Subiectul „România în Schengen” nu există pe agenda reuniunii Consiliului JAI. Din nou

0
0
Publicat:

Din nefericire, iar se întâmplă. Previzibil. Inevitabil. În firescul prezenței diplomației românești care astfel prestează, de altfel cu voioșie pe banii națiunii indiferente, primind, în momentele în care chiar are nevoie de ceva, un răspuns de total dezinteres din partea colegilor din UE.

image

Asta e, atâta știm să facem. Atâția prieteni reali avem în jocurile de putere reale, ne rămân prezențele înalte și solemne la tanțavaiurile cu șampanie și fursecuri, delectându-ne cu vorbele frumoase și promisiunile de rigoare, bune doar pentru a fi repetate în fața presei autohtone obligată să preia evenimentul din considerațiuni de oportunitate financiară și obligațiuni administrative.

Pe fond însă, observația domnului Președinte al României este și rămâne, ghinion, perfect valabilă: demersul diplomatic și politic al României pentru aderarea la Spațiul Schengen este un eșec , în general un eșec răsunător și, iată, sunt toate datele ca așa să stea lucrurile și în continuare.

Ghinion.

Curat ghinion. Da, ce-i drept e drept,  construit profesionist și cu îndârjire. De vrut poate că unii chiar vor, dar lipsesc canalele deschise pentru jocuri diplomatice și contacte discrete pentru negocieri informale.  Pentru asta ar fi trebuit construite echipe profesioniste, să fie existat europarlamentari care să știe care sunt zonele create pentru operațiuni de lobby...N-avem și nici nu era de așteptat să avem.

Așa că, știind bine cât de slabă și ușor de ignorat este poziția de forță a partenerilor români angrenați de altfel în marea bătălie a „rotativei” care nu se știe pe cine va mai lăsa în scaune (și pentru cât timp și în ce formulă de echilibru între partidele politice) onorabilii noștri parteneri externe preferă să se ocupe de lucrurile cu adevărat serioase, cel puțin din perspectiva lor.

Astfel se face că, lăsându-l pe domnul Aurescu să se ocupe de chestiunea cu Canalul Bâstroe și pe domnul ministru Bode să se zbată cu chestiunea eminamente dureroasă și penibilă a dosarului său privind acea teză de doctorat ajunsă deja „casus belli” în societatea românească, Președinția rotativă suedeză a Consiliului a dat publicității agenda provizorie a Consiliului JAI de peste câteva zile.

Ca să nu avem vorbe, iată și programul provizoriu, tradus în limba română  pentru a fi mai ușor de lecturat de politicienii noștri:

„Consiliul Uniunii Europene

Secretariatul General

CONVOCARE ȘI ORDINE DE ZI PROVIZORIE

CONSILIUL UNIUNII EUROPENE

(Justiție și Afaceri Interne) Clădirea Europa, Bruxelles 9 și 10 martie 2023 (9.30, 10.00)

Format 1+3 (+2 în sala de audiție)

JOI, 9 MARTIE 2023 (ORA 9.30) AFACERI INTERNE

Adoptarea ordinii de zi

(posibil) Aprobarea punctelor „A”

1.           a)  Lista fără caracter legislativ

2.           b)  Lista cu caracter legislativ [Deliberare publică în temeiul

articolului 16 alineatul (8) din Tratatul privind Uniunea

Europeană]

Bruxelles, 22 februarie 2023

CM 1760/23 OJ CONS JAI COMIX

GUVERNANȚA POLITICĂ A SPAȚIULUI SCHENGEN („CONSILIUL SCHENGEN”) Activități fără caracter legislativ

Situația generală a spațiului Schengen:

1.           a)  Funcționarea spațiului Schengen

Situația actuală

2.           b)  Viitorul politicii în domeniul vizelor

Schimb de opinii

Intrarea în funcțiune a SIS consolidat

Situația actuală

CM 1760/23 1

Contact: jai.crpcouncilpec@consilium.europa.eu

RO

Implementarea interoperabilității

Schimb de opinii

Diverse

Diverse Propuneri legislative actuale Informare din partea președinției

Activități fără caracter legislativ

Agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei1: Dialogul privind securitatea internă și cooperarea în domeniul justiției și afacerilor interne/politicii de securitate și apărare comune Schimb de opinii

Azilul și migrația: dimensiunea externă și cea internă23 Schimb de opinii

Diverse

Centrul de sprijin al UE pentru securitatea internă și gestionarea

frontierelor în Moldova

Informare din partea Comisiei

ALTE ASPECTE LEGATE DE AFACERILE INTERNE

Deliberări legislative [Deliberare publică în temeiul articolului 16 alineatul (8) din Tratatul privind Uniunea Europeană]

1 2 3

Agențiile UE Europol și Frontex sunt invitate la acest punct. Cu titlu de excepție, în prezența statelor asociate spațiului Schengen. Agențiile UE Frontex și EUAA sunt invitate la acest punct.

CM 1760/23 2

RO

VINERI, 10 MARTIE 2023 (ORA 10.00)

JUSTIȚIE

Deliberări legislative [Deliberare publică în temeiul articolului 16 alineatul (8) din Tratatul privind Uniunea Europeană]

Directiva privind definirea infracțiunilor și a sancțiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale Uniunii Raport intermediar

Directiva privind recuperarea și confiscarea activelor Raport intermediar

Diverse Propuneri legislative actuale Informare din partea președinției

Activități fără caracter legislativ

Obstacole în calea accesului la justiție și modalități de depășire a

acestora

Schimb de opinii

Concluzii privind Carta drepturilor fundamentale a UE și spațiul civic4 Aprobare Schimb de opinii

Combaterea rasismului și a antisemitismului: pașii următori4 Schimb de opinii

Răspunsuri judiciare și lupta împotriva impunității în ceea ce privește crimele săvârșite în legătură cu agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei5 Situația actuală

Diverse

1.           a)  Privarea de libertate sau restrângerea libertății: raportul final al

celei de a noua runde de evaluări reciproce

Informare din partea președinției

2.           b)  Cadrul UE-SUA privind confidențialitatea datelor Informare din partea Comisiei

3.           c)  Deciziile Consiliului privind aderarea UE la Convenția de la Istanbul Informare din partea președinției

4 5

Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene este invitată la acest punct. Agenția UE Eurojust este invitată la acest punct.

CM 1760/23 3

RO

o oo

JOI, 9 MARTIE 2023 (ORA 9.30) Reuniunea COMITETULUI MIXT SCHENGEN

GUVERNANȚA POLITICĂ A SPAȚIULUI SCHENGEN („CONSILIUL SCHENGEN”)

Situația generală a spațiului Schengen6:

1.           a)  Funcționarea spațiului Schengen

Situația actuală

2.           b)  Viitorul politicii în domeniul vizelor

Schimb de opinii

Intrarea în funcțiune a SIS consolidat7 Situația actuală

Implementarea interoperabilității7 Schimb de opinii

Diverse Propuneri legislative actuale Informare din partea președinției

În marja Consiliului Uniunii Europene:

N.B.:

Prima lectură

Punct bazat pe o propunere a Comisiei

Vă rugăm să transmiteți cât mai rapid posibil o listă a delegaților care vor participa la această reuniune, la adresa de e-mail access.general@consilium.europa.eu

6 7

Agențiile UE Frontex, Europol, EUAA și eu-LISA sunt invitate la acest punct. Agențiile UE Frontex, Europol și eu-LISA sunt invitate la acest punct.“

Asta e. Atât s-a putut în condițiile date, cu personajele aflate pe eșichierul decizional, cei care nu pot înțelege observația făcută de geniul politic al lui Napoleon: „legile de circumstanță sunt abolite de către noile circumstanțe”.

Toată discuția despre Schengen nu mai poate să fie purtată în temeiul vechilor legii de circumstanță adoptate cândva. Circumstanțele impune acum altceva, adică redefinirea profundă a spațiului respectiv și mai vorbim după aceea.

Dar să nu ne pierdem speranța, că multe și mari sunt minunile posibile an această lume care se dă complet peste cap și totul devine circumstanță de moment.

Adică, cum s-ar spune, urma scapă turma. Și ne-am scoate la modul eroic.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite