Reparaţia pistei Aeroportului Internaţional Chişinău este blocată în instanţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lucrările de modernizare a aeroportului riscă să nu înceapă nici în acest an, ca urmare a unei decizii judecătoreşti. Oficialii susţin că sunt în căutare de soluţii şi negociază cu o companie chineză pentru a debloca situaţia.

De câteva săptămâni, premierul Vlad Filat nu-şi poate ascunde nemulţumirea şi iritarea pentru că unul dintre cele mai importante proiecte de modernizare a infrastructurii ţării bate pasul pe loc. E vorba de Proiectul II de Modernizare a Aeroportului Internaţional Chişinău în valoare totală de 47 de milioane de euro.

„La 27 iulie ţara noastră va începe negocierile asupra Acordului privind Spaţiul Aerian Comun UE-Moldova, dar ce folos? Din cauza unei decizii judecătoreşti reparaţia pistei Aeroportului nici nu a demarat", a declarat Vlad Filat, în cadrul unei emisiuni la postul public de televiziune. Revolta şefului Guvernului pare justificată, ţinând cont de faptul că aceste lucrări, planificate să înceapă încă un an în urmă, sunt amânate din diverse motive şi riscă să nu înceapă nici în anul 2011.

Proiectul s-a blocat în instanţă, după ce Judecătoria Economică de Circumscripţie Chişinău a anulat rezultatele evaluării companiilor ce au fost selectate să participe la ultima etapă a concursului pentru a realiza lucrările de reabilitare a pistei. Mai mult, judecata a stopat, la cererea companiei chineze „Cacgc & Catic Beijing JV", şi procesul de semnare a contractului între întreprinderea de stat „Aeroportul Internaţional Chişinău" şi firma austriacă Strabag AG, care a fost desemnată câştigătoare a licitaţiei.

AUTORITĂŢILE CAUTĂ SOLUŢII

Vicepremierul Valeriu Lazăr, ministru al Economiei, susţine că nu este primul caz când o companie contestă rezultatele unui concurs de acest fel. Lazăr a declarat că în prezent „responsabili de la Aeroport şi de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), împreună cu avocaţii companiei chineze, caută soluţii pentru a remedia situaţia creată". Ministrul nu a putut spune despre ce fel de soluţie este vorba, invocând clauza de confidenţialitate.

Reprezentanţii companiei „Cacgc & Catic Beijing JV", care contestă decizia comisiei de concurs, nu au răspuns solicitărilor noastre. Nici responsabilii BERD, finanţatoarea proiectului şi instituţie ce a organizat concursul, nu s-au arătat deschişi pentru a oferi detalii.

Elena Mârzac, coordonator de proiecte la Aeroportul Internaţional Chişinău, a declarat că administraţia întreprinderii nu poate comenta situaţia creată până nu este finalizată procedura de semnare a contractului şi până nu se termină procesul de judecată.

Prejudicii financiare şi de imagine

Specialiştii susţin că amânarea începerii lucrărilor de modernizare a pistei de decolare-aterizare a Aeroportului aduce prejudicii importante atât financiare, cât şi de imagine şi că de pe urma acestui conflict au de suferit şi companiile avia, şi statul.

Foto: Toate aeroporturile din regiune realizează în prezent ample proiecte de modernizare

„Această modernizare era de mult necesară, pentru că mai multe porţiuni ale pistei sunt într-o stare tehnică foarte proastă", spune expertul economic Radu Bezniuc. Acesta susţine că deja există întârzieri la realizarea proiectului şi că „există riscul ca lucrările să fie amânate pentru la anul".

ÎN CONCURENŢĂ CU ODESA, KIEVUL ŞI BUCUREŞTIUL

În acelaşi timp, Roman Podcorâtov, directorul Aeroportului, susţine, într-o prezentare a proiectului, că Aeroportul are nevoie stringentă de reabilitarea pistei, „atât pentru a face faţă fluxului în creştere de pasageri, cât şi pentru a asigura respectarea standardelor de mediu şi siguranţă ale UE". Administraţia întreprinderii susţine că „are un singur scop strategic" - transformarea Aeroportului, până în anul 2016, într-un nod regional şi astfel, să profite la maximum de poziţia sa geografică.

Totodată, într-un studiu al companiei se precizează că patru aeroporturi regionale prezintă o concurenţă reală pentru cel din Chişinău: Kiev-Borispol, Odesa, Bucureşti Otopeni şi Băneasa. Toate aceste aeroporturi realizează în prezent ample proiecte de modernizare.

"Dacă cineva crede că prin astfel de decizii poate fi dat peste cap un proiect de asemenea anvergură, va trebui să-şi asume şi responsabilităţile.
Vlad Filat, Prim-ministrul Moldovei

Proceduri ce durează de cinci ani

În anul 2006 Aeroportul Internaţional Chişinău a iniţiat negocieri cu BERD şi Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) privind acordarea unui credit în scopul finanţării modernizării infrastructurii aeroportului. Acordul dintre Guvernul Moldovei şi BERD cu BEI privind alocarea unui credit de 47,25 milioane de euro a fost semnat la 18 decembrie 2008. Conform planului iniţial, tenderul pentru selectarea companiei de construcţii urma să fie desfăşurat în trimestrul IV din anul 2009-trimestrul I din 2010, iar lucrările trebuiau să înceapă încă în trimestrul II al anului 2010. Concursul a fost organizat însă cu întârziere de un an şi la prima etapă au fost selectate trei companii: Strabag AG din Austria, Cacgc & Catic Beijing JV din China şi Lagan Construction Limited din Marea Britanie. La ultima etapă au rămas Strabag AG şi Cacgc & Catic Beijing JV, iar câştigătoare a fost desemnată compania austriacă.

Mai multe pentru tine:
Horoscop săptămâna 26 decembrie - 1 ianuarie. Succes total la final de an pentru Scorpioni, schimbare majoră pentru Vărsători
De ce a plecat, de fapt, Theo Rose de la Vocea României: „Anul ăsta, show-ul se oprește pentru mine”
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Charlotte, steaua Crăciunului regal. Superba prințesă de 10 ani a fost în centrul atenției la Sandringham
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Mesajul de Crăciun al lui Dragoș Dolănescu pentru fratele lui și Maria Ciobanu: „Tata ar fi fericit în Cer dacă...” Cum petrece în Costa Rica: „Nu vor lipsi sărmăluțele”