Directorii marilor companii de stat pierd contracte externe de milioane de dolari
0acuza Eugen Dijmarescu, seful Departamentului de Comert Exterior
In timp ce se milogesc pe la Guvern pentru a obtine niscaiva comenzi de stat pentru intreprinderile pe care le conduc, directorii marilor companii de stat pierd contracte externe de milioane de dolari din cauza ca sunt incapabili sa respecte termenele de livrare, standardele de calitate sau cer preturi mult peste cele practicate de concurenta. Asta in vreme ce companii similare din China sau America Latina sunt mult mai atente cu produsele pe care le exporta, zdrobinand astfel concurenta romaneasca pe unele dintre pietele internationale. Aceasta situatie a fost prezentata ieri de catre Eugen Dijmarescu, seful Departamentului de Comert Exterior, care a incercat astfel sa explice de ce grosul exporturilor romanesti este realizat in continuare de textile, pielarie, mobila si unele produse chimice. "De exemplu, instalatiile de foraj destinate pietei latino-americane necesita teste suplimentare de calitate. De multe ori, testele nu ies bine, iar potentialii beneficiari renunta la comenzi pentru ca produsele nu corespund din punct de vedere calitativ si asa iesim de pe piata respectiva", a declarat Dijmarescu. El a venit cu exemple concrete de incompetenta si indolenta a unor directori de la Aro Campulung si Roman Brasov, care, in timp ce se vaitau ca nu au bani de salarii pentru angajati, dadeau cu piciorul unor contracte "grele". "Recent, Aro a avut un export de autoturisme de teren in Columbia. Din pacate, lista reclamatiilor privind problemele de functionare a motoarelor si a cutiilor de viteza a fost atat de lunga, incat contractul de export a fost compromis", a adaugat Dijmarescu. De-a dreptul scandaloasa este atitudinea directorilor de la Roman Brasov, care, in loc sa tina cu dintii de contractele pe care reusesc cu greu sa le incheie, au incercat sa-si acopere pierderile de pe urma exporturilor. "Tot recent, la o licitatie care a avut loc in Yemen pentru achizitionarea unor camioane, Roman a venit cu preturi cu 30%-50% mai mari, in conditiile in care calitatea produselor este cea care este, iar competitorul a fost Mitsubishi, cu un pret mult sub noi", a dezvaluit seful Departamentului de Comert Exterior. El a spus ca exporturile nu trebuie sa reprezinte pentru directorii unor astfel de societati o modalitate de a-si recupera pierderile si de a acoperi proasta gestiune din intreprinderile pe care le conduc. "Departamentul de Comert Exterior nu poate schimba comportamentul managerial al acestor directori. Am transmis semnale institutiilor responsabile...", a spus Dijmarescu. Si?, a venit intrebarea ziaristilor, curiosi sa afle ce s-a intamplat. "Le dam in continuare semnale, am facut-o si la APAPS, insa noi nu ne propunem sa purtam o corespondenta pe aceasta tema", a incheiat, zambind enigmatic, Eugen Dijmarescu.