Profilurile acestea capitalizează destul de diferit de la un domeniu şi de la un job la altul. De la o extremă la cealaltă, practic. Unele capitalizează foarte mult pe industrie, pe domeniile de activitate, şi puţin pe tipul de job, altele invers. Sigur, capitalizarea pe industrie se face în acele domenii de activitate foarte distincte, care nu prea seamănă cu altele: bancar, medicină, juridic, energie, ONG etc. – cele puternic reglementate, de regulă. Un manager (profil profesional, în general) din aceste domenii e asociat în mult mai mare măsură cu industria decât cu un job sau altul, şi avantajul său competitiv (capitalul profesional) de aici vine.

În extrema cealaltă sunt cei care capitalizează preponderent pe tipul de job: un finance manager, un HR sau IT manager se prezintă şi e asociat cu tipul respectiv de job, şi nu cu vreo industrie anume. Ei pot să se mute cu uşurinţă şi cu puţine sincope dintr-un domeniu de activitate în altul. Pe la mijloc sunt cei din vânzări şi marketing, de exemplu, dar şi aceştia pot alege să se îndrepte către o extremă sau să rămână pe centru.

De regulă, alegerea aceasta (capitalizarea pe industrie sau pe job) nu trebuie amânată prea mult timp, fiindcă rişti să pierzi oportunităţi, şi adesea pierderea e ireversibilă. Pe de altă parte, ireversibilă e şi alegerea, cu greu mai poţi schimba ceva, şi să te întorci dacă îţi dai seama că nu-ţi mai place direcţia în care ai luat-o.

Prin urmare, un bun management al carierei te obligă să ştii cu destul de multă precizie cât de bine şi de repede se capitalizează într-o industrie sau alta, respectiv într-un tip de job sau în altul. Dar, din păcate pentru ei, cei mai mulţi îşi fac aceste calcule prea târziu şi doar când sunt obligaţi de soartă să facă o cotitură neaşteptată şi bruscă în carieră...