Ciolacu: Dacă UE nu intervine să susțină industria auto se vor face disponibilizări masive
0Suntem într-un moment de descreştere în industria auto, în care dacă nu vom interveni şi în România şi în toată Europa în maximum doi ani vor urma disponibilizări masive, a spus joi premierul Marcel Ciolacu.
Pentru Guvern este vital să susţină industria auto, care contribuie semnificativ la PIB-ul ţării noastre şi are un rol crucial în volumul exporturilor României, a declarat prim-ministrul Marcel Ciolacu, joi, la Forumul Mobilităţii Sustenabile şi Accesibile, eveniment organizat de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România.
„Industria auto românească a demonstrat, de-a lungul anilor, o capacitate extraordinară de adaptare şi inovare. Iar astăzi suntem aici pentru a celebra aceste realizări şi pentru a discuta despre viitorul sustenabil al mobilităţii. În acest context, cred că planul nostru de 'Reindustrializare a economiei', pe care ne pregătim să îl lansăm, vine să susţină această industrie strategică a ţării. Acest plan vizează transformarea României într-un hub de tehnologie şi inovaţie în Europa de Sud-Est în următorii 10 ani. Ne propunem să atragem investiţii semnificative în sectorul auto, să dezvoltăm infrastructura necesară şi să susţinem cercetarea şi dezvoltarea în domeniul vehiculelor electrice şi autonome. Este vital să ne susţinem industria auto, care contribuie semnificativ la PIB-ul ţării noastre şi are un rol crucial în volumul exporturilor României", a afirmat Marcel Ciolacu.
El a evidenţiat că producţia de automobile a crescut spectaculos în acest an, cu „peste 600.000 de unităţi produse anual de uzinele Dacia şi Ford Otosan".
„Aceste realizări nu doar că susţin economia naţională, dar şi poziţionează România ca un jucător important pe piaţa auto europeană", a completat Ciolacu.
Premierul a subliniat angajamentul părţii guvernamentale privind modernizarea sectorului industriei auto.
„Evident, vrem să sprijinim procesul de modernizare a acestui sector şi a tendinţei de electrificare a producţiei de autoturisme. Un exemplu de măsură cu un mare succes este programul "Rabla", care a avut un impact major asupra înnoirii parcului auto naţional. Prin acest program, am reuşit să scoatem din circulaţie mii de vehicule vechi şi poluante, înlocuindu-le cu modele noi, mai eficiente şi mai prietenoase cu mediul. În 2024, ne aşteptăm ca vânzările de autoturisme electrificate să crească cu peste 24%, iar cele de autoturisme pur electrice să ajungă la o cotă de piaţă de 13%", a mai declarat Ciolacu.
Totodată, el a punctat necesitatea unor programe dedicate sprijinirii industriei auto de la nivelul Comisiei Europene.
1Este momentul, fiindcă suntem la un început de drum atât al Comisiei, cât şi al Parlamentului European, să avem o abordare mult mai sustenabilă în ceea ce priveşte industria auto. Dacă nu vom lua măsuri şi nu vom trage semnale de alarmă încă de la începutul acestui ciclu europarlamentar, anul viitor, şi, mai mult, peste doi ani de zile, vor fi mari probleme în industria auto. Este evident că trebuie să venim cu nişte programe de susţinere a industriei auto, care, de fapt, a dat toată sustenabilitatea Europei", a mai afirmat şeful Guvernului.
A vorbit şi despre potenţiale "disponibilizări masive" în industria auto.
„Suntem într-un moment de descreştere care, dacă nu vom interveni, şi în România şi în toată Europa, va duce anul viitor şi peste doi ani, aşa cum am spus, la disponibilizări masive în acest domeniu. Cred că este momentul în care Comisia Europeană trebuie să vină curajos în susţinerea acestei industrii. (...) Când vorbim de reindustrializări şi de alte lucruri, uităm, de fapt, că motorul economiilor este industria auto, pentru că are o dezvoltare pe orizontală fabuloasă. (...) E un moment în care toate forţele politice trebuie să înţeleagă că fără industria auto în România, economia României se prăbuşeşte", a evidenţiat Marcel Ciolacu.
În încheiere, şeful Executivului a reafirmat angajamentul României faţă de proiectele verzi şi pentru decarbonarea economiei.
„Cu toate acestea, trebuie să fim conştienţi că tranziţia către o economie verde nu trebuie să devină o frână în calea dezvoltării economice a ţării noastre şi a industriei auto în mod special. Este esenţial să găsim un echilibru între protecţia mediului şi creşterea economică, astfel încât să asigurăm un viitor prosper şi sustenabil pentru toţi cetăţenii noştri", a arătat premierul Ciolacu.