Pandemia a schimbat radical obiceiurile de consum

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pandemia a schimbat radical obiceiurile de consum şi modul în care ne petrecem timpul liber, se arată într-un studiu realizat de Restograf şi Reveal Marketing Research.

Potrivit acestuia, în martie şi aprilie, 67% dintre bucureşteni au gătit mai mult decât de obicei. Asta în timp ce comenzile online de mâncare la restaurante au scăzut cu 20% în ultimele 2 luni. 

Măsurile de combatere a coronavirusului au afectat grav industriile HoReCa, pe cea de divertisment şi turismul. Iar noi am vrut să aflăm cum s-au schimbat obiceiurile de consum şi stilul de viaţă al bucureştenilor în această perioadă. Aşa că Restograf a făcut un studiu împreună cu Reveal Marketing Research, din care am aflat o mulţime de lucruri interesante!

Studiu Restograf: 67% din bucureşteni gătesc acasă; comenzile online de mâncare scad cu 20%

În mod clar, bucureştenii preferă să gătească acasă, iar 67% au spus că în această perioadă au stat mai mult în bucătărie decât de obicei. Acest lucru este evident mai ales în rândul celor de 35-44 ani, unde 75% au spus că au gătit mai mult decât în perioada anterioară restricţiilor din cauza pandemiei de COVID-19 (cel mai probabil corelat şi cu munca de acasă).

Pe de altă parte, numărul celor care obişnuiau să comande online mâncare a scăzut cu 20%. Procentul e mai mult decât dublu (48%) în cazul categoriei de vârstă 25-34 de ani, comenzile online de mâncare nefiind o prioritate acum pentru aceşti bucureşteni.

„Studiul arată şi că 48% dintre femeile cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani au făcut mai puţine comenzi de mâncare în această perioadă. Totodată, deşi comandă mai puţin, 52% dintre bucureştenii intervievaţi menţionează că au un restaurant preferat de la care comandă des. Femeile sunt în general mai conservatoare în ceea ce priveşte curiozităţile culinare (62%), în timp ce clienţii cu vârste 35-44 ani sunt cei mai dispuşi să încerce restaurante diferite”, spune Radu Dumitrescu, CEO Restograf.

Creşteri pe acest segment se văd puţin în rândul bărbaţilor, dintre care un sfert comandă mai mult. Per total, încasările din comenzi nu pot susţine industria HoReCa, multe restaurante alegând soluţia de a-şi suspenda complet activitatea pe această perioadă.

„Sectorul HoReCa este grav afectat de măsurile de combatere a coronavirus şi soluţiile de livrări nu pot susţine nici subzistenţa afacerilor din domeniu pe termen mediu. Cei mai mulţi bucureşteni gătesc acasă şi folosesc serviciile restaurantelor doar ca o alternativă recreativă sau de diversitate. Deşi se previziona o orientare mai mare spre sectorul online, populaţia nu a confirmat pe zona de food. Singura veste pozitivă este faptul că, văzându-se constrânşi de situaţie, unii oameni au început să folosească aplicaţii pentru a comanda mâncare online, ceea ce îi poate transforma în clienţi fideli ai restaurantelor pe care le aleg acum”, spune Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research. 

Ce aşteptări au clienţii de la serviciile de food delivery

Aproape 60% vor ca livrările să fie făcute în condiţii igienice, peste 45% vor ca mâncarea să ajungă caldă, iar aproape 40% îşi doresc un timp scurt de livrare. Totodată, peste 30% au menţionat obligativitatea echipamentului de protecţie pentru livrator şi cam tot atâţia (+25%) se aşteaptă ca livrarea să fie gratuită, fără o valoare minimă pentru comandă. Nu atât de mult preţ se pune gustul identic la comenzi, plata online şi livrarea fără contact – sub 20% din bucureşteni au astfel de aşteptări atunci când comandă mâncare.

Datele comparative pe lunile martie – aprilie arată că au apărut o serie de modificări şi în privinţa aplicaţiilor de food delivery folosite de către bucureşteni. Potrivit studiului, doar aplicaţia Glovo şi-a menţinut clienţii în această perioadă, 61% dintre cei intervievaţi nominalizând-o. Dacă în martie, 56% dintre bucureşteni au folosit Food Panda, în aprilie procentul a scăzut la 51%. Cele mai mari scăderi le-au înregistrat în această lună Uber Eats (care a fost utilizat de 36% dintre respondeţi în aprilie, faţă de 41% în martie) şi Takeaway.com (folosit de 12% dintre bucureşteni în aprilie, faţă de 21% în martie).

„Scăderile înregistrate de aceste aplicaţii se datorează în mod cert creşterii interesului pentru gătitul acasă şi colaborării cu restaurante care între timp sunt închise. De asemenea, Glovo este un marketplace care oferă servicii mai complete şi din zona non-food, ceea ce face să-şi păstreze cota de piaţă”, spune Marius Luican.

Studiul comparativ martie – aprilie a vizat şi numărul de comenzi lunare făcute de bucureşteni. Astfel, atât în martie, cât şi în aprilie, 19% dintre persoane au declarat că fac 2-3 comenzi lunar. În aprilie, procentul s-a dublat în rândul celor care au comandat o singură dată pe lună în martie (16%).

„Dacă luna trecută 26% dintre intervievaţi nu obişnuiau să comande mâncare, procentul a scăzut la 19% în aprilie, semn că restricţiile din cauza pandemiei i-a făcut pe mulţi dintre ei să-şi schimbe obiceiurile de cumpărare”, spune Radu Dumitrescu.

Pentru că puţine restaurante deţineau flotă proprie de livrări şi platforme de comandă online, majoritatea s-au orientat către platformele existente: FoodPanda, Glovo, UberEats, TakeAway.

Shoppingul online a crescut cu 38%

Studiul realizat de Reveal Marketing Research pentru Restograf arată şi preferinţele în materie de cumpărături şi informare al bucureştenilor. Shoppingul online a crescut cu 38% în această perioadă, cu un procent semnificativ mai mare (51%) la grupa de vârstă 25-34 de ani. Totodată, femeile sunt cele care au făcut mai multe achiziţii online în această perioadă (+43%), în timp ce bărbaţii au cumpărat online cu 32% mai mult decât în mod normal.

Aşa cum era de aşteptat în contextul instituirii stării de urgenţă, 85% dintre bucureşteni au stat în casă mai mult decât obişnuiau să o facă, acest comportament fiind mai evident în cazul femeilor şi categoriei 25-34 de ani (89%). Dintre aceştia, 65% au declarat că s-au şi informat mai mult în această perioadă. O menţiune însă: categoria de vârstă între 35 şi 44 de ani a urmărit mai puţin ştirile (-11%).

Studiul realizat de Reveal Marketing Research pentru Restograf a vizat persoanele cu vârste cuprinse între 25 şi 55 de ani, din mediul urban şi  s-a desfăşurat în două etape, la diferenţă de aproximativ o lună (2-12 martie/8-13 aprilie 2020). Datele au fost colectate prin chestionare online (CAWI) şi au vizat un număr de 998 participanţi (528 femei/470 bărbaţi) în prima etapă, respectiv 448 de participanţi (226 femei/222 bărbaţi) în cea de-a doua

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite