EXCLUSIV Managerul privat al Tarom, constrâns să plece din companie în noiembrie. Până atunci, fără atribuţii. Demetriade a fost numit director executiv

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Christian Heinzmann, managerul privat al Tarom, a semnat astăzi o anexă la contract prin care acceptă reducerea mandatului de la patru ani la un an, astfel că belgianul va părăsi compania în luna noiembrie, au declarat pentru "Adevărul" surse din Tarom. În şedinţa de astăzi a Consiliului de Administraţie s-a decis retragerea atribuţiilor de director general ale lui Heinzmann, dar şi numirea lui Nicolae Demetriade în funcţia de director executiv.

UPDATE Consiliul de Administraţie al Tarom a decis astăzi să-i retragă atribuţiile lui Heinzmann şi să-l numească pe Nicolae Demetriade director executiv cu atribuţii, au declarat pentru "Adevărul" surse apropiate discuţiilor.

Demetriade a mai fost director general al companiei de stat Tarom. El a fost numit recent membru în Consiliul de Administraţie al companiei.

..........

„Managerului privat i s-a cerut să semneze această anexă şi a acceptat. Decizia urmează să fie prezentată boardului chiar în şedinţa de astăzi", au declarat sursele citate. 

Belgianul Christian Heinzmann a venit la conducerea Tarom în luna noiembrie a anului trecut, semnând un contract de mandat pe o perioadă de patru ani pentru funcţia de director general. El i-a luat loc austriacului Heinrich Vystoupil, care a renunţat la funcţie la numai 10 zile de la numire. 

„Adevărul" a scris săptămâna trecută despre presiunile exercitate asupra managerului privat din interese politice. Lucian Isar, membru al Consiliului de Administraţie al Tarom până la sfârşitul lunii mai, a dezvăluit interesele politice de la vârful companiei de stat.  

„Bătălia pentru îmbunătăţirea performanţelor Tarom a trecut pe plan secund la scurt timp după introducerea managementului privat. Lupta este dusă de o parte a managementului privat neexecutiv, pe mână cu acţionarul, de a lua locul managementului privat executiv direct ori prin cunoscuţi“, scrie Lucian Isar pe blogul său de pe adevarul.ro. Isar, care a fost până în luna aprilie preşedinte al boardului privat al CFR S.A., a fost eliminat din Consiliul de Administraţie al Tarom, la 29 mai, prin decizia Adunării Generale a Acţionarilor, la ordinul ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu.

„Rugat să se îmbolnăvească“

Isar spune că presiunile asupra managerului privat Christian Heinzmann nu vor înceta până când acesta nu-şi va da demisia şi precizează că acesta „este «rugat» aproape zilnic, în ultima perioadă, să se îmbolnăvească ori să se ceară afară pentru orice motiv doreşte să invoce“. În acest scop, susţine Isar, Consiliul de Administraţie s-a împărţit în două tabere, pentru început disproporţionate: patru dintre cei şase care susţineau planul de management al companiei şi alţii doi, aliniaţi cu dorinţa ministrului, care erau împotriva acestuia. „Erau cel care fusese propus înlocuitor de CEO (manager general – n.r.) şi cel care îl propusese“, completează Isar. Într-un final, doar unul dintre cei doi a votat împotriva planului de management – Valentin Macec. 

Contactat de „Adevărul“ pentru a comenta afirmaţiile lui Isar, Macec a menţionat că „am o relaţie foarte bună cu Lucian Isar. Nu simt nicio presiune şi nu am simţit, dar am făcut şi o să facem presiune pe executiv până când o să obţinem tot spectrul de rezultate necesare, adică profit“. Macec a explicat că a respins planul de management al Tarom nu pentru că nu a fost de acord cu elementele incluse în el, ci pentru că nu a agreat modul de implementare al respectivelor elemente.

Aeronava prezidenţială, mărul discordiei

Isar a explicat că nemulţumirea ministrului Transporturilor faţă de Heinzmann a devenit explicită pe fondul disputelor legate de mărirea flotei şi a discuţiei legate de aeronava prezidenţială. Managerul privat nu dorea să facă achiziţii şi nici să stârnească un scandal public pe o temă care să afecteze brandul Tarom.  

Pentru a echilibra raportul de forţe din boardul Tarom, Ministerul Transporturilor l-au propus, la începutului lunii mai, pentru funcţia de membru pe fostul director al companiei, Nicolae Demetriade. „Acest candidat pentru poziţia în board a adus voturile la 3 la 4 în favoarea eliminării CEO-ului şi, în plus, era un candidat care îşi exprimase şi el interesul de a fi CEO privat al Tarom“, a explicat Isar, cel care după numai trei săptămâni a fost eliminat din CA şi, astfel, raportul de forţe a ajuns la 3 la 3.

Situaţia lui Heinzmann este similară cu cea a managerului privat de la CFR, Dimitris Sophocleous, care a condus compania pentru numai trei luni.

Rezultate bune pentru primele cinci luni 

Compania de stat Tarom şi-a redus pierderile în primele cinci luni din 2013 cu 45% faţă de perioada similară a anului trecut, de la 116 milioane de lei la 64 de milioane de lei, potrivit rezultatelor anunţate de operatorul aerian în urmă cu două zile. Pierderile operatorului aerian de stat sunt cu 34% mai mici faţă de cele prevăzute în planul de management şi cu 45% faţă de cele prognozate în bugetul anual.

„Datele financiare pe primele cinci luni ale anului 2013 confirmã faptul cã rezultatele companiei Tarom s-au îmbunătăţit cu 34%, respectiv 38 de milioane de lei, faţă de ceea ce a fost prevăzut în planul de management şi cu 45%, respectiv 52 milioane lei, faţă de cele prognozate în bugetul anual. Astfel, rezultatele financiare cumulate, neauditate ale anului 2013, arată o reducere a pierderilor de pânã la 64 de milioane de lei, prin comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului 2012, unde pierderea a fost de 116 milioane de lei“, a declarat Christian Heinzmann, directorul executiv al Tarom. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite