Agathon către hotelieri: „Profitaţi de finala Europa League, dar nu ca proştii!“
0Finala Europa League de pe 9 mai este o şansă imensă pentru turismul românesc „dacă vom şti să le oferim celor 40.000 de turişti un oraş curat, cu servicii de calitate, fără câini vagabonzi şi fără hoţi de buzunare“. Faptul că unii hotelieri au crescut preţurile cu 50 la sută „pentru a profita prosteşte de acest eveniment“ nu ne face cinste, afirmă, într-un comunicat, Dan Matei Agathon, preşedintele Federaţiei
Oricum, profiturile vor exploda prin ocuparea fără precedent a locurilor de cazare, a cafenelelor şi restaurantelor. „Riscăm să primim aceleaşi critici dure pe care Michel Platini le-a adus hotelierilor din Ucraina pentru că au mărit preţul cazărilor în perioada meciurilor CE de fotbal din această vară. Ar trebui să ne dezbărăm pentru totdeauna de ideea de lovitură de week-end sau de profit de moment şi să încercăm să-i readucem pe aceşti turişti şi altă dată la Bucureşti“, recomandă liderul patronal.
„Să îmbrăcăm Capitala în cele mai bune haine“
Capitala trebuie să se îmbrace în cele mai bune haine, să-şi scoată frumuseţile la vedere, să organizeze cele mai reuşite petreceri, dar să păstreze preţurile normale şi decente, pentru că aşa se construieşte un profil de ţară atrăgătoare.
„Un eveniment de calibrul finalei Europa League este o şansă să le arătăm turiştilor străini locurile frumoase şi spectaculoase ale Bucureştiului, precum Palatul Parlamentului sau Centrul Istoric, dar şi să-i ispitim cu excursii pe Valea Prahovei sau pe urmele legendei lui Dracula, în loc să-i scuturăm de bani în mod nejustificat o dată, iar apoi să rămână cu un gust amar şi să nu mai calce prin România“, arată Agathon.
Străinii pot fi critici virulenţi sau ambasadori
Toţi turiştii străini de săptămâna viitoare vor deveni fie nişte ambasadori onorifici ai promovării turismului românesc, fie cei mai virulenţi critici. Opinia lor nu va putea fi schimbată ulterior nici cu milioane de euro daţi pe promovarea internaţională a României!
Pentru a înţelege mai bine ce doresc turiştii străini trebuie să ne punem în locul lor, trebuie să vedem Bucureştiul devenit capitala europeană a fotbalului prin ochii unor vizitatori care probabil vin pentru prima dată în România.
Astfel, pentru ca turiştii să se poată bucura de obiectivele turistice ale Bucureştiului, trebuie să ajungă la ele folosind mijloacele de transport în comun, taxiurile sau mergând pe jos.
Există însă o sumedenie de probleme cu care se pot confrunta. În cazul mijloacelor de transport în comun, timpii de aşteptare sunt mari, hoţii de buzunare sunt la pândă. La transportul cu taxiul cea mai mare problemă este tariful: nu ar fi normal ca taximetriştii să mărească preţurile pe parcursul evenimentului, după cum la fel de important este ca autorităţile să reuşească să elimine taxiurile pirat sau cele care folosesc metode neortodoxe de tarifare. Apoi, turistul străin se poate întâlni cu obişnuiţii spălători de parbrize, cu vânzătorii de nimicuri şi cu cerşetorii nelipsiţi de la intersecţiile importante. Să nu ne facem de râs oferindu-le turiştilor spectacolul dezolant al acestor persoane ce ne agasează zilnic în Capitală! Autorităţile trebuie să-şi facă datoria şi să interzică orice formă de cerşit sau de vânzare neautorizată în Bucureşti pe durata evenimentului, ca să nu transformăm Capitala într-un bălci jalnic. Şi bine ar fi să profităm de ocazie şi să rezolvăm pentru totdeauna aceste probleme care sunt deranjante şi pentru bucureşteni, nu doar pentru turişti! România nu mai are nevoie să fie identificată cu imaginea negativă a cerşetorilor!
Putem proceda ca în zilele NATO
În multe situaţii, turistul va fi nevoit să se deplaseze şi pe jos. În afară de strângerea gunoaielor, care rămâne un obiectiv important, mai există problema majoră a câinilor comunitari. Aşa cum această problemă a fost rezolvată pe durata Summitului NATO de la Bucureşti, la fel trebuie să procedăm şi acum, dacă nu vrem să fim catalogaţi drept capitala câinilor vagabonzi.
Mai este timp pentru plantarea de flori, pentru îmbunătăţirea iluminatului, pentru curăţarea mai atentă a arterelor principale şi secundare şi pentru alte asemenea mici detalii care pot oferi imaginea unui Bucureşti european din care toţi am avea de câştigat.
Din punctul de vedere al alimentaţiei oferite, proprietarii de restaurante şi terase ar trebui să îşi îndrepte atenţia către preparatele tradiţionale româneşti. Toţi turiştii străini vor fi nevoiţi să servească masa în Bucureşti. Prin urmare, recomandăm folosirea tarifelor actuale sau chiar a unor oferte speciale şi evitarea majorării peste noapte a preţurilor. Soluţia de cucerire a turiştilor străini o reprezintă un preţ convenabil şi atractiv pentru o bucătărie autentic românească, cu produse de calitate. Orice turist străin care a gustat din preparatele româneşti se va întoarce cu plăcere la noi în ţară. În plus, organizarea unor pieţe cu produse autentic româneşti, combinate cu suveniruri de calitate ar însemna o carte de vizită de neuitat pentru turişti. Costul organizării unor asemenea pieţe tradiţionale este mult sub marketingul brandului de ţară, dar efectul este spectaculos. „Un turist mulţumit va aduce alţi cinci turişti; un turist nemulţumit va opri alţi douăzeci. Dacă înmulţim acest algoritm cu 40 de mii de turişti vom înţelege care este miza reală a evenimentului de săptămâna viitoare pentru turismul românesc“, explică şeful FPTS.
Un examen crucial
În consecinţă, Federaţia Patronatelor din Turism şi Servicii le recomandă tuturor hotelierilor şi ofertanţilor de servicii turistice să evite creşterea de preţuri şi să vină în întâmpinarea turiştilor cu cele mai bune produse, cu o servire ireproşabilă şi cu ospitalitatea românească autentică. De felul în care ne vom achita de calitatea de gazde săptămâna viitoare depinde dacă turismul din Bucureşti şi din România va cunoaşte o îmbunătăţire considerabilă în viitor, dacă va rămâne la nivelul nesatisfăcător de până acum sau dacă va avea chiar de suferit, conchide Dan Matei Agathon.