Peisaj dezolant pe Autostrada Transilvania. Asociaţie: Au trecut 20 de ani de la prima lopată. CNAIR trebuie să rezolve situaţia VIDEO
0Asociaţia Pro Infrastructura denunţă peisajul dezolant pe cei 28,5 km ai lotului Biharia-Chiribiş din Autostrada Transilvania, care prezintă terasamente degradate pline de buruieni şi culturi agricole şi un aliniament abia vizibil.
Asociaţia cere CNAIR să tranşeze situaţia în cel mai scurt timp ca să poată fi finalizat acest segment până în 2024, la 20 de ani de la prima lopată.
”Peisaj dezolant pe cei 28,5 km ai lotului Biharia-Chiribiş din Autostrada Transilvania: terasamente degradate pline de buruieni şi culturi agricole, aliniament abia vizibil uitat de negura timpurilor şi pile cu armături ruginite răsărite din loc în loc ca într-un film post-apocaliptic: https://youtu.be/JalqwKY0QtE. Nu e ficţiune, ci realitate cruntă: lucrări demarate în 2004 de Bechtel, reziliere cu americanii în 2013 (la 50% stadiu pe Suplacu de Barcău-Borş), apoi în 2015 re-contractare cu spaniolii de la Corsan-Corviam şi... iar reziliere în 2016 pentru că noul-vechi antreprenor n-a făcut practic nimic”, arată asociaţia.
Apoi în august 2017 se licitează din nou şi după trei ani se semnează contractul în iulie 2020 cu românii de la Trameco/Selina: 6 luni proiectare, 18 luni execuţie, 326 milioane lei plus TVA.
”Dar drama halucinantă a acestui tronson blestemat este departe de deznodământ! Actualul constructor spune că diferenţele din teren faţă de expertiza CNAIR sunt majore şi cere peste 130 milioane de lei pentru lucrări suplimentare (40% din contract). Ne întrebăm, retoric, când a ofertat la 72% din preţul estimat de CNAIR şi ulterior a semnat, oare nu putea să anticipeze problemele? Culmea coincidenţei, 326 milioane (valoarea contractului) plus 130 (suplimentarea invocată) înseamnă 456 milioane, adică practic costul estimat de CNAIR în licitaţia din 2017”, precizează asociaţia.
Aceasta spune că există două soluţii: Antreprenorul renunţă la (o parte din) pretenţii şi se ajunge la o sumă de compromis care poate fi adiţionată legal la contract sau se execută ce s-a licitat (cu unele modificări nesemnificative) şi celelalte lucrări se scot separat la (încă o) licitaţie. Sau se reziliază contractul, a treia oară. ”Urmând, evident, încă nişte ani de birocraţie şi degradări care vor creşte şi mai mult preţul final”, adaugă asociaţia, care cere responsabililor din ”Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii să tranşeze situaţia în cel mai scurt timp ca să putem finaliza acest segment blestemat până în 2024, la 20 (douăzeci) de ani de la prima lopată”.