Primarul din Iaşi îi acuză pe alţii că nu au înţeles ceea ce el nu poate explica

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
La Iasi, administraţia locală nu şi-a îndeplinit obligaţia legală de a informa cetăţenii pe tema Planului de Mobilitate Urbană Durabilă Iaşi. Acum, cetăţenii ar putea bloca proiectul în Tribunal.
La Iasi, administraţia locală nu şi-a îndeplinit obligaţia legală de a informa cetăţenii pe tema Planului de Mobilitate Urbană Durabilă Iaşi. Acum, cetăţenii ar putea bloca proiectul în Tribunal.

De ceva timp, urmăresc informaţiile legate de dezvoltarea Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă în România. Veştile nu sunt bune. Se repetă aceleaşi greşeli. Se ignoră principii. Administraţiile locale vor doar să bifeze terminarea documentelor, fără să înţeleagă de ce respectarea procedurilor (şi a legii!!!) este importantă.

Nici experţii nu ajută. Chiar dacă unii înţeleg principiile pe care trebuie să le aplice, nu reuşesc să facă mai mult de atât pe partea de informare. De cele mai multe ori, este vorba de teamă că nu vor mai apucă alte contracte cu municipalităţile. Sau poate s-au săturat să încerce să vorbească cu oameni care nu-i ascultă.

Indiferent de motive, Planurile de Mobiliate nu vor produce schimbările aşteptate dacă nu sunt înţelese. Pentru că o administraţie nu poate aplica o strategie pe care nu o înţelege. Nici cetăţenii nu vor accepta proiecte pe care nu le înţeleg. Şi, fără niciun dubiu, vom continua să facem greşeli de planificare plângându-ne că „la noi nu funcţionează principiile care la alţii au dat rezultate“. Că noi suntem altfel. Că nu ştiu străinii problemele noastre.

Însă niciun primar nu va recunoaşte că nu şi-a făcut treaba sau că nu şi-a ales consilieri suficient de deştepţi care să-i explice ce nu înţelege.

O dovadă este ce se întâmplă la Iaşi.

La ultima dezbatere a PMUD Iaşi (Planul de Mobilitate Urbană Durabilă), primarul şi viceprimarul au făcut aceste declaraţii: 

„Nici după două-trei ore de discuţii, consilierii liberali nu au ştiut pentru ce se aflau în sală.“ (viceprimarul Gabriel Harabagiu)
„Din păcate, în locul unei abordări profesioniste, care să arate că o strategie vie, cu nişte linii de dezvoltare, cu obiective, direcţii de dezvoltare, liberalii sunt interesaţi de câţi metri are pista de biciclete, chestie care urmează să se facă pe baza unui proiect. Lucrurile astea se învaţă de obicei în clasele elementare, atunci când vorbeşti de administraţie, dar vor învăţa toţi la timpul potrivit.“ (primarul Mihai Chirica)

Conform titlului apărut pe site-ul ziarulevenimentul.ro, planul de mobiliate a fost luat în râs de consilierii liberali. (sursa)

Culmea este că mulţi care citesc articolul ar putea crede că primarul şi viceprimarul din Iaşi chiar sunt super-administratori. Din păcate, nu sunt. Din contră, declaraţiile lor fac dovada că nu au respectat procedurile legale şi nici procedurile europene de realizare a unui PMUD. Adică n-au înţeles nimic din acea strategie. Pentru că este de neacceptat ca la sfârşitul unui astfel de proiect, cetăţenii Iaşului să nu înţeleagă principiile acestei strategii, principiul de bază fiind tocmai implicarea cetăţenilor. Iar dacă administraţia locală nu a fost capabilă să explice măcar consilierilor locali despre ce este vorba într-un astfel de document, este clar că Iaşiul a luat-o într-o direcţie greşită.

Pentru cei (foarte mulţi) care n-aţi auzit despre aceste planuri, trebuie să ştiţi că dezvoltarea lor trebuie să se facă de specialişti împreună cu cetăţenii. Dialogul dintre specialişti şi cetăţeni presupune, logic pentru o administraţie competenţă, că discuţiile trebuie să se poată purta la nivelul de înţelegere a nespecialiştilor (cetăţenilor). Dacă însă cetăţenilor nu li se explică principiile acestui tip de planificare, iar discuţiile se poartă în termeni care nu pot fi înţeleşi, procedurile sunt încălcate, iar rezultatele sunt opuse celor aşteptate.

Culmea este că am explicat aceste lucruri dlui Chirica, pe vremea când era primar interimar. Însă nu a înţeles. În aceste condiţii, cu toate că sunt un înfocat susţinător al acestui tip de planificare, recomand consilierilor locali, cetăţenilor din Iaşi sau oricui este interesat de dezvoltarea durabilă a regiunii, să facă tot posibilul să blocheze acest proiect, inclusiv prin proceduri juridice, dacă se continuă ignorarea principiilor PMUD.

Pentru că greşelile administraţiei din Iaşi vor afecta credibilitatea acestui tip de planificare, făcându-i pe mulţi să creadă că principiile sunt de vina, nu modul defectuos de implementare. Să nu uităm că oprescu, fostul primar al Capitalei, a luat timp de două mandate măsuri greşite făcând din Bucureşti cel mai poluat şi congestionat oraş european. Şi, cu toate că bucureştenii s-au plâns de aceste lucruri, probabil că oprescu ar fi fost ales şi al 3-lea mandat. Acest „succes“ al unui primar care ignoră specialiştii a fost cauzat de faptul că majoritatea bucureştenilor încă mai cred că fluidizarea traficului este o soluţie. De fapt, fluidizarea a fost cea care a provocat dezastrul din Bucureşti.

La fel se va întâmpla şi la Iaşi, dacă administraţia şi cetăţenii nu înţeleg principiile PMUD. Problemele generate de trafic se vor agrava şi nimeni nu va înţelege de ce. Toţi or să dea vina pe principiile PMUD care „nu sunt valabile în România“. Da, nu au cum să producă efectele scontate dacă în România regulile se aplică greşit.

Nu am să insist pe ce se va întâmpla la Iaşi. Consider că este de datoria celor care locuiesc acolo să facă următorii paşi. Dacă se va continua ignorarea procedurilor, consider că cea mai bună soluţie pentru oraş este contestarea strategiei în justiţie. Voi sprijini acest demers la fel cum am sprijinit şi demersurile prin care s-a încercat „repararea“ documentului. Pentru că ştiu că un PMUD abrobat fără respectarea procedurilor va face foarte mult rău oraşului. 

PS – Referitor la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti-Ilfov, am solicitat încă de pe vremea lui oprescu să fie respectate procedurile. Fără succes. Nici primarii Ştefănuţ şi Sava nu au fost interesaţi. Am primit un răspuns din partea echipei doamnei Firea, exprimându-şi interesul pentru a repara greşelile vechilor administraţii. Vă vom anunţa dacă lucrurile vor depăşi stadiul de intenţii. La fel cum vă vom anunţa despre demersurile pe care le vom face ca lucrurile să evolueze. 

  

PS 2 – Întâlnirile de informare a cetăţenilor trebuiau organizate începând cu luna septembrie 2014, atât în Iaşi, cât şi în Bucureşti. Apoi, pe timpul ultimilor 2 ani, cetăţenii trebuiau informaţi despre evoluţia proiectului astfel încât aceştia să se poată implica cu sugestii, corecţii, propuneri. Acum, proiectele se mai pot repara, dacă nu se forţează adoptarea lor, aşa cum s-a întâmplat la Braşov, de exemplu. 

 

PS 3 – Am exclus posibilitatea ca articolul de pe ziarulevenimentul.ro să fie o comandă plătită de un partid politic sau reacţia consilierilor liberali să fie o manevră politică prin care se încearcă atragerea atenţiei asupra faptului că administraţia din Iaşi a preferat să facă un credit la BERD pentru achiziţia de autobuze, în loc să atragă fonduri nerambursabile. Chiar şi aşa, rămâne problema lipsei întâlnirilor de informare a cetăţenilor despre principiile unui PMUD. 

Marian Ivan – membru fondator OPTAR


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite