Impactul pandemiei COVID-19 asupra afacerilor: 37% şi-au întrerupt total sau parţial activitatea, 27% vor apela în mod cert la şomajul tehnic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Efectul crizei este unul de domino, afectând tot mai mult industrii FOTO banklesstimes.com

Circa 37% dintre companiile chestionate şi-au întrerupt total sau parţial activitatea după declararea stării de urgenţă pe fondul pandemiei COVID-19 şi 20% şi-au restrâns activitatea, potrivit studiului HR Barometru, realizat de PwC România la finalul lunii martie. În acest context, 27% afirmă că vor apela în mod cert la şomajul tehnic.

„Marea majoritate a companiilor doresc să îşi păstreze angajaţii şi să reducă efectele negative asupra acestora. Din păcate, soluţiile sunt limitate şi dificil de anticipat într-un climat imprevizibil care duce la scăderea neaşteptată a veniturilor într-un termen foarte scurt. Efectul crizei este unul de domino, afectând tot mai mult industrii. Guvernul a luat un prim set de decizii, dar trebuie să continue monitorizarea foarte atentă a problemelor ca să reacţioneze la timp cu alte măsuri de sprijin şi, astfel, să salveze cât mai multe companii şi angajaţii acestora”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale şi juridice PwC România.

Studiul a inclus o serie de întrebări referitoare la întreruperea totală sau parţială a activităţii, restrângerea acesteia, reducerea cifrei de afaceri şi capacitatea de a plăti salariile. Conform răspunsurilor:

       19% au întrerupt total activitatea

       18% au întrerupt parţial activitatea

       19% nu au întrerupt activitatea, estimează o scădere a cifrei de afaceri cu 25% şi au capacitatea de a plăti salariile

       10% nu au întrerupt activitatea, anticipează reducerea cifrei de afaceri cu 25% şi nu au capacitatea de a plăti salariile

       20% şi-au restrâns activitatea, iar afacerile se vor reduce cu mai mult de 25%

       14% nu preconizează o scădere a cifrei de afaceri.

În acest context, munca de la domiciliu este o oportunitate companiile care o pot implementa datorită specificului activităţii. Conform studiului, 19% din companii au implementat munca la domiciliu obligatorie pentru toţi angajaţii.

„Munca de acasă a devenit posibilă pentru foarte multe companii datorită faptului că dispun de tehnologie şi au angajaţi bine pregătiţi care deţin competenţe digitale. În acelaşi timp, infrastructura digitală a României care se plasează printre cele mai performante din Europa contribuie la desfăşurarea activităţii fără sincope. La fel de importantă este cultura organizaţională în noile condiţii de lucru şi putem trage concluzia că organizaţiile care au investit în pregătirea digitală au un avantaj în prezent care va  deveni şi mai valoros pe termen lung”, a arătat Ionuţ Sas, Partener, Leader People & Organisation PwC România.

Companiile cărora specificul activităţii nu le permite munca de la domiciliu şi ale căror afaceri sunt afectate negativ iau în calcul aplicarea prevederilor privind şomajul tehnic, astfel:

       27% spun că le vor aplica cu siguranţă

       18% încă nu ştiu dacă le vor aplica pentru că sunt neclare

       18% încă nu ştiu dacă le vor aplica pentru că nu le-au analizat

       5% arată că mai degrabă nu le vor aplica pentru că actualele prevederi nu corespund specificului activităţii lor.

„Angajatorii caută diferite metode de reducere a costurilor pentru a se menţine pe piaţă. Totuşi, în acest moment doar 11% iau în calcul concedierile şi majoritatea caută alte variante pentru a-şi păstra angajaţii, cum ar fi încurajarea concediului de odihnă sau a concediului fără plată parţial, oprirea sau reducerea programelor de training, sistarea angajărilor, eliminarea sau reducerea beneficiilor neobligatorii ori reducerea programului de lucru”, a spus Oana Munteanu, Senior Manager People & Organisation PwC România.

Potrivit studiului aproape 30% dintre cei chestionaţi anticipează că vor avea capacitatea să plătească salariile în următoarele trei luni,  în timp ce 42% nu au încă estimări în acest sens.

Studiul PwC România HR Barometru a fost derulat în perioada 23-26 martie 2020 pe baza informaţiilor furnizate de 91 de companii din sectoarele: bunuri de larg consum, auto (producţie şi distribuţie), transporturi, farmaceutic, IT&C, servicii financiare, energie (producţie, utilităţi, distribuţie), distribuitori (retail & logistică), servicii externalizate, altele.

Mai multe pentru tine:
Mama măsura XS, fiicele cu siluete... lumești. Regina Letizia, superbă, dar îngrijorător de slabă la Premiile Prințesa de Asturia
BNR lansează o monedă din tombac cuprat cu tema „Lucian Blaga - 130 de ani de la naştere”. Ce valoare nominală are și care e prețul de vânzare
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv
Ce nu s-a văzut la sfințirea Catedralei! Becali a pupat mătăniile, Băsescu a pupat blondele
Ziua în care Biserica a deschis porțile doar pentru bogați și personalități. De ce oamenii de rând n-au avut acces în interior la slujba de sfințire a picturii Catedralei Neamului VIDEO
Câți ani de închisoare riscă Artanu, pentru agresiune sexuală?! Îndemnul avocatei Dalina Terzi pentru victimă: „Fetelor le e rușine, cedează psihic”
Cea mai puternică rugăciune! Spune-o zilnic şi scapi de orice rău
Mai multe confederaţii sindicale vor protesta miercuri în faţa Guvernului
Radu Mazăre, viață de lux în Madagascar. Cum arată resortul fostului primar al Constanței. Bungalow-uri generoase, cu vedere spre Oceanul Indian
Cine a fost Dorin Pavel, inginerul care a plănuit marile hidrocentrale din România
Artistul internațional care nu și-a mai văzut de trei ani copilul diagnosticat cu autism, născut din relația cu o româncă. Dezvăluiri uluitoare despre ultima lor întâlnire! „Copilul striga la ușă disperat: Tati, tati!”