Băncile continuă practicile incorecte: una scrie în pliant, alta în contract

Băncile continuă practicile incorecte: una scrie în pliant, alta în contract

Majoritatea campaniilor publicitare ale băncilor conţin aspecte care se încadrează la capitolul publicitate înşelătoare şi practici comerciale incorecte, având în vedere că, în loc să lămurească potenţialul client, mai mult îl induc în eroare. În urma verificărilor, ANPC a amendat 15 bănci cu doar 500.000 lei.

Ştiri pe aceeaşi temă

Controalele efectuate de ANPC asupra contractelor de publicitate încheiate de bănci şi a conţinutului campaniilor de publicitate au scos la iveală o serie de nereguli, de la absenţa unor informaţii legate de rata dobânzii, până la existenţa unor aspecte care pot deforma comportamentul economic al consumatorului mediu.

Controalele au fost efectuate în perioada 28 august – 6 octombrie şi au vizat respectarea prevederilor legale privind modalităţile sau mijloacele de desfăşurare a activităţilor de publicitate. În urma acestora, ANPC a amendat Raiffeisen Bank, Piraeus BANK, BCR, Bancpost, UNICREDIT, Credit Europe, CEC BANK, OTP BANK, BRD, GARANTI BANK, ALPHA BANK, ING, LIBRA INTERNET BANK, Banca Transilvania şi Leumi Bank cu puţin mai mult de 500.000 de lei şi le-a cerut să înceteze practicile incorecte, să corecteze contractele deja încheiate, să restuie sumele încasate fără temei legal şi să îşi suspende campaniile publicitare pentru a intra în legalitate.
   
Rata dobânzii, inexistentă în pliante
   
Lipsa ratei dobânzii, a duratei creditului, a dobânzii anuale efective (DAE), a valorii totale plătibile de către consumator şi a valorii ratelor lunare, precum şi faptul că nu era furnizată consumatorului informaţia  privind faptul că-a posibilele fluctuaţii ale ratei de schimb valutar ar putea afecta suma ce trebuie plătită, au fost descoperite de inspectorii ANPC în campaniile de publicitate ale Alpha Bank privind mai multe tipuri de credite. 

Pliantele  ”Tot ce vrei la un card distanţă” şi "Trăieşte cum îţi place”  şi ”Cu Ferrari Card ai 2 rate pe orice circuit de shopping", ale Credit Europe nu conţineau niciun fel de menţiuni referitoare la rata dobânzii, în cazul altor produse şi servicii oferite de bancă constatându-se că deformează comportamentul economic al consumatorului mediu.

Controlul ANPC asupra campaniilor publicitare ale Bancpost a scos la iveală că în unele cazuri un tip de serviciu este valabil pentru o perioadă limitată, ulterior fiind însă extins, dar şi că în cazul dobânzii la un credit nu se specifică dacă aceasta este fixă sau variabilă.
 
Comisioane cu probleme
 
Mai multe pliante publicitare ale Unicredit, referitoare la credite imobiliare, nu cuprindeau informaţii referitoare la contractele de credit sau consemnau ca avantaj comision 0% la rambursarea anticipată, deşi acesta este legiferat deja.

În cazul CEC Bank, comisionul de retragere numerar în reţeaua proprie prezentat ca avantaj al unui card de credit s-a dovedit a fi valabil pentru orice retragere de numerar. Nereguli au fost găste şi la un serviciu de transfer bani din străinătate.

În ce priveşte Leumi Bank, s-a constat că aplicarea unui comision lunar de administrare la valoarea totală a creditului reprezintă o încălcare a prevederilor legale, fiind decisă restituirea sumelor încasate fără bază legală.

La ING Bank, la condiţiile referitoare la acordarea unui credit este menţionată ca avantaj absenţa unor comisioane, deşi prin lege acestea erau excluse de existenţa altora, deja incluse în pachetul prezentat de bancă.
 
Una scrie în pliant şi alta în contract
 
Nereguli în contractele pentru carduri de credit au fost descoperite la Banca Transilvania, unde existau diferenţe între tarifele înscrise în pliantele publicitare şi cele din contracte sau înscrierea cu caractere foarte mici şi într-un loc puţin vizibil a unor infiormaţii importate pentru consumator.

OTP Bank este acuzată că nu şi-a ilustrat informaţii standard din pliante printr-un exemplu reprezentativ sau că o anumită dobândă pentru un anumit serviciu este practicată în continuare deşi pliantele anunţau că este valabilă doar pe durata verii.

La Raiffeisen, unele pliante nu menţionează tipul dobânzii practicate, o altă campanie prezintă un anumit nivel al dobânzii ca fiind "exclusiv pentru Cluj", deşi şi pentru alte localităţi erau exact aceleaşi condiţii.
   
Deficienţe în contracte pentru credite imobiliare
 
În cazul BCR, publicitatea pentru un credit pentru achiziţionarea unei locuinţe nu avertiza cu privire la variaţia indicelui de referinţă,  la fluctuaţia veniturilor proprii. De asemenea, au fost constatate deficienţe în conţinutul mai multor contracte de credit.

La publicitatea unor credite imobiliare de la BRD, inspectorii ANPC au constatat că erau menţionate avantaje care de fapt nu existau.
 
Facilităţi doar la contractele fără ipotecă
 
Pe de altă parte, campaniile şi pliantele publicitare ale Garanti Bank anunţau facilităţi pentru  creditele de nevoi personale cu ipotecă şi fără ipotecă, deşi în realitate se referă doar la cele fără ipotecă cu dobăndă fixă standard. De asemenea, au existat şi omisiuni considerate înşelătoare de inspectorii ANPC.

Libra Internet Bank a fost amendată pentru că în trei pliante de prezentare a unui card de credit  nu a inclus un exemplu reprezentativ care să conţină informaţii privind costurile incluse în valoarea totală a creditului sau suma totală plătibilă.  

Pentru Piraeus Bank, este semnalată tot absenţa  unui exemplu reprezentativ care să conţină rata dobânzii aferente creditului şi informaţii privind costul total.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările