Piesa "Evanghelistii", un kitsch sfidator care a scandalizat biserica si lumea teatrului

O socanta reinterpretare a termenului sacrosanct "Evanghelistii" a inflamat si a aruncat in polemici convingerile criticilor de teatru, ale membrilor clerului ortodox si catolic si ale autorilor unui

O socanta reinterpretare a termenului sacrosanct "Evanghelistii" a inflamat si a aruncat in polemici convingerile criticilor de teatru, ale membrilor clerului ortodox si catolic si ale autorilor unui spectacol montat la Ateneul Tatarasi din Iasi, cu bani alocati din bugetul primariei.
Piesa de teatru "Evanghelistii", scrisa de Alina Mungiu Pippidi si regizata de Benoit Vitse, a fost acuzata de Patriarhul Teoctist ca aduce "jignire Bisericii Ortodoxe Romane", fiind criticata si de Ioan Robu, Arhiepiscopul Mitropolit Romano-Catolic al Bucurestilor, care a considerat textul "o blasfemie la viata si la credinta noastra". "Spectacolul nostru nu este nici o provocare, nici o blasfemie. Inteleg perfect ca este un subiect controversat si respect credinta fiecaruia. Agitatia manifestata in jurul piesei depaseste orice limita si intentionez sa montez un alt spectacol despre tot ceea ce s-a scris si s-a spus in legatura cu "Evanghelistii". Titlu provizoriu: "Gigi Becali, al cincilea Evanghelist"", spune regizorul, care ne-a declarat ca nu are nici o convingere religioasa, nici studii de teatru, dar a montat in Romania 12 spectacole. Piesa "Evanghelistii" repovesteste cateva scene din viata lui Iisus, sugerand o relatie cu Maria Magdalena (episodul spalarii picioarelor sugereaza o scena de sex oral). Apoi, evangheliile ar fi fost scrise dupa indicatiile Apostolului Pavel, care i-a inlaturat prin crima pe toti apostolii martori directi la viata si faptele lui Iisus, la Cina Cea de Taina. Atacurile directe la adresa regizorului si autoarei au amplificat succesul de casa al spectacolului. Cele sase reprezentatii de la Iasi s-au jucat cu casa inchisa. Piesa a fost vazuta, deja, de 1.500 de persoane si va fi adusa si la Bucuresti. "Evanghelistii" a fost desemnata "Cea mai buna piesa romaneasca a anului 1992", la concursul organizat de Uniunea Teatrala. Spectacolul va fi reluat la Iasi in fiecare miercuri, incepand din ianuarie 2006, iar textul va fi reeditat la editura Polirom.
Ludmila Patlanjoglu, presedintele Asociatiei Internationale a Criticilor de Teatru (AICT) - Sectia Romana
"Numai valoarea unui text poate justifica indrazneala de a regandi unul dintre marile mituri ale umanitatii. In cazul textului "Evanghelistii" de Alina Mungiu Pippidi, acest demers ramane nejustificat... Ca literatura dramatica, piesa se situeaza la nivelul unui kitsch sfidator, tipic unor vremuri subculturale, chiar anticulturale. Intregul scandal starnit de montarea de la Iasi pare o caricatura, o incercare nefericita de a apropia teatrul de spectacolul dezolant al balciului atat de des intalnit in media romaneasca. Piesa nu e decat o incercare periferica, minora, lipsita de substanta teatrala si culturala. Tematic, este o blasfemie, o proba de tupeu balcanic, care nu poate eroda mitul. Imaginea lui Iisus Christos, semnificatia Bibliei - ca text fundamental al spiritualitatii umane - raman nestirbite. La publicarea piesei, dupa lectura, sentimentele mele au fost contradictorii: revolta, dar si mila fata de neputinta unei autoare de a accede la misterul absolut al Invierii. Desi nu am vazut spectacolul iesean, am urmarit cu tristete "polemica" din presa. Totul mi se pare o tentativa derizorie si periculoasa de a exploata un context publicitar creat de aparitia unor filme, carti sau creatii vizuale cu premise similare. Nu este vorba despre libertatea de exprimare, ci mai degraba de o falsa problema. Diferenta intre un creator cum este Scorsese (pentru a folosi un singur exemplu) si Alina Mungiu este nemasurabila. Prin comparatie, scandalul romanesc la care asistam este o bascalie dezgustatoare!"

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: