„Voi eraţi rebelii, omule!“ iPhone 5 e ocazia perfectă ca „Jesusphone“ să redevină nişă
0
Pentru jurnalişti, lansarea unui iPhone este mai mult o presiune decât o plăcere. Povestea începe cu săptămâni înainte de evenimentul Apple, când încă nimeni nu ştie o dată exactă. Analizăm imagini publicate de bloguri japoneze, video-uri în care apare vreun dispozitiv care ar putea fi iPhone şi ne bucurăm la primul ecran funcţional.
Punem cap la cap fiecare informaţie venită şi încercăm să nu scriem prea multe texte, ca să nu enervăm cititorii, să lăsăm loc şi de alte produse. Febra Apple ne cuprinde cu o săptămână înainte de lansare, chiar dacă nu credem în produsul americanilor.
Vedem pe piaţă gadgeturi impresionante şi toate informaţiile ne arată cu iPhone nu va impresiona. Cu toate acestea, câmpul de distorsionare a realităţii funcţionează şi funcţionează excepţional.
Miercuri seară, de la ora 20.00, vă vom transmite evenimentul pe „National Post“. Aşteptăm evenimentul pentru a scăpa de curiozităţi, pentru a fi impresionaţi şi pentru a avea despre ce să scriem încă o săptămână după.
De ce iPhone?
De ce ne place iPhone? De ce îl aşteptăm cu atâta ardoare? Pentru că acest telefon ne-a făcut la un moment dat să visăm, chiar dacă a schimbat modul cum este privită compania Apple. Ca mai toate produsele legendare din istorie, iPhone a făcut această lume gri să se mişte într-un ritm unic.
Când s-a lansat motorul cu aburi, lumea simţea că s-a produs o schimbare. Iar prima locomotivă a fost o minune. Apoi, am avut avioane, iar omul şi-a luat zborul în ceruri, aşa cum am visat de mii de ani. Timpurile au trecut, iar evoluţia tehnologică ne-a ajutat să visăm mai mult, chiar dacă uneori nu am înţeles acest lucru sau nu am ştiut cum să ne folosim de unele invenţii.
Mai ţineţi minte avionul Concorde? Am o obsesie pentru el. Mi se pare unul dintre cele mai frumoase obiecte fabricate de om în istorie. Nu pentru că ar avea un design uluitor, ci pentru că era pur şi simplu cu 10 ani înaintea concurenţei. Pentru că nu exista o clasă pentru el. Pentru că şi-a inventat singur o categorie.
Concorde-ul a micşorat lumea şi a ajutat la trecerea Oceanului cu uşurinţă. Apoi a început să cadă. Cu sinceritate, nu era nici foarte comod, iar jumbo jet-urile erau mai eficiente din punct de vedere al costurilor. Aşa că acum, avioanele Concorde stau în nişte hangare şi nu vor mai vedea niciodată cerul. Un vis s-a pierdut. Am evoluat ca să involuăm.

Poate veţi râde că pun smartphone-ul în această categorie, dar sunt convins de ceea ce scriu. Internetul ne-a schimbat modul de socializare şi a transformat lumea în care trăim. Conexiunile noastre se realizau mai uşor, timpul nostru lua altă dimensiune. Smartphone-ul pur şi simplu ne-a adus lumea înconjurătoare în buzunar.
Da, folosim zeci de aplicaţii nefolositoare şi suntem obsedaţi de consumerism. Dar la origine, smartphone-ul a fost o unealtă. Una care ne-a readus acel zâmbet pe buze. Sau cum spunea Jobs, acel „ding in the Universe“.
Prietenul din cealaltă parte a continentului era doar la un ecran distanţă cu ajutorul aplicaţiilor care ne ajută să sunăm fără taxe, mesajele se scriu mai rapid, informaţia circulă mai uşor. O nouă eră a început cu avansul tehnologiei.
Da, au existat aşa-numite smartphone-uri şi înainte de iPhone. Dar ele nu seamănă cu ce există astăzi. În schimb, gadgeturile inteligente îşi au originea în iPhone-ul din 2007. Nu-mi pasă dacă au fost copiate sau nu.
Bine au făcut că au copiat. Astăzi, acest tip de telefon este cel mai vândut din lume, iar tendinţa este clară: devenim inteligenţi la device-uri. Ne conectăm, interconectăm şi uneori uităm să ne deconectăm.
Jobs e vinovatul
Jobs, cu viziunea lui nebună, este vinovat pentru acest lucru. Poate de asta suntem atât de entuziasmaţi. Pentru că pur şi simplu iPhone-ul reprezintă originea acestui univers despre care scriem astăzi. Secţiunea aceasta de tehnologie de pe „National Post“ nu ar mai fi fost poate la fel fără Apple. E o victorie de marketing, fără îndoială, dar este şi una a visului. Căci trebuie să ştii să şi vinzi produsul, să vinzi un vis.
Mâine seară voi sta cu gura până la urechi, cu mâna pe tastatură şi cu ochii în ecran pentru a privi noul iPhone. Voi fi dezamăgit dacă nu va fi o revoluţie. Şi asta e problema. Aşteptările sunt uriaşe de la un telefon-cult. Apple nu poate pur şi simplu să prezinte un telefon cu îmbunătăţiri şi cu un ecran mai mare. Dar din păcate toate ştirile asta spun. Din păcate va dezamăgi.
Dar ştiţi ce?
Dacă mâine ar fi lansat un nou Concorde, care are scaune diferite în interior, dar va zbura, la fel de entuziasmat aş fi. Chiar dacă va cădea. Pentru că această comparaţie între Concorde şi iPhone nu este aberantă. Amândouă modelele aveau contracandidaţi la fel de buni în unele privinţe şi aveau cerinţe foarte mari. Concorde era scump, nu era chiar practic şi aeroporturile au fost modificate pentru a-l primi.
iPhone-ul seamănă de multe ori cu un telefon autist. Unul care nu vrea să comunice cu ceilalţi. Fanii Apple sunt consideraţi fanatici. Nu sunt un fan al iPhone-ului de astăzi. Dar sunt un fan al influenţei lui. Căci el a produs o schimbare, o revoluţie.
Dar nu poţi face o revoluţie pe an. Apple s-a modificat, iar iPhone a schimbat şi compania. Poate în rău uneori, trebuie să recunoaştem. Dacă în 1984, odată cu lansarea Macintosh, ei luptau împotriva leilor mari, ca IBM, astăzi ei au devenit leii mari.
Înapoi la rebeliune
Realizatorul TV Jon Stewart este citat în cartea biografică despre Steve Jobs, scrisă de Walter Isacsson, când îl condamnă pe acesta pentru ceea ce e Apple azi.
„Nu trebuie să fie aşa. Microsoft trebuia să fie lupul cel rău! Voi eraţi rebelii, omule, cei mici! Acum ai devenit Omul? Aminteşte-ţi cum, în 1984, aveai reclamele alea mişto despre înfrângerea Fratelui cel Mare! Uită-te în oglindă, frate!“, a exclamat Stewart.
Ştiţi ce-mi doresc după iPhone 5? Ca Apple să redevină companie de nişă. Vreau ca băieţii de acolo să redevină rebelii care luptă împotriva celor mari.
Nu trebuie să fie aşa cum e azi.
