timiş (la Giarmata) şi Cluj (comuna Bonţida). Dintre acestea, centrul de la Bonţida a fost primul inaugurat în data de 27 noiembrie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite