Regizoarea Chris Simion-Mercurian: „În Undercloud, nu avem orgolii de vârstă sau experienţă“

Regizoarea Chris Simion-Mercurian: „În Undercloud, nu avem orgolii de vârstă sau experienţă“

Chris Simion, în studioul Adevărul Live     FOTO: Eduard Eneac

Scriitorii Pascal Bruckner şi  Frédéric Beigbeder sunt printre invitatii de onoare ai Festivalului Internaţional de Teatru Undercloud, desfăşurat în Capitală în perioada 22 august-31 august.

Ştiri pe aceeaşi temă

Festivalul Undercloud, iniţiat de regizoarea Chris-Simion Mercurian şi aflat la cea de-a zecea ediţie, a debutat luni-seară. Undercloud prezintă 16 spectacole în competiţie, până la sfârşitul lunii august. Spectacolele sunt realizate de  artişti independenţi, dar sunt şi o serie de producţii invitate, cu staruri internaţionale, fiind repreznetate la ArCuB-Gabroveni. Regizorul Romeo Castellucci  va fi prezent cu al sau „Iulius Caesar.Fragmente“, iar Institutul Grotowski din Polonia va fi prezent cu spectacolul-experiment „Ultima banda a lui Krapp“. Scriitorul Pascal Bruckner a ales să îşi lanseze cel de-al doilea text dramatic, din nou în premieră mondială, în festival. Este vorba despre lectura piesei „Cu ce vă servesc?“, ce va fi regizată de Chris Simion-Mercurian (40 de ani) şi care îi are în distribuţie pe Maia Morgenstern şi Vlad Logigan. Spectacolul-lectură după romanul lui Frédéric Beigbeder, „Oona & Salinger“, regizat şi dramatizat de Chris Simion-Mercurian, va avea premiera în festival, în prezenţa autorului. Alături de Carla Maria Teaha şi Şeban Pavlu, invitat special în distribuţie este actorul George Mihăiţă. De altfel, scriitorul francez va participa şi la reprezentaţia cu numărul 700 a spectacolului „Dragostea durează 3 ani“, regizat de Chris Simion-Mercurian, după romanul său omonim.

„Adevărul“: Ce recomandări din programul Festivalului Undecloud poţi face la debutul acestuia?

Chris Simion-Mercurian: Festivalul  s-a deschis cu un spectacol regizat de Jaroslaw Fret de la Institutul Grotowski, din Polonia. La prima reprezentaţie a spectacolului „Ultima bandă a lui Krapp“, de marţi-seară, biletele au fost sold out. De asemenea, recomand, pe 31 august, spectacolul „Iulius Caesar“  al lui Romeo Castellucci. Frederic Beigbeder va veni pe 25 august  pentru cea de-a 700 de reprezentaţie a spectacolului „Dragostea dureaza 3 ani“, el fiind autorul romanului cu titlu omonim. Pe 29 august va veni Pascal Bruckner care debutează în Undercloud ca dramaturg.

Chris Simion, alături de Pascal Bruckner FOTO: Facebook/  Arhiva Chris Simion

Ce surprize a pregătit Bruckner în festival?

Pe 30 august va fi spectacolul „Crăciunul Preşedintelui“, text scris special pentru sustinerea proiectului Griviţa 53 şi în 29 august lectura cu a doua piesa scrisă de el, „Cu ce vă servesc“? Avem im focus pe Israel cu „MASH“ din Tel Aviv. În total sunt peste 40 de spectacole, în programul festivalului.  Oamenii  trebuie să testeze singuri. Undercloud, pentru că nu e doar un festival de teatru independent de calitate, ci este o stare, o întâlnire. În afara spectacolelor, în program sunt conferinţe, discuţii-eveniment.Clubul festivalului va fi locul de întâlnire între spectatori şi artişti, expoziţii.

Ce înseamnă venirea lui Jaroslaw Fret şi a lui Romeo Castellucci în festival? Dar prezenţa autorilor Pascal Bruckner şi Frédéric Beigbeder?

Undercloud girează, în primul rând, calitatea. Iar aceasta e oferită de selectie, de program, pe scurt, de participanti. Numele menţionate mai sus sunt repere internaţionale în cultura contemporană. Prezenta lor în „Undercloud“ certifică festivalul ca fiind un eveniment cultural important, de neignorat.

O punere în scenă reuşită a romanului Dragostea durează trei ani, care este unul foarte dificil de adaptat pentru teatru. Am incercat, în carte, să fac lumea să râdă pe seama divorţului şi a problemelor sentimentale”, spune Frederic Beigbeder.

Cum este să montezi texte ale unor personalităţi, gen Bruckner şi, respectiv, Beigbeder? Sunt dificili, îşi urmăresc textele?

E o provocare să lucrezi cu ei, nu e uşor… „Dragostea durează trei ani“ este un spectacol postmodern, recomandat spectactorilor dezinhibaţi şi lipsiţi de prejudecăţi, un spectacol neconvenţional, care anulează limita dintre actori şi spectatori. De fapt, nu e un spectacol, e viaţa fiecaruia. E un spectacol necesar.

La 50 de ani de cariera,  Alexa Visarion îşi face debutul în teatrul independent din România cu un text montat, în premieră în România, „Hughie“ de Eugene O’Neill.

Undercloud creează punţi, învătăm toţi de la toţi, nu avem orgolii de vârstă sau experienta. E un spatiu creativ în care artiştii sunt deschişi indiferent de statutul lor exterior Undercloud-ului.

Care e impactul social al dansului în societate, pornind de la dezbaterea dintre perfomerii companiei  israeliene Mash şi Constantin Chiriac, sub deviza „Make dance not war“/ „Faceţi dans nu război“?

Undercloud îşi propune de câteva ediţii să promoveze şi spectacole de teatru-dans, dans, teatru acrobatic. În Israel MASH se implică în comunitate, prin dans se formează caractere, se vindecă frustrări, se rezolvă şi sociale pe care sistemul nu le rezolva. Dansul are o funcţie socială.

Cât de greu este să faci un festival şi să construieşti un teatru independent în Romania anului 2017?

Greu. Dacă ar fi uşor, ar face oricine. Anul acesta avem implicarea a două instituţii de profil, Primăria Capitalei prin ArCub şi Ministerul Culturii. Din start e un pas spre normalitarea pe care o cerem de atâţia ani. Undercloud va deveni cu atât mai puternic şi valoros cu cât implicarea instituţiilor de cultură va fi mai constantă şi mai responsabilă. De exemplu, am depus la AFCN, ne-au respins proiectul. Am facut contestaţie. Au respins din nou. Era o jurizare ridicolă, habar nu aveau pentru ce am cerut sprijin financiar. Nici nu ne-au citit proiectul sau dacă au facut-o s-a întâmplat pe diagonală. Argumentaţia lor era de cascadorii râsului, trebuia să o facem publică. Când diletantismul va disparea de tot şi când proiectele nu vor mai fi jurizate neprofesionist şi doar pe interese personale, va fi mai simplu.

Când îşi va deschide porţile Teatrul Grivita 53?

Grivita 53 sau G53 se doreşte a fi gata în trei ani.

Ce e o provocare mai mare pentru tine: să scrii, să montezi, să fii director de festival şi manager de teatru? În ce ipostaza te regaşeşti cel mai mult?

E important să fac lucrurile bine în folosul celor pentru care fac şi pentru mine în egala măsura. Învăţ zi de zi, nu există nimic care să iasă fără credinţă şi fără să fie necesar. Am de dus la bun sfârşit o lucrare, fără Dumnezeu n-aş putea face nimic.

Nu am fost deci deloc surprins că regizorul Chris Simion s-a aruncat în acest vast proiect care ar trebui să schimbe pentru totdeauna scena dramatică românească şi teatrul independent din Bucuresti. Sper sa ducem la realizare acest vis, apreciază Pascal Bruckner.


Juriul festivalului, pentru cele 16 spectacole din secţiunea Concurs, realizate de către cei mai tineri şi mai talentaţi artişti independenţi, reuneşte 6 personalităţi ale teatrului românesc contemporan: actorii Coca Bloos şi Cristi Iacob, regizorii Alexa Visarion şi Erwin Şimşensohn, scenografa Iuliana Vîlsan şi criticul de teatru Octavian Saiu (foto).

"Undercloud e o stare de spirit! Un eveniment care aduce in prim-planul spatiului cultural romanesc fenomenul viu si bogat al teatrului independent de calitate. Mai mult decat o serie de spectacole, Undercloud inseamna respect pentru ideea de arta indepententa in toate sensurile. Iar faptul ca la actuala editie vor fi prezenti doi dintre cei mai mari creatori ai scenei europene contemporane, Jaroslaw Fret si Romeo Castelucci, e incununarea acestei vocatii, apreciază Octavian Saiu.
 
O vocatie pe care festivalul o confirma la fiecare editie si - iata! - acum mai mult decat oricand. Undercloud a devenit un eveniment de elita si, cu adevarat, are un statut deja recunoscut nu doar in Romania, ci si in alte miscari teatrale. Felicitari!, susţine criticul Octavian Saiu.
 

 

Marţi, 22 august

18:00 – ULTIMA BANDĂ A LUI KRAPP, regia: Jaroslaw Fret (POLONIA)
 
19:00 – O FEMEIE SINGURĂ, regia: Daniel Grigore-Simion
 
20:00 – PE JUMĂTATE CÂNTEC, regia: Crista Bilciu
 
21:00 – ULTIMA BANDĂ A LUI KRAPP, regia: Jaroslaw Fret (POLONIA)
 
22:00 – MARIA CALLAS – LA DIVINA, regia: Radu Gabrea
 
22:00 – TEATRU INDEPENDENT / TEATRU SĂRAC: GROTOWSKI ÎN SECOLUL XXI
 
PARTY

Miercuri, 23 august

18:00 – 2 FEMEI CONTEMPORANE, coregrafia: Ioana Marchidan 

19:00 – AMALIA RESPIRĂ ADÂNC, regia: Mariana Cămărăşan

20:30 – ÎNAINTEA EREI NOASTRE, regia: Daniel Chirilă

22:00 – ZIC ZAC, regia: Andrea Gavriliu şi Ştefan Lupu

PARTY

Joi, 24 august

18:00 – OBSESII, regia: Yannis Paraskevopoulos

19:30 – HOMO AMERICANUS, regia: Paul Cimpoieru

20:30 – O NOAPTE PE DOS, regia: Tudor Ţepeneag

21:30 – ROVEGAN, regia: Catinca Drăgănescu

PARTY

Vineri, 25 august

17:00 – DRAGOSTEA DUREAZĂ 3 ANI de Frédéric Beigbeder, regia: Chris Simion-Mercurian

18:00 – PSYCHO, regia: Iris Spiridon

19:00 – DRAGOSTEA DUREAZĂ 3 ANI de Frédéric Beigbeder, regia: Chris Simion-Mercurian

20:00 – AEROPORT, regia: Alexandru Nagy

21:30 – CREDITUL, regia: Mihai Constantin

PARTY

Sâmbătă, 26 august

11:30 – TEORIA TĂCERII de Iulian Tănase, dramatizarea şi regia: Mariana Cămărăşan

15:00 – OONA&SALINGER de Frédéric Beigbeder, dramatizarea şi regia: Chris Simion-Mercurian

19:00 – PESCĂRUŞUL JONATHAN LIVINGSTON, consultant coregrafie: Ioana Marchidan

20:30 – CARPATHIAN GARDEN, regia: Radu Iacoban

PARTY

Duminică, 27 august

09:00 – UNDERCLOUD BOOK RUNNING MARATHON (traseu Piaţa Victoriei – ARCUB Gabroveni)

17:00 – FACEBOOK de Vlad Logigan, regia: Chris Simion-Mercurian

18:00 – SUNT EU, ANNABEL, regia: Cristina Andreea Ion

19:00 – NOAPTEA DE FOC de Eric Emmanuel Schmitt, dramatizarea şi regia: Chris Simion-Mercurian

20:30 – HUGHIE, regia: Alexa Visarion

21:45 – DESPRE VIAŢĂ ŞI TEATRU, ÎN CE ORDINE VREŢI

PARTY

Luni, 28 august

18:00 – O INTERVENŢIE, regia: Radu Iacoban

20:00 – COPII RĂI, regia: Geanina Hergheligiu

20:00 – THE SUNSET LIMITED, regia: Andrei şi Andreea Grosu

21:30 – SINGULARITY, regia: Mariana Cămărăşan

22:00 – ANI-MA, regia: Odelya Kuperberg (ISRAEL)

22:30 – MAKE DANCE NOT WAR. IMPACTUL DANSULUI ÎN COMUNITATE

PARTY

Marţi, 29 august

18:00 – MENAJERIA DE STICLĂ, regia: Alexandra Penciuc

19:30 – OMUL PERNĂ, regia: Eugen Gyemant

20:00 – GRAVITAS, conceptul şi coregrafia: Ofir Yudilevitch (ISRAEL)

23:00 – CU CE VĂ SERVESC? de Pascal Bruckner, regia: Chris Simion-Mercurian

PARTY

Miercuri, 30 august

18:00 – BABEL, coregrafia: Arcadie Rusu

19:00 – EFECTUL RAZELOR GAMMA ASUPRA CRĂIŢELOR LUNATICE, regia: Mariana Cămărăşan (Spectacolul se joacă la Teatrul Metropolis – Sala Gloria (str. Bucovina, nr. 6)

19:00 – FRIG, regia: Alexandru Bogdan

19:00 – HA-E 4-2, coregrafia: Ido Tadmor (ISRAEL)

20:00 – A.A.A., regia: Chris Simion-Mercurian, Griviţa53 

21:30 – CRĂCIUNUL PREŞEDINTELUI de Pascal Bruckner, regia: Chris Simion-Mercurian, Griviţa53

23:00 – CRĂCIUNUL PREŞEDINTELUI de Pascal Bruckner, regia: Chris Simion-Mercurian, Griviţa53

PARTY

Joi, 31 august

18:00 – Lansare de carte Editura Nemira: TEATRUL LA PERSOANA I de OCTAVIAN SAIU

18:30 – IULIUS CAESAR. Fragmente., regia: Romeo Castellucci (ITALIA)

19:30 – GALA PREMIILOR UNDERCLOUD, intrare liberă în limita locurilor disponibile

20:30 – IULIUS CAESAR. Fragmente., regia: Romeo Castellucci

PARTY

EXPOZIŢII PERMANENTE

POEME GRAFICE de Matei Vişniec

* IN MEMORIAM ANDY WARHOL, lucrare de Eli Sultan

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările