VIDEO Regizorul Radu Afrim: „Totul e putred în România“

Din culisele piesei „Năpasta”, cu actorul Marius Manole şi regizorul Radu Afrim 

Regizorul Radu Afrim şi actorul Marius Manole au vorbit la Adevărul Live despre culisele unui spectacol postmodern, „Năpasta“, după textul celui mai cunoscut dramaturg român, I.L. Caragiale. În spectacol, Marius Manole interpretează rolul lui Ion nebunul, care moare „înghiţit“ de pământ.

Ştiri pe aceeaşi temă


„Publicul meu este foarte tânăr şi, din fericire sau din nefericire, nu are bagajul cultural al publicului clasic, şi trebuie să intre în universul acelui spectacol. La Caragiale nu am schimbat deloc textul – am lăsat regionalisme, arhaisme, folclorisme. (...) Sunt genul de regizor care nu se ascunde discret în spatele actorului. Eu ţin să mă bat cu dramaturgul, să concurez cu el. Cred că e mai mult o însoţire decât o bătaie. Trebuie să-l apropii de mine“, a declarat Radu Afrim referitor la abordarea modernă a dramei scrisă de Caragiale.  

În acest weekend au loc două reprezentaţii ale spectacolului „Năpasta“, la Sala Studio a Teatrului Naţional Bucureşti. Premiera a avut-o în luna decembrie a anului trecut, tot la TNB. 

„Pe scenă este pământ real. Cel mai greu a fost de convins directorul teatrului în legătură cu acest lucru. Eu, ca regizor, eram pe punctul de a renunţa la ideea de pământ. Scenografa s-a bătut pentru existenţa pământului acolo“, a mărturisit Afrim (foto dreapta). 

Sunt genul de regizor care nu se ascunde discret în spatele actorului. Eu ţin să mă bat cu dramaturgul, să concurez cu el.

Radu Afrim, regizor

Întrebat cât de uşor a fost să intre în pielea personajului, Manole a spus că moartea sa în spectacol a ridicat câteva probleme. „Nu a fost o greutate să construiesc acest rol. La repetiţii, creăm foarte multe posibilităţi ale rolului şi alegem variana care ne slujeşte cel mai bine. A trebuit să-i găsim limitele. Poate o dificultate a fost moartea mea“, a explicat actorul. „Manole moare singur, fără să fie ucis“, a completat Radu Afrim. „Ne-au venit tot felul de idei să-l omorâm, unele erau penibile. Ni se pare o victorie când găsim varianta potrivită. Actorul te inspiră şi ajunge, ca regizor, să ai o idee. Nu ştiu câţi actori ar accepta, la fel ca Malone, să mănâne pământ“, a punctat regizorul. 

Marius Manole: „N-ai de ce să ştii tu cum dai în afară“

„Vreau să văd până unde poate merge omul cu corpul şi cu simţurile lui. Sunt foarte mulţi actori care se protejează prea mult. Eu vreau să trec peste lucrurile astea. Îmi face mare plăcere să demonstrez că se poate. E o chestie de joacă, de a te bucura de ceea ce ţi se întâmplă. Nu văd de ce aş refuza“, a mai spus Manole. Radu Afrim a completat imediat: „Să nu credeţi că ne sinucidem în fiecare spectacol. Doar atunci când are sens“. 

„Când oamenii îmi spun că «Nu se poate, o să mori», îmi place să le arăt tocmai că se poate. În general, nu stau să mă gândesc prea mult. Fac lucrurile după cum simt“, a adăugat actorul Marius Manole. 

Cu toate acestea, actorului îi vine greu să revadă imagini sau filmări din spectacol. „Eu nu mă pot uita la mine. Cine ar vrea să arate aşa? Pentru mine, nu e profitabil să revăd imagini sau filmări ale spectacolelor. N-ai de ce să ştii tu cum dai în afară. Cumva, nici eu nu mă recunosc în ipostaza asta si nici nu vreau să mă văd“, a spus Marius Manole. 

 

Puterea, ca actor şi ca regizor, constă în profesionalismul muncii lor. „Atunci când ne facem meseria, ştim ce avem de făcut. Iar asta înseamnă forţă, putere. Radu ştie să îţi arate ceea ce vrea şi te convinge în legătură cu ceea ce vrea să faci. (...) Nu mă duc niciodată la repetiţii cu textul. Eu mă uit la actori, iar ei mă inspiră. De cele mai multe ori, jumătate din distribuţie este aşa cum îţi doreşti, iar cealaltă jumătate o adaptezi“, a mai spus Afrim. 

Muzica din „Năpasta“ este în totalitate live, interpretată de Luiza Zan (voce) şi Valentin Luca (chitară). În această perioadă, artista este însărcinată, însă încă face naveta de la Sfântul Gheorghe la Bucureşti pentru a cânta în spectacolul lui Afrim. „Fără Luiza Zan e greu, fiindcă ea ştie momentele de tensiune şi le face foarte bine. Împreună cu Valentin Luca, fac o echipă foarte bună“, a spus regizorul. 

România se scufundă cultural, educaţional. Trebuie să ieşim în stradă, pentru că e horror. Fără să fiu tezist, consider că fiecare spectacol al meu are o parte importantă de social. România este, în proporţie de 80%, putredă.

Radu Afrim, regizor

Se cenzurează vreodată? „Îmi dau seama că mă cenzurez, dar uneori poate că e bine pentru economia spectacolului. Cred că am o justă măsură pentru ceea ce fac. În momentul în care lucrez pe un text care nu e al meu, parcă nu mă interesează că apare un moment de auto-cenzură. Atunci când e vorba numai despre mine, nu o fac“, a punctat regizorul. 

În timp ce joacă, Marius Manole observă în detaliu publicul din sală. „Îi văd cum dorm în sală, cum se uită în telefoane. Eu îi văd pe oameni în sală în timp ce joc“, spune Marius Manole. „Dacă într-o sală de 600 de locuri, unul e sinistru, acela îl deranjează. Câteodată mă ceartă la sfârşitul spectacolului că l-am pus pe nu-ştiu-care în faţa lui“, a completat regizorul Radu Afrim. 

Cât despre situaţia din România, Marius Manole înţelege că aici s-a născut şi că trebuie să se descurce cu situaţia dată. Radu Afrim este, însă, mult mai sceptic. „România se scufundă cultural, educaţional. Trebuie să ieşim în stradă, pentru că e horror. Fără să fiu tezist, consider că fiecare spectacol al meu are o parte importantă de social. România este, în proporţie de 80%, putredă“, a conchis regizorul. 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: