Codul de bare împlineşte 67 de ani: Cum îţi dai seama dacă produsul e fabricat în China
0
Astăzi, 7 octombrie, se împlinesc 67 de ani de când codul de bare, cel mai folosit sistem din lume, a fost patentat în Statele Unite ale Americii. Format din 13 cifre, dintre care primele trei reprezintă prefixul ţării de provenienţă a produsului (594 pentru România), codul de bare este folosit în toate industriile producătoare sau de desfacere.
Deşi în 1952 ̶ anul recunoaşterii acestei invenţii ̶ nu a fost receptat pozitiv de mulţi producatori, codul de bare a devenit o ştiinţă în sine, care a dus la dezvoltarea unor tehnologii moderne cu impact şi o serie de avantaje în comercializarea mărfurilor.
Codul de bare este o reprezentare de date care pot fi citite pe cale optică prin folosirea unor tehnologii cum sunt cititoarele cu fir, cititoarele fără fir sau scannerele industriale. Barele negre imprimate pe un spaţiu alb sunt scanate şi decodate cu ajutorul cititoarelor 1D sau 2D care măsoară reflexia luminii, interpretează codurile în numere şi litere şi le trimit spre gestionare unui calculator.
Lista codurilor de bare, în funcţie de ţara de provenienţă:
Standard coduri de bare ţări
Însă, predominant, tehnologia codului de bare este prezentă în următoarele tipuri de activităţi:
1. Managementul magazinelor
Retailul este locul în care codurile de bare sunt cel mai des întâlnite, atât integrate în ambalajul produselor, cât şi imprimate pe etichete care la rândul lor sunt lipite pe produse sigilate sau vrac. Folosirea tehnologiei codului de bare în retail este acum la îndemâna oricărui producător, etichetele cu coduri de bare putând fi create simplu şi rapid printr-o soluţie de design şi imprimare, completată de o soluţie de scanare a codurilor de bare şi de un sistem POS (point of sale/punct de vânzare).
2. Managementul depozitelor
O soluţie Warehouse Management System de gestionare a depozitului se bazează pe scanarea codurilor de bare, soluţie care ajută la automatizarea tuturor mişcărilor de mărfuri: recepţie – plasare – identificare – selectare pentru livrare – înlocuire – realizarea inventarului.
3. Managementul evenimentelor
Industria evenimentelor este cea mai nouă industrie în care sunt folosite codurile de bare pentru acces şi, implicit, gestionarea evenimentului în sine, fie conferinţă, expoziţie sau concert. Printr-o soluţie completă de gestionare a evenimentelor, cum este EventsClip, bazată pe scanarea codurilor de bare de pe invitaţii, nu doar că evenimentele sunt organizate eficient, iar aglomeraţia de la check-in dispare, ci pot fi făcute analize complete şi compleze despre fluxul şi comportamentul participanţilor. Toate informaţiile generate astfel sunt utile în obţinerea unor beneficii de imagine şi de cost în organizarea evenimentelor viitoare.
În prezent, codurile de bare sunt folosite pentru activitati din ce în ce mai diverse datorită avantajelor pe care le oferă. Printre aceste avantaje se află:
• Timpul de muncă este redus semnificativ ̶ dacă comparăm cu modul în care era ţinut inventarul pe caiet în urmă cu mulţi ani, acum, prin scanarea codului de bare, totul se întâmplă instantaneu, informaţiile despre produse şi stoc fiind transmise şi vizibile în timp real;
• Erorile umane sunt eliminate complet ̶ greşelile făcute de angajaţi pot fi blamate fără nicio justificare, pentru că acestea dăunează întregului proces de lucru din companie; însă odată ce pe mărfuri se află coduri de bare, tehnologia de scanare nu mai permite apariţia niciunei erori umane şi îmbunătăţeşte fluxul de lucru;
• Eficienţa este crescută considerabil ̶ totul se întâmplă mult mai rapid, de fapt în timp real, atunci când un cod de bare este scanat: produsele sunt identificate rapid în raft, stocul este actualizat instantaneu, iar activitatea zilnică funcţionează fără întrerupere.
Toate avantajele de mai sus aduse de tehnologia codului de bare oferă, pe termen mediu şi lung, o serie de beneficii pentru dezvoltarea business-urilor, cum ar fi livrarea mult mai rapidă a produselor, mulţumirea şi fidelizarea clienţilor şi optimizarea costurilor.