Deteriorarea sau pierderea coletelor poştale, despăgubită în medie cu 191 lei
0
500.000 de români s-au plâns anul trecut de serviciile poştale, în special cele privind livrarea coletelor. Potrivit ANCOM, în 32.000 de cazuri operatorii au plătit despăgubiri, în medie de 191 lei.
“Conform Raportului de date statistice privind serviciile poştale pentru anul 2017 realizat de ANCOM, veniturile din servicii poştale au crescut cu 8% în 2017, ajungând la 2,8 miliarde de lei, în timp ce traficul poştal total a înregistrat o scădere de 1%. Din cele aproximativ 500 de mii de reclamaţii depuse în 2017, pentru 32 de mii s-au acordat despăgubiri, în medie de 191 lei/reclamaţie”, a declarat Eduard Lovin, vicepreşedintele ANCOM.
În ce priveşte motivele pentru care s-au formulat reclamaţii, pe lângă întârzierea livrării, acestea sunt fie pierderea coletelor sau deschiderea lor până la destinaţie, fie deteriorarea lor.
Traficul poştal
Din totalul de 556 de milioane de trimiteri poştale, 94% au fost trimiteri poştale interne (aproximativ 522 de milioane). Restul de 34 de milioane au fost trimiteri poştale internaţionale, reprezentând 6% din traficul poştal total. Traficul intern a înregistrat o scădere de 2%, însă traficul internaţional a crescut cu 8%.
Poşta de scrisori (444 de milioane de trimiteri) a însemnat 80% din totalul trimiterilor poştale din anul 2017, iar coletele (68 de milioane) au însemnat 12%, restul de 8% fiind alte servicii poştale: trimiteri express (18 milioane), publicitate adresată (17 milioane), mandate poştale (7 milioane), corespondenţă şi imprimate de peste 2 kg (2 milioane).
În ceea ce priveşte traficul poştal internaţional, a crescut cu 12% numărul trimiterilor poştale intrate în ţara noastră, cele trimise din România scăzând cu aproape 7%. Tendinţa este una explicabilă prin popularitatea tot mai mare a comerţului electronic în rândul utilizatorilor români.
În medie, numărul trimiterilor poştale per locuitor a rămas constant în 2017, fiind de 28 de trimiteri/an/locuitor.
Valoarea pieţei serviciilor poştale
Valoarea totală a pieţei serviciilor poştale în anul 2017 a fost de 2,8 miliarde de lei, în creştere anuală cu 8%. Veniturile din trimiterile interne au crescut cu 10%, ajungând la 2 miliarde de lei (71% din totalul veniturilor din piaţă), în timp ce veniturile din trimiterile poştale internaţionale au crescut cu 5% până la 0,8 miliarde de lei.
În funcţie de veniturile totale din servicii poştale realizate în anul 2017, liderul pieţei deţine o cotă de piaţă de 22%, principalul competitor 21%, următorul competitor 13%, restul de 44% din venituri fiind împărţite între ceilalţi furnizori.
Serviciul universal
Traficul generat de serviciile incluse în sfera serviciului universal a scăzut în 2017 cu 23%, până la 179 de milioane de trimiteri (32% din traficul poştal total), din care 154 de milioane au fost trafic intern şi 25 de milioane au fost trimiteri poştale internaţionale.
Traficul intern inclus în sfera serviciului universal a continuat şi în 2017 declinul înregistrat în anii anteriori, scăzând cu 27%. Această evoluţie a fost generată în special de faptul că unii furnizori au scos unele servicii din sfera serviciului universal, astfel că traficul intern neinclus în sfera serviciului universal a crescut cu 15% în 2017.
Compania Naţionala Poşta Română (CNPR) a procesat 46 de milioane de trimiteri încadrate în sfera serviciului universal (26% - un sfert din traficul inclus în sfera serviciului universal), din care 26 de milioane au fost trimiteri poştale interne (17% din traficul intern inclus în sfera serviciului universal) şi 20 de milioane de trimiteri poştale internaţionale (80% din traficul internaţional inclus în sfera serviciului universal).
Reclamaţii privind serviciile poştale
În anul 2017, furnizorii au raportat primirea a 492 de mii de reclamaţii privind serviciile poştale, cu 16% mai multe decât în anul anterior. Din totalul reclamaţiilor depuse, 98 de mii (20%) au fost declarate de furnizorii de servicii poştale ca fiind întemeiate, iar pentru 32 de mii dintre ele au fost plătite despăgubiri în valoare totală de 6,2 milioane de lei. Astfel, valoarea medie a unei despăgubiri a fost de 191 de lei în anul 2017.