Societatea civilă contraatacă Diametrala Nord-Sud cu un plan de regenerare a zonei Hala Matache - Gara de Nord
0Un grup de 30 de profesionişti, arhitecţi, urbanişti, ingineri şşi critici de artă au elaborat un proiect de regenerare urbană pentru zona Matache – Gara de Nord, ca o contraofensivă la viitorul bulevard Uranus.
Bulevard pietonal la Gara de Nord, Hala Matache restaurată, piaţă modernizată cu acoperiş din panouri fotovoltaice şi mai multe spaţii verzi şi piaţete pietonale. Aşa ar arăta zona Gării de Nord în viziunea celor 30 de profesionişti.
Noul plan de reorganizare a zonei reprezintă contraofensiva societăţii civile la proiectul Primăriei Capitalei de construire a Diametralei Buzeşti-Berzei-Uranus, scrie b365.ro.
O primă soluţie pentru regenerarea urbană a zonei este organizarea unui concurs de soluţii, cred autorii proiectului.
"Rolul concursului este de a căuta soluţiile cele mai bune pentru regenerarea şi dezvoltarea durabilă a cartierului. Nodul cu cinci braţe de la intersecţia bulevardului Gării cu străzile Cameliei, Atelierului, Baldovin Pârcălabu are o importanţă covârşitoare în evoluţia cartierului. Modul în care este tratat şi se va dezvolta va determina şi soarta cartierului. Concursul de soluţie trebuie să includă acest punct şi să permită participanţilor o viziune liberă asupra modului de rezolvare a nucleului", se precizează în proiectul de regenerare urbană a zonei Matache-Gara de Nord.
"Cum ar fi dacă: Hala Matache Măcelaru ar fi renovată şi redeschisă pentru măcelarii. Ar avea un punct de informaţii şi comunicare cu cartierul. Piaţa ar fi mai mare, cu zonă centrală de tarabe, iar pe margini ar fi magazine pe două niveluri. Ar fi intrari din toate părţile şi un parcaj subteran. Ar fi magazine de alimente, dar şi cafenele şi restaurant. Peste piaţă ar fi un acoperiş modern, cu panouri fotovoltaice care generează energie curată. (...) înspre Gară magazinele s-ar schimba, s-ar mări...(...). Ar veni lume din tot oraşul, dar şi călători abia sosiţi cu trenul. În apropiere s-ar construi noua Filarmonică din Bucureşti. Ar fi concerte şi festivaluri, ar veni multă lume, turişti", se întreabă Arhitecţii Voluntari.
“Cum ar fi dacă… din Gara de Nord aş ieşi într-o piaţă largă”
De asemenea, pentru regenerarea zonei, se propune amenajarea Pieţei Gării de Nord prin restructurarea traficului auto. Astfel, zona din faţa Gării de Nord va fi transformată într-o piaţetă pietonală, iar sub aceasta se va amenaja într-o fază ulterioară o parcare multietajată (circa 248 locuri/ nivel) cu legătură directă cu clădirea Gării. Noua Piaţă a Gării de Nord va avea funcţiuni comerciale şi de servicii, un punct info turistic, o zonă de taxiuri, plantaţii, locuri de parcat biciclete şi scutere, locuri de odihnă.
"Cum ar fi dacă: Aş veni pentru prima dată în Bucureşti. Din Gară aş ieşi într-o piaţă largă pietonală, într-un colţ ar fi multe taxiuri, ar fi terase şi restaurante, chioşcuri de flori, ar fi plin de lume, copaci şi locuri de stat. Aş putea traversa strada şi aş merge liniştit pe bulevardul pietonal, pe lângă un parc frumos şi vesel. (...) într-un sfert de oră aş ajunge în Piaţa Matache", se mai menţionează în proiect.
Printre autorii principiilor de regenerare urbană reunite în cartea citată se numără şi preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România, Şerban Ţigănaş, arhitectul-şef al regiunii Bruxelles, Oliver Bastin, urbanistul Gruia Bădescu, preşedintele Asociaţiei Salvaţi Bucureştiul, Nicuşor Dan, criticul de artă Mirela Duculescu sau sociologul Vintilă Mihăilescu.