Cercuri de foc şi mii de oameni, pe străzile Sibiului, în deschiderea Festivalului Internaţional de Teatru

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vineri, prima zi a  celei de-a 25-a ediţii, aniversară, a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, a însemnat săli de spectacole pline şi o mare de oameni la instalaţiile pregătite de Compagnie Carabosse din Franţa, care au fost montate în Piaţa Mare, Parcul Cetăţii şi Parcul Astra.

Spectacolele în aer liber din noul spaţiu de joc, Piaţa Habermann, au avut parte de un număr impresionant de spectatori.

Pe 9 iunie, unul dintre cele mai aşteptate evenimente a fost întâlnirea dintre Octavian Saiu şi Hideki Noda (director artistic al Tokyo Metropolitan Theatre), la Librăria Habitus, de la ora 11.00. Dramaturg, regizor şi actor, Hideki Noda s-a născut în Nagasaki în 1955. În iulie 2009, a fost numit director artistic al Tokyo Metropolitan Theatre, iar în prezent predă la Tama Art University. Noda a înfiinţat prima sa companie de teatru, Yume no Yuminsha (Dreaming Bohemian), când încă era student la Universitatea din Tokyo, şi a produs multe spectacole apreciate.

Tot sâmbătă, unul dintre spectacolele eveniment ale acestei ediţii aniversare s-a jucat din nou la Sala BRD Scena9 : „Trei surori”, de A.P. Cehov, în regia lui Timofey Kulyabin, de la Novosibirsk State Academic Drama Theatre „Red Torch”.  A fost un spectacol special, jucat în limbajul semnelor, cu traducere în limbile română şi engleză.

Sâmbătă seară, Filarmonica de Stat Thalia a găzduit spectacolul lui Gigi Căciuleanu, „Aller-Retour”, un proiect comun Gigi Căciuleanu Romania Dance Company - Bucureşti & Karma Dance Project – Paris.â „La Paris, lucrez de câţiva ani cu o companie având un profil mai special: „Karma Dance Project” care s-a format în jurul unei dansatoare independente, Alice Valentin. De obicei, coregrafii îşi aleg dansatorii. Aici, se întâmplă invers: compania alege coregrafii cu care are de gând să lucreze. Pentru a lucra cu compania mea din Bucureşti trebuie să fac foarte adesea drumul dus-întors (Aller-Retour) Paris-Bucureşti. De unde şi ideea spectacolului.

Ne-am gândit că a venit timpul să unim forţele celor două companii independente, pentru a prezenta publicului ceea ce ne place şi avem în comun: dragostea pentru Mişcarea Dansată şi respectul faţă de Interpret. Spectacolul „Aller-Retour” nu este numai franco-român, ci şi profund european”a declarat Gigi Căciuleanu.  

În cadrul American Democracy Series, la Academia Forţelor Terestre a fost programat spectacolul „Iliada” – o reprezentaţie specială pentru militarii NATO, urmat de o discuţie cu publicul moderată de Octavian Saiu.

„Aproape de perfecţiune”, programat la Biserica Fortificată Cisnădioara de la ora 21:00, s-a înscris în Poetic Invasions of the Cities, un proiect multidisciplinar care utilizează competenţele artistice şi resursele strategice aferente artelor stradale pentru a dezvolta căi inovatoare, implicând personal eterogen, capabil să transmită către publicul urban bucuria unor expresii artistice mai culte, sub o formă uşor accesibilă şi populară. Muzică simfonică, balet, diverse forme de teatru sunt reinterpretate şi prezentate într-un nou mod publicului din toate clasele sociale, în afara spaţiilor destinate în mod normal spectacolelor, aducând artele spectacolului în spaţii noi, căutând o modalitate insolită de a ajunge la şi a forma un nou public prin acţiuni specifice UE.â

Spectacolul „Povestea prinţesei deocheate” al Teatrului Naţional „Radu Stanca”, programat la Fabrica de Cultură Unicredit pe 9, 10 şi 14 iunie, în regia lui Silviu Purcărete,  are la bază un scenariu original, semnat de acelaşi Silviu Purcărete, care porneşte de la piesa kabuki a lui Tsuruya Nanboku al IV-lea.

Inspirat de această tradiţie teatrală, regizorul îşi propune să facă un spectacol european, folosind textul, regulile şi spaţiul kabuki, reinterpretate într-o manieră personală. „Povestea prinţesei deocheate” abundă în istorii de dragoste obsesivă, crime, reîncarnări şi răzbunare. Spectacolul preia aceste teme şi construieşte, cu umor si auto-ironie, un comentariu efervescent al dialogului dintre cultura europeană şi cea japoneză.

Constantin Chiriac, directorul Festivalului Internaţional de Teatru Sibiu FOTO: Paul Băilă


 

Mai multe pentru tine:
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Mesajul de Crăciun al lui Dragoș Dolănescu pentru fratele lui și Maria Ciobanu: „Tata ar fi fericit în Cer dacă...” Cum petrece în Costa Rica: „Nu vor lipsi sărmăluțele”
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Horoscop săptămâna 26 decembrie - 1 ianuarie. Succes total la final de an pentru Scorpioni, schimbare majoră pentru Vărsători
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Charlotte, steaua Crăciunului regal. Superba prințesă de 10 ani a fost în centrul atenției la Sandringham
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
De ce a plecat, de fapt, Theo Rose de la Vocea României: „Anul ăsta, show-ul se oprește pentru mine”
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent