Piața robotaxi începe să prindă contur. Mai mulți giganți auto anunță lansarea unor vehicule autonome
0Mai mulți giganți auto au anunțat lansarea unor vehicule autonome, iar aceste acțiuni se văd și în prețul acțiunilor de pe burse și în portofoliile investitorilor, potrivit unei analize de piață.

Acum, Tesla se pregătește să concureze cu Uber, Elon Musk promițând un serviciu de transport autonom în acest an. „Ambii giganți au lucrat la agenda lor privind conducerea autonomă, deși au abordări diferite. În timp ce Tesla își construiește propria flotă de robotaxi, având vehiculele sale drept platformă, Uber se grăbește să preia serviciile de comercializare pentru companiile care dețin flote de vehicule autonome”, susține analistul eToro Bogdan Maioreanu.
În ultimul său raport privind rezultatele financiare, Uber a menționat de mai multe ori masini autonome (AV), spune analistul.
Potrivit acestuia, punctul cheie pentru Uber a fost că, în timp ce tehnologia AV avansează, aducerea acesteia pe piața va dura mult mai mult. De aici și convingerea că Uber va fi partenerul indispensabil de lansare pe piață pentru jucătorii AV. Compania este pregătită să construiască parteneriate tehnice și apoi să discute cu companiile AV despre asigurarea fluxului de clienți, pe măsură ce platformele de producție ale acestora se pregătesc să facă saltul necesar pentru următoarea generație de vehicule care se conduc singure.
Există o schimbare subtilă în modul de operare al Uber atunci când vine vorba de conducerea autonomă. Compania investește în aprovizionarea flotei. Aceasta este o investiție pe care Uber o face de mult timp, deoarece aceste flote AV reprezintă acum aproximativ 15% din inventarul companiei. Iar investițiile vor continua, deoarece Uber caută să achiziționeze și depozite cu electrificarea necesară pentru încărcarea flotelor.
Uber încearcă astfel să construiască o bază de aprovizionare care să corespundă cererii variabile. În prezentarea sa către investitori, compania a menționat că această cerere variabilă este diferită de la oraș la oraș, dar a promis că vom vedea „magia Uber în acțiune în Austin, peste o lună”.
Austin a fost, de asemenea, menționat de Elon Musk în convorbirea sa privind câștigurile de săptămâna trecută, capitala Texasului urmând să vadă o lansare inițială a autopilotului Tesla Full Self-Driving nesupravegheat în iunie și se așteaptă ca statul California, precum și alte state să urmeze. Dar declarațiile Uber fac ca Tesla să pară în întârziere cu dezvoltarea robotaxi AV.
Lyft, principalul concurent al Uber
Lyft, principalul concurent la ora actuală al Uber în SUA, a anunțat un plan de a oferi robotaxi complet autonome în aplicația sa „cât mai curând în 2026”. Într-o postare pe X, directorul executiv David Risher a scris că societatea va colabora cu conglomeratul japonez Marubeni pentru a aduce vehiculele autonome în aplicația Lyft. Vehiculele vor dispune de tehnologie de la Mobileye, prin intermediul unui parteneriat pe care Lyft l-a anunțat la sfârșitul anului trecut.
Investitorii sunt împărțiți când vine vorba de evaluarea modului în care tranziția pieței de la actuala flotă la vehiculele autonome va schimba modelele de afaceri ale Uber, Lyft, dar și Tesla. Unii investitori ar putea considera că această piață AV va aparține primei companii care va oferi servicii și se pare că prin parteneriatele sale cu Waymo, WeRide și Pony AI, Uber ar putea fi aceea. Alții văd în Tesla o propunere mai eficientă din punct de vedere comercial. Există, de asemenea, discuții despre cât de scumpe sunt sistemele necesare pentru conducerea autonomă și cum ar trebui reduse costurile pentru a le face eficiente.
Tesla concurează cu Uber
Tesla este și cea mai populară acțiune printre investitorii individuali din România, și a doua cea mai deținută acțiune de către investitorii globali de pe platforma eToro. De asemenea, unii investitori importanți și-au dezvăluit deținerile de acțiuni în Uber. Bill Ackman, un investitor miliardar în fonduri speculative, a declarat într-o postare pe X că fondul său Pershing Square a început să cumpere acțiuni Uber la începutul lunii trecute iar acum deține 30,3 milioane de acțiuni. Ackman consideră că Uber este una dintre companiile cele mai bine gestionate și de cea mai bună calitate din lume, care poate fi încă achiziționată la un discount masiv față de valoarea sa intrinsecă. Ackman vede această combinație favorabilă de atribute ca una extrem de rară, în special pentru o companie având capitalizare mare. Participația lui Ackman la Uber l-ar plasa printre primii 15 cei mai mari acționari ai firmei de ride-sharing.
Tesla și Uber s-ar putea să se fi înscris pe un curs de coliziune, deoarece ambele se pregătesc să ofere servicii de ridesharing, ambele începând în Austin, Texas, care și-a oferit străzile pentru companiile AV pentru a-și testa vehiculele. Cu toate acestea, spune analistul eToro, Uber a menționat Tesla ca un posibil partener în acest nou demers și va trebui să vedem și cum se poziționează Tesla în raport cu modelul de afaceri al Uber după ce Robotaxi-ul său trece de la concept la realitate.