Dezvăluirile dramatice ale celor patru avertizori de integritate despre „gravele probleme de securitate” ale avioanelor Boeing

0
0
Publicat:

Audiere istorică în fața unei comisii de anchetă a Senatului american, declanșând o serie de întrebări mai mult decât grave în ce privește nivelul real de securitate pe care-l prezintă avioanele fabricate de Boeing. Nu este prima oară când se aude că există asemenea probleme însoțite de acuzații la adresa companiei care acoperă sau alege să ignore semnalele de alertă, totul din motive de PR și, evident, pentru a proteja profiturile sale uriașe. Probleme serioase au existat în trecut și ele au fost semnalate în cazul mai multor tipuri de aparate de zbor produse de compania Boeing, aveți aici o listă a celor mai recente și vedeți ușor cât de grave au fost accidentele și, acuză acum criticii, cât de puține au fost răspunsurile efective ale companiei în remedierea defecțiunilor semnalate.

Picture1 png

Exact acestea a fost tema audierilor de miercuri din Senatul american unde au fost invitați patru avertizori de integritate care au ținut să vorbească despre „gravele probleme” de construcție în cazul avioanelor Boeing 737 Max, 787 Dreamliner și 777. Audierea a fost organizată după ce Congresul și auditorii caută să stabilească răspunderea companiei Boeing după accidentul suferit la începutul acestui an de către un avion tip 737 MAX9 aparținând Alaska Airlines, ancheta preliminară vorbind despre șuruburi lipsă...dar se așteaptă raportul final din partea autorităților aviatice. Context în care acuzațiile martorilor chemați în fața Senatului american provoacă frisoane de spaimă:

Sunt aici niu fiindcă mi-a1 fi dorit asta, ci pentru că...nu vreau să fiu martor la prăbușirea unui avion 787 sau 777” a declarat Sam Slehpour , inginer la Boeing cu o vechime de 17 ani. A spus că și-a asumat riscuri depunând această depoziție în fața comisiei senatoriale. Unul dintre superiorii săi i-ar fi spus că „ar fi ucis pe unul care a spus ceea ce ai spus tu”: „Am fost izolat. Mi s-a spus să tac din gură, am primit amenințări fizice...dacă m i se întâmplă ceva, măcar sunt liniștit pentru că sunt convins că, depunând deschis această depoziție, voi salva numeroase vieți”.

Picture2 png

Teribilă mărturie deoarece a adus imediat aminte de un episod foarte recent, din martie, atunci când s-a produs o sinucidere învăluită în mister: John Barret (foto), în vârstă de 62 de ani, inginer care fusese responsabil cu probleme de calitate la Boeing până în 2017 și se afla în proces cu compania împotriva căreia depusese un raport prin care denunța probleme grave de securitate în cazul avioanelor din seria 787 Dreamliner.

Picture3 png

Sinuciderea s-a produs exact înaintea momentului în care trebuia să depună mărturie pe 16 martie, poate intenționând să repete ceea ce declarase în 2019 pentru BBC, anume că, din cauza presiunii de a scurta timpii de execuție, muncitorii montau în mod deliberat piese de calitate inferioară pe avioanele. aflate pe liniile de producție, tocmai pentru a evita întârzierile.

Revenind la cazul prezent, să amintim și depozițiile lui Ed Pierson, un alt fost responsabil la Boeing mai ales pentru liniile de producție a avioanelor 737 MAX, Joe Jansen (25 de ani de activitate în cadrul Federației aviatice americane (FAA) după ce lucrase și 11 ani la Boeing și ale lio Shawn Pru knic, specialist în domeniul securității aeriene și fost pilot de linie. „Am făcut tot ce-am putut să spun întregii lumi cp modelul MAX nu era tot timpul sigur și pentru a alerta autoritățile în ce privește faliile de securitate la Boeing...dar nimic nu s-a schimbat după ce două avioane s-au prăbușit”.  E vorba  despre două accident în urma cărora întreaga flotă de avioane d acest tip a fost blocată în întreaga lume: unul în 2028 și altul în 2019 (cu 364 de morți) datorită, acuză specialiștii, unor defecte de concepție. Acuzații deosebit de grave și care provocă stupoare căci, sub jurământ, Ed Pierson, unul dintre avertizorii de integritate a spus că „dacă nu se acționează și dacă șefii companiei sunt puși în fața propriilor responsabilități, atunci fiecare persoană care urcă la bordul unui avion Boeing este supusă riscului”.

Poate cea mai serioasă problemă a fost cea evidențiată de senatorul Richard Blumenthal, președintele comisiei speciale de anchetă care, în deschidera lucrărilor, afirma că există în plus acuzații foarte grave conform cărora cultura de securitate de la Boeing rămâne problematică și practicile sale sunt inacceptabile”.

Încă o simplă teorie a conspirației montată de cine poate ști care adversari interesați împotriva unei companii comerciale de renume mondial care, inclusiv la această audiere, a declarat că va coopera de deplin și că este gata să efectueze îmbunătățirile necesare, inclusiv la schimbarea comunicării interne în ce privește analiza problemelor de securitate pe liniile de montaj? De ce nu, orice poveste poate fi valabilă dar, cu toate astea, întrebările sunt din ce în ce mai multe și nu mai poate fi ocolită extensia anchetei de acum, invocându-se motive de securitate națională.

Oricum, presiunea este foarte mare deoarece flotile de avioane Boeing sunt deținute de atât de multe companii aviatice și este așteptată analiza e fond a serviciilor de securitate americane și rapoartele finale asupra deficiențelor care au dus la accidentele grave menționate. După aceea, mai vorbim despre ce înseamnă cu adevărat „cultura de securitate” și valoarea unor mărturii dramatice cum au fost cele de acum în fața senatului american.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite