Prima bătălie a războiului electoral: Festivalul Enescu

0
0
Publicat:

Festivalul Enescu a început deja, cu o conferință de presă la care n-am ajuns, însă pe care am urmărit-o în regim de streaming pe pagina de Facebook a bienalei. Pe o căldură infernală, la masa prezidiului conferinței s-au așezat reprezentanții Artexim (dna Galan și dna Uruc), Raluca Turcan, Cristian Măcelaru, Gautier Capuçon, Nicușor Dan și Răzvan Dincă.

image

Picanteria acestei conferințe de presă a fost disputa dintre Raluca Turcan, ministrul liberal al culturii, ajutată de primarul capitalei, Nicușor Dan, versus Răzvan Ioan Dincă, președintele radioului aflat în portofoliul instituțiilor publice controlate de PSD. Doamna Turcan, referită ca „ministru (sic!) culturii” de transmisiunea video a Artexim, dar ca „madame ministre de la culture” de elegantul Gautier Capuçon,  și-a arogat cu naturalețe toate succesele festivalului, în primul rând lista de invitați internaționali pe care, în realitate, a contractat-o dl Mihai Constantinescu, în calitate de consultant artistic. Un motiv pentru dl Răzvan Dincă să-l evoce pe fostul ministru al culturii, Lucian Romașcanu cel care a făcut și a dres (dar care a vorbit mult mai mult decât a făcut în ceea ce privește un concurs de management la Artexim sau renovarea Sălii Palatului). Turcan a replicat, vizibil enervată și profitând de o întrebare a unei jurnaliste, cum s-a luptat cu obtuzitatea guvernului (condus acum de PSD) și a reușit să securizeze finanțarea Festivalului în ciuda tăierilor de bugete din domeniul culturii.

Anul viitor, alegerile sunt de tip totul sau nimic, miza fiind localele, parlamentarele, europenele și prezidențialele, așa că partenerii de azi ai coaliției de guvernământ (PSD și PNL) vor deveni dușmani. Iar cultura instituționalizată e terenul primelor bătălii. Amuzant.

Prezentarea a fost, previzibil, de tip „Pupat toţi piaţa endependenţi”. Primul succes: epuizarea biletelor la seria de concerte pentru copii, noutatea programului primei ediții conduse artistic de dl Cristian Măcelaru. Dacă e să-l citez în continuare pe Caragiale, această serie este „un început, îndrăzneț poate, dar fără-ndoială modest”. E vorba de 4 concerte, ținute într-o sală cu 300 de locuri, cu prețuri ale biletelor de 30 de lei. Adică 12% din prețul biletelor (250 lei) de la Ateneu (35 de concerte, 1000 de locuri) sau Sala Palatului (29 de concerte, 4000 locuri), unde se țin celelalte serii, mult mai importante și mai consistente. De altfel, seria de concerte pentru copii este extinderea festivalieră a seriei „Clasic e fantastic“ organizată de Cristina Sârbu în stagiunea ordinară a Filarmonicii George Enescu.

Jurnaliștii au observat că vânzările de bilete ale acestei ediții sunt sub așteptări, fapt vizibil la Sala Palatului, însă cu adevărat catastrofal în seria de la Sala Radio (10 concerte, 1000 de locuri), unde evoluează orchestrele românești cu programe simfonice „de repertoriu”, care n-au stârnit nici un interes (cred că vânzările de bilete sunt sub 5% din capacitatea sălii). Întrebată generic despre situația vânzărilor de o jurnalistă de la ziarul Matca, dna Uruc a parat rapid, declarând că Festivalul nu face profit.

Evident, a intervenit și întrebarea legată de absența din programul Festivalului a operei Œdipe. Organizatorii au deschis volumul Explicații la pagina 843 și volumul Scuze la pagina 1067 și au citit de acolo niște paragrafe care au închis problema din punctul de vedere al relațiilor publice, dar faptul că singura operă românească recunoscută și apreciată internațional nu va fi prezentată nici în acest an nu poate fi negat. Capodopera lui George Enescu, patronimul bienalei, a fost prezentată ultima dată de Festival în 2017, deci acum 6 ani și 3 ediții.

În fine, Festivalul începe mâine, duminică, 27 August. Recomandările primei săptămâni, din punctul meu de vedere, sunt următoarele:

Luni, 28 August

ora 20:00 – Sala Palatului
Giuseppe Verdi: Otello Fabio Sartori (Otello), Anastasia Bartoli (Desdemona), Luca Salsi (Iago), Eleonora Filipponi (Emilia)
Orchestra și corul Maggio Musicale Fiorentino
dirijor: Zubin Mehta
proiecții video: Nona Ciobanu

Miercuri, 30 August

ora 17:00 – Ateneul Român
Dessner: Concertul pentru doua piane
Ceaikovski: Simfonia nr. 5 în mi minor op. 64
Orchestra Filarmonică Cehă
dirijor: Manfred Honeck
pian: Katia Labèque, Marielle Labèque

ora 20:00 – Sala Palatului
Mahler: Simfonia nr. 9 în re major
London Symphony Orchestra
dirijor: Sir Simon Rattle

Joi, 31 August

ora 20:00 – Sala Palatului
Enescu: Voix de la nature
Messiaen: Simfonia Turangalila
London Symphony Orchestra
dirijor: Sir Simon Rattle
pian: Peter Donohoe
unde Martenot: Cynthia Millar

Vineri, 1 Septembrie

ora 16:30 – Ateneul Român
György Ligeti: Concertul de cameră pentru 13 instrumentiști
György Ligeti: Concertul pentru pian si orchestra op. 5
György Ligeti: Concertul pentru violoncel și orchestră
György Ligeti: Concertul pentru vioară și orchestră
Ensemble Intercontemporain
dirijor: Pierre Bleuse

ora 19:30 – Sala Palatului
Enescu: Isis
Chausson: Poème pentru vioară și orchestră op. 25
Ravel: Rapsodia Tzigane pentru vioară și orchestră
Saint-Saëns: Simfonia nr. 3 în do minor op. 78, cu orgă
Orchestre National du Capitole de Toulouse
dirijor: Christian Badeavioară: Renaud Capuçon

Articol publicat inițial pe blogul Despre Opera.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite