În curând pe ecrane: „Warboy”

0
0
Publicat:

Al cincilea lungmetraj de ficțiune al regizorului Marian Crișan, „Warboy”, va fi lansat în sălile românești pe 17 noiembrie 2023. Venit după „Morgen”, „Rocker”, „Orizont” și „Berliner”, „Warboy” (coproducție România-Moldova) trebuie văzut în cinematograf, în fața unui ecran cât mai mare.

Daniel Bâliș și Reginald Ammons în „Warboy”, regia Marian Crișan FOTO Monica Bumbeș/Rova Film
Daniel Bâliș și Reginald Ammons în „Warboy”, regia Marian Crișan FOTO Monica Bumbeș/Rova Film

Suntem în septembrie 1944, într-un sat izolat din Munții Apuseni. Adolescentul Nicu (Daniel Bâliș, excelent descoperit de regizor) își întreține familia rămasă (tatăl e pe frontul de est și comunicarea cu el a fost întreruptă) cărând, alături de caii săi, trunchiuri de copaci din pădure până la casa unui negustor (Ovidiu Crișan din „Berliner”). Acesta îl înșală la numărătoare pe băiat și îl plătește în mălai, pretextând că războiul l-a lăsat fără bani.

Nicu visează la întoarcerea tatălui său, când el nu va mai trebui să fie sluga nimănui (titlul de lucru al filmului era „Sluga”). Însă, după ce România întoarce armele împotriva puterilor Axei, soldații germani cantonați în vecinătate își însușesc caii băiatului, pentru a-i folosi la retragere. În zori, Nicu își eliberează prietenii patrupezi și fuge cu ei de nemți, îndreptându-se către satul unchiului său matern.

Eroul îl salvează pe Earl Cooper (actorul neprofesionist Reginald Ammons, și el foarte bine găsit), un pilot de luptă american a cărui parașută aterizase într-un copac. Cei doi își continuă drumul împreună, deși unul vrea să ajungă la Roșia, iar celălalt – în Rusia. În cale le ies și soldați români, reîntorși de pe frontul de est, și reprezentanți ai Armatei Roșii. Lumea găsită de cei doi în Roșia amintește de „Nunta de piatră” și „Duhul aurului”, capodoperele lui Dan Pița și Mircea Veroiu. Iar regizorul-scenarist omagiază și westernul clasic, de pildă prin cântecul pe care texanul Earl îl fredonează la lumina focului, „Back in the Saddle Again” (interpretat de Gene Autry, acesta dă și titlul unui film de Lew Landers din 1941).

„Warboy” are în comun cu „Morgen” și „Berliner” motivul prieteniei improbabile dintre personajele principale masculine, diferențele de limbă și cultură de aici apropiindu-l mai mult de remarcabilul debut al lui Crișan. Credeam că „Orizont”, remake-ul actualizat după o altă capodoperă a cinematografiei naționale („La Moara cu noroc”, de Victor Iliu), va rămâne cel mai îndrăzneț film al regizorului. Însă, prin „Warboy”, Crișan a dovedit că mă înșelam. E admirabilă ambiția cineastului de a sta departe de mode și trenduri, cu riscul de a nu beneficia de succesul festivalier către care talentul său l-ar îndreptăți să-l aspire.

Deopotrivă film istoric, de război, și dramă de maturizare, western (sau, mai bine zis, eastern) și film de aventuri pentru publicul tânăr, road movie și buddy movie, „Warboy” captivează și încântă. Noul film al lui Marian Crișan trebuie văzut în sala de cinema și pentru imaginea lui Adrian Pădurețu (cameraman la filmele precedente ale regizorului, aici pentru a doua oară – după „Crai nou”, de Alina Grigore – director de fotografie), care exploatează eficient superbele peisaje naturale oferite de Apuseni, scenografia Simonei Pădurețu și costumele Danei Păpăruz, care contribuie la reconstituirea convingătoare a epocii.

„Warboy” este cel mai bun argument împotriva comentariilor conform cărora toate filmele românești de azi sunt croite după același calapod.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite