CNAIR, despre constestaţia Astaldi pentru Secţiunea 3 a A1 Sibiu-Piteşti: Este tardivă. Vor să prelungească termenul-limită pentru depunerea ofertelor
0Reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) afirmă că este tardivă contestaţia depusă de Astaldi pentru Secţiunea 3 a autostrăzii A1 Sibiu-Piteşti şi că firma vrea astfel să prelungească termenul-limită pentru depunerea ofertelor.
Potrivit datelor transmise de News.ro, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu, a declarat, vineri, referitor la contestaţia depusă de Astaldi pentru Sibiu-Piteşti, secţiunea 3 (Tigveni-Cornetu), că aceasta este tardivă.
„Astaldi vrea, de fapt, să prelungească termenul-limită pentru depunerea ofertelor pentru că nu are încă toate documentele pregătite ca să participe la licitaţie. Astaldi nu a făcut nicio contestaţie în 2020 în faza de precalificare, deşi vorbim fix de aceeaşi documentaţie. Aşa-zisa problema a Studiului de Fezabilitate este una falsă pentru că acesta este ilustrativ, conform legislaţiei. Constructorul este obligat să îşi facă studiile geotehnice în faza de proiectare. Pentru că este un contract de proiectare şi executie. Iar la acest tip de contracte antreprenorul îşi face proiectul pe care după aceea tot el îl execută", a susţinut sursa citată.
Reprezentantul CNAIR a afirmat că această contestaţie depusă de Astaldi va întarzia licitaţia cu aproximativ două săptămâni, „exact timpul de care probabil firma are nevoie pentru a-si pregăti documentaţia", şi că „Astaldi nu s-a pregătit suficient de serios pentru această licitaţie".
„Licitaţia, cu elementele «lacunare», a fost lansată în anul 2020. Ulterior lansării licitaţiei, Cătălin Drulă a preluat mandatul şi nu a reclamat că ar exista probleme. Nu a avut obiecţiuni nici după acest moment, în condiţiile în care o mare parte din licitaţie s-a desfăşurat pe perioada mandatului său. Să nu uităm că actualul preşedinte al Comisiei de Transporturi din Camera Deputaţilor este fondatorul Asociaţiei Pro Infrastructura. Subiectul a fost lansat de Asociaţia Pro Infrastructura care susţine Astaldi, prin lansarea unor teme pe piaţă în momentele în care această firmă italiană are un anumit interes. Nu este prima dată când Astaldi apelează la astfel de subterfugii care au ca rezultat întârzierea unor licitaţii", a mai susţinut Şerbănescu.
Asociaţia Pro Infrastructură a anunţat, joi seară, pe pagina de Facebook, că a fost depusă o contestaţie „foarte dură” pe A1 Sibiu-Piteşti Secţiunea 3.
„WeBuild (Astaldi), contestaţie foarte dură pe A1 Sibiu-Piteşti Secţiunea 3. Asocierea WeBuild-Tancrad a depus la CNSC o contestaţie de 141 de pagini prin care critică vehement documentaţia tehnică pusă la dispoziţie de CNAIR şi cere suspendarea licitaţiei şi măsuri de remediere. Practic, ni se arată de ce nu vom circula pe toată autostrada Sibiu-Piteşti mai devreme de 10 ani”, a transmis, joi seară, Asociaţia Pro Infrastructură.
Sursa citată preciza că semnatarii contestaţiei reclamă „profesionalismul" comisiei de evaluare.
„Ce reclamă constructorii? "Profesionalismul" comisiei de evaluare care dă răspunsuri la cererile de clarificări în bătaie de joc, pline de truisme şi contradicţii care mai mult creează confuzie în loc să lămurească problema.
Sau faptul că „documentaţia" oferită de CNAIR are un foraj cu coordonatele unui lac aflat la 30 km distanţă faţă de traseu. Ori că un studiu geotehnic are doar... coperta! Sau că la Tunelul Poiana, lung de 1,7 km, studiul de fezabilitate din 2008 are doar două foraje, în capete, la o adâncime de 18 metri când autostrada străbate muntele la sub 100 metri, iar normativul cere 9 foraje, minim.
Ne-ar trebui câteva pagini doar să spicuim cele mai aberante răspunsuri date de CNAIR şi cele mai grave abateri de la normative şi lipsuri ale studiilor de teren pe care antreprenorii sunt nevoiţi să îşi fundamenteze o ofertă solidă care să fie şi pusă în operă, în realitate, nu doar pe hârtie.”, au mai transmis reprezentanţii organizaţiei.
Aceştia consideră că, pentru a contracara aceste lacune, „constructorii serioşi ridică preţurile ca să îşi acopere riscurile pe care CNAIR le transferă către ei sau pur şi simplu renunţă”.
„Rezultatul final? Constructorii serioşi ridică preţurile ca să îşi acopere riscurile pe care CNAIR le transferă către ei sau pur şi simplu renunţă, afectând serios concurenţa sănătoasă, aşa cum s-a întâmplat pe lotul vecin, A1 Sibiu-Piteşti Secţiunea 2, unde doar turcii de la Mapa-Cengiz au depus o ofertă finală, ceilalţi 5 antreprenori pre-calificaţi fiind alungaţi de lacunele documentaţiei şi riscurile tehnice şi financiare.
Iar cine câştigă contractul, într-un final, îşi asumă aceste riscuri şi de multe ori apar situaţii neprevăzute în teren care blochează execuţia sau chiar duc la reziliere şi amână inaugurarea cu ani întregi, adunând costuri suplimentare şi celebrele claim-uri (revendicări) de sute de milioane de euro.”, au mai transmis reprezentanţii Asociaţiei.
A1 Sibiu - Piteşti - Lotul 3 Tigveni - Cornetu
Lotul 3 va avea două noduri rutiere, după cum urmează:
• Nod rutier Cornetu km 44+895 (Km 39+973.51 SF 2008), conexiune DJ 703M
• Nod rutier Valeni km 74+228 (Km 69+ 324 SF 2008), conexiune DN 7D (DJ 678A);
De-a lungul traseului, între km 60+021 - km 61+721 (km 55+135 - km 56+835 conform SF 2008), se regăseşte Tunelul Poiana cu o lungime de 1,70 km.
Lăţimea tunelurilor este proiectată cu o parte carosabilă de 8.5 m lătime pentru tuneluri cu două benzi, constând într-o bandă rapidă de 3.5 m + 0.5 m, o bandă lentă de 3.5 + 1.0 m şi trotuare.
Tunelul va fi cu două galerii, câte o galerie pe sens, cu două benzi de 7 metri.
Pentru tunelul Poiana vor fi prevăzute 3 galerii de legătură între sensuri şi o galerie ce permite accesul auto.
Lotul de autostradă va trece peste diverse văi şi râuri pe nu mai puţin de 48 de poduri, iar peste autostradă de-a lungul ei vor fi construite 6 pasaje.
La Călineşti, pe Valea Oltului, va fi realizat şi un ecoduct de circa 220 de metri pentru a permite deplasarea animalelor sălbatice pe deasupra autostrăzii.