Premieră: „Cascadorul” („The Fall Guy”). Epopeea eroului necunoscut

0
0
Publicat:

Pe 26 aprilie 2024 intră în cinematografele românești „Cascadorul” („The Fall Guy”), cel mai recent film al lui David Leitch, regizorul care, după ce s-a lansat în 2017 cu un thriller de spionaj din epoca Războiului Rece, „Atomic Blonde: Agenta sub acoperire”, și a adunat credit lucrând la două francize populare, „Deadpool” și „Fast & Furious”, a semnat una din cele mai agreabile superproducții de acțiune din ultima vreme, „Trenul asasinilor” („Bullet Train”, 2022).

Ryan Gosling și Emily Blunt în „Cascadorul” („The Fall Guy”), regia David Leitch FOTO Ro Image 2000
Ryan Gosling și Emily Blunt în „Cascadorul” („The Fall Guy”), regia David Leitch FOTO Ro Image 2000

„The Fall Guy” a fost inițial un serial creat de Glen A. Larson, cu cinci sezoane difuzate de rețeaua ABC între 1981 și 1986. Eroul, Colt Seavers (interpretat de Lee Majors), era concomitent cascador la Hollywood și vânător de recompense. În 2020, Universal Pictures a anunțat că lucrează la o adaptare cinematografică liberă după serial, cu Ryan Gosling în rolul principal. De obicei, asemenea proiecte, născute din penuria de idei a decidenților marilor studiouri, devin niște eșecuri (cel puțin de critică, dacă nu și de public), dar „Cascadorul” lui David Leitch (el însuși cascador la bază), după scenariul experimentatului Drew Pearce, infirmă regula.

În trecut, Colt Seavers era dublura de cursă lungă a megastarului de blockbustere Tom Ryder (Aaron Taylor-Johnson) și, totodată, iubitul directoarei de fotografie Jody Moreno (Emily Blunt). Însă un cumplit accident îi frânge cariera, iar Colt decide să-și părăsească lumea și să dispară. El ajunge să parcheze mașinile de lux ale clienților unui restaurant, în loc să le piloteze – și să le distrugă – pe platouri. După un an și jumătate, Colt este descoperit de producătoarea Gail Meyer (Hannah Waddingham) și convins să revină în acțiune, pentru a o ajuta pe Jody (pe care, evident, el o iubește în continuare) să debuteze ca regizoare.

Presupun că mai toți criticii sunt atrași de filmele inspirate de lumea filmului. Mie îmi plac mai ales cele care privesc cu autoironie acest univers, cum este și „Cascadorul”. Vă amintiți că, în filmul său „Noaptea americană” („La Nuit américaine”, 1973), François Truffaut interpreta chiar un regizor în procesul realizării unei melodrame de familie, „Je vous présente Paméla”, cu un subiect de-a dreptul rizibil. Ei bine, la David Leitch, operatoarea-devenită-regizoare și cascadorul-rămas-cascador, plus megastarul și producătoarea responsabili cu banii, colaborează – în Australia – la „Metalstorm”, un SF cu ambiții epice având în centru povestea de dragoste dintre un cowboy spațial (Tom Ryder, desigur) și o extraterestră (Iggy Starr, partenera de fațadă a lui Ryder). Secvențele din filmul cu pricina, un fel de hibrid între „Mad Max” și „Rebel Moon”, sunt printre cele mai savuroase momente din „Cascadorul”.

David Leitch este capabil să se joace inteligent cu elementele metatextuale. De exemplu, atunci când Jody are un brainstorming telefonic cu Colt și îi cere sfatul privind utilizarea split screen-ului în finalul love-storyului ei, pentru a sugera imposibila iubire, cele două personaje apar și ele în split-screen pe ecran. Cineastul știe să folosească eficient, adică amuzant, și planul secund, ca în comediile polițiste cu Leslie Nielsen (de pildă, atunci când prestația de la karaoke a lui Jody se intersectează cu urmărirea periculoasă a lui Colt).

Ryan Gosling și Emily Blunt nu sunt doar doi actori excelenți, care nu prea dau rateuri, ci și doi interpreți cu o chimie extraordinară. Confruntările lor au intensitatea scenelor dintre Humphrey Bogart și Katharine Hepburn din „Regina africană” („The African Queen”, 1951), de John Huston. Iar „negativii” colorați din filmul lui David Leitch (din care nu lipsesc revelațiile șocante) rivalizează cu memorabilii villains din „Marele Lebowski” („The Big Lebowski”, 1998), de Joel și Ethan Coen. 

Despre cascadori nu se vorbește niciodată prea mult. S-au scris câteva cărți despre ei – și la noi, în 1971, Editura Meridiane a publicat „Meseria mea e riscul…”, traducerea unei cărți a actorului-cascador francez Gil Delamare (mort, la 41 de ani, într-o cascadă). Iar un film despre acești eroi necunoscuți ai producțiilor cinematografice, realizat cu pasiune și meșteșug, cum e „Cascadorul”, nu poate decât să ne bucure. Pe genericul de final, David Leitch le aduce încă un omagiu colegilor săi creditați la coadă, montând câteva secvențe cu acei „fall guys” care și-au riscat viața la realizarea filmului său.

O comedie de acțiune ca în vremurile bune ale genului din anii ’90 (gândiți-vă, de exemplu, la „Minciuni adevărate”/„True Lies”, al lui James Cameron, din 1994), „Cascadorul” reușește să ne țină, mai bine de două ore, cu sufletul la gură și zâmbetul pe buze. Dacă doriți entertainment de bună calitate, mergeți să-l vedeți pe un ecran (cât mai) mare.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite