INFOGRAFIE Inventarul mijloacelor de transport existente în anul 2015. Şi vehiculele, dar şi infrastructurile sunt expirate în proporţii tot mai mari

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nu doar infrastructurile de transport sunt într-o stare precară, ci şi locomotivele, vagoanele şi vehiculele rutiere
Nu doar infrastructurile de transport sunt într-o stare precară, ci şi locomotivele, vagoanele şi vehiculele rutiere

Mai mult de 54% din locomotive, aproape trei sferturi din vagoanele de marfă şi 49% din cele de pasageri au durata de serviciu şi amortizare depăşită, arată studiul „Mijloace de transport existente la sfârşitul anului 2015“, realizat de Institutul Naţional de Statistică (INS).

„La sfârşitul anului 2015 locomotivele erau în număr de 1.795 de unităţi, în creştere cu 0,9% comparativ cu anul 2014.
Numărul vagoanelor de marfă a fost în scădere cu 3,2%. Vagoanele de pasageri au scăzut cu 3,1% comparativ cu anul 2014“, notează autorii studiului.

Trenuri expirate pe şine obosite

Potrivit INS: stocul de utilaje pentru tracţiune era reprezentat de 1.795 locomotive şi 300 de automotoare.

„Locomotivele pentru activitatea de bază reprezentau 96,6% din total. Locomotive Diesel de orice fel erau 58%, iar electrice 40,2%, din totalul celor de cale normală.
Din stocul total de locomotive, ponderea celor care aveau durata normată de amortizare depăşită reprezenta 54,4%“.

Parcul de vagoane de marfă însumează 34.254 de unităţi, din care 95,8% sunt de cale normală. Din acest total, 13.458 sunt vagoane descoperite, 5.352 sunt cisterne, 5.318 acoperite, 4.970 portcontainere şi 3.714 sunt vagoane pentru mărfuri generale.

„Din numărul total de vagoane de marfă, 24.918 aveau depăşită durata normată de amortizare“, arată studiul INS.

Cât priveşte parcul de vagoane de pasageri, acesta însuma 3.928 de vehicule, din care 98% (3.851) de cale normală şi 2% (77) de cale îngustă.

„La sfârşitul anului, 1.924 de vagoane pentru transportul pasagerilor „ aveau depăşită durata normată de amortizare“, mai arată INS.

Reamintim că pe calea ferată au fost identificate mai mult de 1.000 de tronsoane cu infrastructură afectată, numite „puncte periculoase“, unde restricţiile de viteză coboară sub 10 km/h.

Calea ferată este în mod cronic subfinanţată, iar panaceul pentru limitarea riscurilor este introducerea restricţiilor de viteză în zonele în care apar probleme majore.

Mai mult decât atât, acciza plătită de feroviari pentru motorina utilizată la locomotive este folosită la finanţarea concurenţei directe, adică a infrastructurii rutiere.

Maşini obosite pe drumuri expirate

Pe infrastructura rutieră, 6,6 milioane de mijloace de transport au fost înmatriculate şi puse în circulaţie, din care 78,1% sunt autoturisme.

Iar 38,7% din autoturisme sunt mai vechi de 12 ani, în condiţiile în care jumătate din drumuri sunt expirate.

Anul trecut, 41,5% din drumurile modernizate şi 51,2% din cele cu îmbrăcăminţi uşoare aveau durata de serviciu depăşită şi necesitau reparaţii, potrivit INS.

Din totalul drumurilor naţionale, 35,2% (6.193 km) erau drumuri europene, 4,2% (747 km) autostrăzi, 1,6% (281 km) drumuri cu trei benzi de circulaţie, 10,3% (1.807 km) drumuri cu patru benzi de circulaţie şi 0,1% (22 km) drumuri cu şase benzi de circulaţie.

Drumurile judeţene erau în proporţie de 39,9% cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere, iar 44% din drumurile comunale erau pietruite.

mijloace de transport
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite