Reconversia profesională, provocare pentru angajați în viitor. Ce abilități sunt necesare pe piața muncii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Revoluția digitală din ultimii ani a schimbat complet piața muncii și se estimează că 1 din 2 angajați la nivel mondial va avea nevoie de o reconversie profesională.

foto interviu de angajare
Reconversia profesională, provocare pentru angajați în viitor

Industria serviciilor pentru afaceri este una dintre cele mai implicate în acest proces de transformare, iar anagajații din acest sector au șanse sporite să se adapteze și să se dezvolte pentru cerințele specifice pieței muncii din următorii 20 de ani.

Potrivit Forumului Economic Internațional, în ultimii ani 5 milioane de joburi au dispărut la nivel global, și se estimează ca în perioada următoare, 85 de milioane de alte joburi să fie transformate sau să dispară.  Potrivit aceleiași organizații, 42% din orele de muncă vor fi efectuate cu ajutorul automatizării sau digitalizării și unul din 2 angajați va avea nevoie de o reconversie profesională.

Cele mai căutate locuri de muncă din România

Serviciile financiare, IT și HR sunt cel mai frecvent oferite servicii de către companiile din industria serviciilor de afaceri, potrivit raportului ABSL de la finalul anului trecut, putând crea valoare adăugată și menține România într-o poziție competitivă în regiune.

Serviciile financiare vor avea un trend ascendent, iar acest lucru va determina o creștere a numărului de angajați din acest domeniu. În următorii ani, cererea pentru analiști financiari specializați în analiza datelor va lua amploare. De asemenea, se așteaptă ca majoritatea pozițiilor din departamentele financiare să necesite cunoștințe solide despre tehnologia blockchain, care în prezent nu este aprofundată. Se estimează în continuare o creștere a cererii pentru specialiști în domenii precum inteligența artificială și securitatea cibernetică, implicit o dezvoltare continuă a competențelor specialiștilor din aceste domenii. De asemenea, cei care doresc o carieră în HR, în industria serviciilor de afaceri, vor avea tot mai multă nevoie de competențe digitale sporite, o serie de procese precum ștatele de plată, managementul beneficiilor, evaluarea performanțelor anagajaților sau chiar procesul de recrutare urmând să fie complet automatizate.

Conform Institutului Național de Statistică, nevoia de forță de muncă înalt calificată este foarte mare, astfel că între 2018-2030 va exista o creștere cu 60% a numărului de persoane calificate.

De altfel și raportul ABSL din 2023 precizează că cele mai importante criterii de profesionale de angajare in viitor vor fi cunoștințele tehnice, urmate de abilități digitale și cunoașterea limbilor străine.

„În ultimii ani se vorbește din ce in ce mai mult și de abilitățile soft. Până în 2030 peste 60% dintre necesitățile joburilor viitoare se vor concentra pe aceste competențe. Creativitatea, munca în echipă și acceptarea diversității vor conta enorm în următorii zece ani, la fel ca și empatia pentru cei din jur. De asemenea, potrivit experților, pentru a avea acces la un loc de muncă bine plătit candidații vor trebui să aibă un plan de dezvoltare profesională bine conturat, pe care să se axeze și pe care să îl exprime, o bună cunoaștere a organizației și a culturii acesteia, dar și a industriei și nu în ultimul rând încrederea în sine”, spune Cristian Cilibiu, reprezentant ABSL.  

Munca remote, o amintire a pandemiei

Potrivit ABSL, în următorii 5-10 ani vom asista la un fenomen evident de flexibilizare a muncii. Trendul acesta se simte deja, conceptul de contingent workforce este tot mai actual și este adus de atât specialiștii cat si de Generația Z care apreciază flexibilitatea. Conform raportului ABSL 14% dintre angajații industriei au sub 25 de ani, iar 67% au intre 25-40 de ani.

În plus, Cătălin Iorgulescu, Vice Președinte ABSL, susține că munca remote nu va mai fi ceva la fel de căutat de angajați, sau la fel de oferit de angajatori de acum înainte. Acest lucru se întâmplă pentru că angajații sunt mai productivi atunci când lucrează de la birou decât de acasă, iar socializarea de la birou transformă atmosfera de muncă într-una socială, menită să încurajeze la creearea relațiilor interumane. De asemenea, Vice Președintele mai susține că doar unele job-rui vor continua să se desfășoare strict remote, precum cele de support clienți, cum ar fi call center, unde numărul de apeluri este egal la birou sau de acasă, sau în cazul companiilor care au nevoie de angajați specializați pe un anumit domeniu, iar cea mai bună variantă pentru angajat este să lucreze de acasă, în cazul în care locuiește extrem de departe de compania mamă, în rest, în proporție de peste 80%, companiile vor activa, în continuare, în sistem hibrid.

Amprenta Generației Z pe piața muncii

Vom vedea un număr din ce în ce mai mare de angajați și experți care nu mai sunt dispuși să se angajeze cu contracte pe termen lung. Oameni care, după o experiență lungă corporatistă, își doresc mai multă flexibilitate. Vor alege job-uri / proiecte de scurtă durată. Comportamente similare vedem și la generația tânără care dorește mai mult timp liber, se mută mai rapid de pe un job pe altul, se atașează mai puțin de un angajator pe lungă durată. Pentru angajatori acomodarea acestor nevoi nu este deloc ușoară pentru că înseamnă o schimbare majoră a modelului de lucru, a organizării muncii, a culturii organizaționale. Însă vine cu beneficiul accesului la aceasta masa de candidați de care angajatorii au mare nevoie”, spune Cătălina Magui, Director HR, Societe Generale Global Solution Centre, companie membră ABSL.

Specialiștii ABSL consideră că Generația Z are nevoie de un proces mai bun pentru dobândirea unor abilități practice, aplicate și actualizate cerințelor din piața muncii, de adaptarea programelor școlare timpului pe care îl trăim, de mai mult accent pe experimentare versus teorie, lucru pe proiecte aplicate, facilitare autentică și consiliere în carieră, de la stagii mai timpurii.

Creșterea profesioniștilor din această industrie și menținerea lor în România reprezintă garanția viitorului nostru. Îmbunătățirea unui sistem de învățământ necesită timp îndelungat, iar aceasta ar trebui să fie o prioritate pentru orice guvern. ABSL are două inițiative in acesta zona: consiliere în carieră pentru elevi de liceu și adaptarea curriculei universitare la nevoile mediului de business, proiect dedicat studenților si profesorilor. Însă inițiativele private nu pot suplini sau înlocui un proiect centralizat de adaptare a învățământului la cerințele actuale si viitoare din economie”, spune Cătălin Iorgulescu, Vice Președinte ABSL.   

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite