Mame si artiste

La galeria Artis de la parterul Teatrului National din Bucuresti, timisorencele Nora Blaj Demetrescu, pictor, si Slavenca Petre, sculptor (foto), au vernisat in aceasta saptamana expozitia "Insemn".

La galeria Artis de la parterul Teatrului National din Bucuresti, timisorencele Nora Blaj Demetrescu, pictor, si Slavenca Petre, sculptor (foto), au vernisat in aceasta saptamana expozitia "Insemn". Daca Slavenca Petre transforma bronzul si ii "extrage" duritatea, transformandu-l intr-un material flexibil si plin de personalitate, Nora Blaj Demetrescu aduce multa culoare in lucrarile ei, pe care le "construieste" si din materiale neconventionale. Cele doua artiste au inceput sa lucreze si sa expuna impreuna acum doi ani, dupa ce au descoperit ca impartasesc multe idei, chiar daca maniera artistica in care se exprima este diferita. "In ceea ce facem si in expozitii ne completam; nu exista niciodata sentimentul de concurenta si asta probabil deoarece nu suntem amandoua pictorite sau sculptorite", ne-au marturisit artistele. Au absolvit Facultatea de Arte la Timisoara, la sfarsitul anilor '90, cand fiecare dintre ele erau mame. Copiii au jucat un rol esential in evolutia lor. Nora Blaj Demetrescu spune ca explozia de culoare din tablourile ei a inceput dupa nasterea primului copil: "Pana atunci preferam tonurile de gri, negru, maron. Dupa ce am nascut, insa, am simtit nevoia sa folosesc rosu, portocaliu, galben, negrul folosindu-l doar pentru a pune in evidenta celelalte culori". Slavenca Petre jongleaza, in loc de culoare, cu un material mai dur, ce trebuie modelat: "Se intampla ca in lupta cu bronzul sa nu reusesti sa obtii ceea ce vrei cu usurinta. Este nevoie de rabdare si, uneori, abia dupa cateva incercari iese ceea ce ti-ai propus. In plus, fiecare lucrare a Slavencai Petre si a Norei Blaj are o poveste si are un titlu. Nu le plac lucrarile fara titlu deoarece nu le place sa le "arunce" in lume nepersonalizate. Numele creeaza legatura intre privitor si opera si il ajuta pe privitor sa continue povestea lucrarii. Lucrarile timisorencelor sunt mult mai cunoscute in strainatate decat in tara, acolo avand un public si cumparatori fideli. Asta deoarece au participat la multe tabere de creatie internationale, au ajuns sa expuna in galerii importante, impresionand prin calitatea creatiilor. Nu le-a fost usor sa lupte cu prejudecatile in ceea ce priveste tot ce vine din Romania, fie ca este vorba de cersetori sau de arta, dar pana la urma au reusit. "A fost destul de greu sa luptam cu ideile celor de afara, sa ii facem sa inteleaga ca suntem individualitati care au ceva de spus. In final am reusit, insa chiar anul trecut mi s-a intamplat ca un galerist olandez sa refuze sa cumpere de la mine dupa ce a aflat ca sunt romanca, desi inainte de a afla asta totul era aproape aranjat. A trebuit sa intervina un galerist austriac si sa "gireze" pentru mine, altfel totul ar fi picat", ne-a declarat Nora Blaj Demetrescu. Cele doua artiste au dovedit ca se pot impune si pe piata de arta internationala, chiar daca depunand eforturi suplimentare, ce nu tin doar de latura artistica, ci de lupta cu idei "pre-fabricate". Un aliat puternic in lupta lor ar fi taberele internationale organizate in Romania. Cum niciunde in tara nu sunt conditii "omenesti" de cazare si de lucru, cele doua artiste nu pot decat sa spere ca intr-un viitor nu foarte indepartat sa se poata realiza si aici intalniri intre artisti, din care cea care ar avea de castigat ar fi plastica romaneasca.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: