Cât costă masa de Crăciun în familie şi cât sunt dispuşi românii să dea pe cadouri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Anul 2020 a fost o provocare pentru întreaga lume, iar fiecare dintre noi a fost pus în faţa unei realităţi nemaintalnite până la momentul respectiv. Am învăţat să ne adaptăm, să acceptăm schimbarea şi să fim deschişi unei noi perspective de a privi lucrurile.

Interacţiunile dintre oameni s-au schimbat şi suntem nevoiţi în continuare să fim mai departe fizic unii de ceilalţi. Însă distanta fizica nu înseamnă distanta emoţională. Iar acum că ne apropiem de Crăciun, ne gândim la cei dragi şi la cum îi putem face mai fericiţi. Reveal Marketing Research a vrut să afle cum arată Crăciunul în pandemie pentru români şi cum s-au modificat obiceiurile lor la finalul anului 2020. Iată rezultatele studiului!

Pe baza afirmaţiilor respondenţilor, bugetul mediu al românilor de sărbători în 2020 ar arăta astfel:

Total: 1059 lei

Mâncare: 539 lei

Cadouri: 395 lei

Decoraţiuni: 125 lei

Segmentele cele mai cheltuitoare: familiile moderne – 1284 lei  şi tinerii profesonişti - 1116 lei

Segmentele cele mai cumpătate: seniorii pensionari – 765 lei şi milenialii fără partener - 987 lei

Goana după cadouri în 2020: De unde cumpără românii? Din magazine fizice sau comandă online?

69% din totalul respondenţilor continuă chiar şi în prezent să cumpere cadouri de Crăciun din magazinele fizice (mall, supermarket, hipermarket, piaţă), potrivit Reveal Marketing Research. Cu toate acestea, se observă o scădere a numărului românilor care fac cumpărături din magazine fizice, comparativ cu 2016 când preferau această metodă în proporţie de 88%.  În 2020, dintre cei care preferă mersul la magazine, tinerii profesionişti sunt cei care au optat în cea mai mare măsură pentru această variantă – 81%. Fenomenul poate fi explicat de faptul că, la nivel general, tinerii au un risc mai scăzut în ceea ce priveşte dezvoltarea unei forme grave de COVID-19. Aşadar, este posibil că ei să fie mai puţin îngrijoraţi de intrarea în colectivitate în interiorul magazinelor.

La polul opus din punct vedere al generaţiilor, seniorii pensionari se împart 50-50 când vine vorba de unde cumpără cadourile pentru cei dragi. 50% dintre aceştia declară că preferă să se deplaseze fizic, iar cealaltă jumătate afirmă că în 2020 comandă online cadouri. Acest procent este încurajator şi observăm o tendinţă a seniorilor către digitalizare şi utilizarea mai mare a device-urilor electronice. Deschiderea lor spre mediul online se poate datora şi încadrării lor în categoria de risc, astfel încât, sunt nevoiţi să găsească alternative mai sigure pentru sănătate şi plasează comenzi online.

Comparativ cu un studiu similar derulat acum 4 ani, datele din prezent ne arată o creştere semnificativă a celor care utilizează Internetul pentru a cumpăra cadouri. Dacă în 2016, doar 5% dintre români au declarat că îşi fac cumpărăturile online şi doar 7% - cumpără şi fizic, dar şi online, în 2020, 31% dintre respondenţi optează pentru cadouri comandate de pe diferite site-uri. În 2019, acelaşi studiu ne arăta că 40% din totalul eşantionului comandă online cadouri. Faţă de anul trecut, este o uşoară scădere a procentului, însă trendul se menţine constant, iar românii se arată tot mai deschişi spre varianta online.

Buget pentru cadouri

Din totalul mediu de 1059 lei pe care românii declară că îl alocă pentru cumpărăturile de sărbători, 395 lei sunt destinaţi cadourilor, potrivit răspunsurilor acestora. Faţă de anul trecut, când bugetul mediu pentru cadouri era de 403 lei, nu se remarcă o scădere semnificativă. Cele mai cheltuitoare la acest capitol sunt familiile moderne cu 562 lei alocaţi, având un procent de 44%, urmate de tinerii profesionişti care consumă 423 de lei în medie pentru cadouri de Crăciun. Observăm că cei cu venituri medii şi superioare au tendinţa de a aloca un buget mai mare pentru a-i face fericiţi pe cei dragi.

Seniorii pensionari şi milenialii fară partener sunt segmentele care declară că alocă doar 282 lei, respectiv 272 lei pentru cadouri, fapt determinat şi de veniturile mai reduse. 

Interesant este că bărbaţii alocă mai mult pe cadouri decât femeile. În cazul bărbaţilor cheltuielile pentru cadouri ocupă un buget de 433 lei, comparativ cu femeile ce alocă 364 lei.

Mâncarea este categoria cea mai costitoare pentru buzunarul românilor

Românii declară că peste jumătate din bugetul acestora de sărbători este ocupat de cheltuielile pe mâncare (51%), respodenţii afirmând că alocă 539 lei pe mâncare. Dintre aceştia, familiile tradiţionale urmate de maturii fără partener cheltuie cel mai mult aici, alocând 588 lei, respectiv 586 lei. Familiile tradiţionale alocă, aşadar, semnificativ mai mult decât restul eşantionului pentru cumpărarea de alimente - 56%.

Decoraţiunile – la coada priorităţilor românilor în bugetul de Crăciun

Doar 12% din bugetul de sărbători este destinat decoraţiunilor, aşa cum afirmă respondenţii. În 2019, această categorie ocupă 137 lei din bugetul românilor, iar în prezent, respondenţii sunt dispuşi să aloce mai puţin: 125 lei. Cheltuielile reduse pe decoraţiuni se pot datora faptului că mulţi dintre români au deja în casă ornanemente din anii trecuţi şi preferă să le păstreze pe cele vechi.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite