INTERVIU Directorul YouTube Europa, Matthew Glotzbach: „Poţi să transformi YouTube în locul tău de muncă permanent“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Matthew Glotzbach, directorul YouTube Europa, Africa şi Orientul Mijlociu
Matthew Glotzbach, directorul YouTube Europa, Africa şi Orientul Mijlociu

Odată cu lansarea YouTube România, creatorii de conţinut din România au ocazia de a face bani de pe platformă. Matthew Glotzbach de la YouTube explică de ce este atât de importantă dezvoltarea regională.

Matthew Glotzbach, directorul filialei europene a YouTube, a explicat pentru „Weekend Adevărul“ importanţa pe care o are introducerea unei variante locale pentru platforma de conţinut video de la Google.

El vorbeşte şi despre influenţa pe care o are YouTube asupra comunicării tradiţionale şi televiziunii. La sfârşitul lunii trecute, Google a lansat YouTube România, care oferă sugestii de la casele de producţie de la noi şi de la partenerii oficiali ai YouTube. Acest lucru oferă posibilitatea de a face bani din reclamele introduse în video-urile lor, iar utilizatorii pot accesa mai uşor conţinut românesc. Platforma Google se concentrează în ultimii ani pe dezvoltarea canalelor, pe un conţinut mai bun şi construit în jurul preferinţelor utilizatorilor.

 „Weekend Adevărul“: Odată lansat YouTube România vine întrebarea evidentă. De ce sunt importante aceste variante regionale?

Matthew Glotzbach: YouTube tocmai a făcut opt ani şi e greu de crezut că e în viaţa noastră de doar atât de puţin timp. Implicarea noastră regională este una dintre principalele diferenţe faţă de media tradiţionale. Istoric vorbind, dacă voiai să-ţi popularizezi conţinutul trebuia să fii în breasla celor din televiziune şi nu ajungeai decât la un nivel naţional, cel mult regional cu mesajul tău. YouTube dă acum creatorilor de conţinut posibilitatea de a fi o voce regională, de a-şi promova conţinutul şi de a oferi acum conţinut de interes local pentru utilizatori.

De ce tocmai acum în 2013? Ce a lipsit până acum în România pentru lansarea platformei locale?

Totul trebuie gândit în faze. Faza unu pentru YouTube a fost disponibilitatea globală, să avem youtube.com peste tot. Faza a doua a fost să avem platforma în diferite limbi şi cu tot felul de filtre regionale. Abia faza a treia e despre o prezenţă locală şi foarte influentă în comunitate. A trebuit să ne gândim ce avem. Există o echipă locală, dar trebuie să ne întreţinem afacerea din reclame. Iar acum, după ce am trecut de toate acestea, partenerii noştri de pe YouTube au posibilitatea de a genera venituri din conţinutul lor (n.r.: - programul de parteneriat YouTube este disponibil tuturor canalelor şi poate aduce bani din reclame).

Oricine poate să facă bani pe YouTube din conţinut. Dar câte afişări trebuie să ai ca să câştigi ceva şi ce cotă ia Google?

Permitem tuturor să se înscrie în programul de parteneriat. Odată ce sunt acceptaţi, e dreptul fiecăruia să decidă ce video-uri vor fi înscrise pentru a primi bani, iar apoi începem să rulăm reclame. Oferim majoritatea veniturilor, dar nu pot să dau cifre exacte. În principiu, începi să faci bani de la primul click. Ai nevoie de sute sau mii pentru a simţi un venit bun, dar avem mii de creatori care fac peste 100.000 de dolari din conţinutul de pe YouTube şi care au transformat platforma noastră într-un loc de muncă full time.

Noi vrem să potrivim reclama potrivită cu omul potrivit. Oferim ceva control: poţi să excluzi reclame de anumit tip, de exemplu la pariuri, alcool sau ţigări. 

Aţi menţionat cifra de 100.000 de dolari. Pentru aceasta, cât de mulţi vizitatori trebuie să ai?

Variază, pentru că avem un mod unic prin care vindem publicitate. Formatul nostru se numeşte True View şi e important şi pentru utilizatori, dar şi pentru cei care cumpără spaţiu de publicitate. Cumpărătorul plăteşte doar dacă oamenii dau click. Reclamele sunt vândute după un model de licitaţie, iar piaţa setează preţul. Toată lumea cred că poate câştiga. Vizitatorul alege dacă vede reclama, cumpărătorul plăteşte doar dacă utilizatorul a urmărit reclama sa, iar studiile noastre arată că astfel de alegeri aduc o implicare de 3-4 ori mai mare.

Creatorul de conţinut alege ce reclame să ruleze pe canalul său sau se bazează doar pe sugestiile Google?

Creatorii au o anumită flexibilitate. De exemplu, pot spune ce reclame nu vor să fie puse peste video-urile lor. În general, ei se bazează pe sistemul de targetare al Google. Noi vrem să potrivim reclama potrivită cu omul potrivit. Oferim ceva control: poţi să excluzi reclame de anumit tip, de exemplu la pariuri, alcool sau ţigări.

 Ai nevoie de mii de vizualizări pentru a face bani. Să spunem că eu am un canal, dar nu urc conţinut original, ci filmări de pe la concerte sau melodii populare. Pot să fac bani şi aşa?

Nu cred că ai ajunge la atâtea vizualizări, dar ai dreptate, e o zonă critică pentru noi. Am investit enorm în ultimii ani, iar acum avem o tehnologie numită content ID. Am dezvoltat-o chiar noi, iar deţinătorii drepturilor de autor ne dau o înregistrare master, de referinţă. Luăm acel fişier şi scanăm YouTube şi ce se urcă pe platformă. Orice video urcat este scanat pentru conţinut oferit nouă ca master. Avem milioane de astfel de fişiere de referinţă şi scanăm fiecare minut.

Sunt scanate când sunt urcate?

Da. Iar legătura se face imediat. Mai facem şi ceea ce noi numim „instant reverse“. De la un meci de fotbal primim masterul la 30 de minute după încheierea partidei. Aşa că scanăm ultimele 2-3 ore. În plus, partea bună a sistemului este că deţinătorii de drepturi decid ce să facem cu ceea ce găsim. Au opţiunea de a bloca acel video, dar din ce în ce mai mulţi aleg o soluţie inovativă, care le aduce bani. Tu poţi să ai 10.000 de vizualizări, dar drepturile aparţin, de exemplu, Federaţiei Internaţionale de Fotbal. Aşa că le permitem să ia drepturile pentru video-ul tău, dacă există reclame peste el. Pentru că până la urmă nu furi, eşti doar un fan.

Adică ei iau toate drepturile şi utilizatorul nu ia nimic.

Da, exact.

Sunt campanii bune care elimină graniţa dintre reclamă şi conţinut şi nu îţi dai seama că tu distribui de fapt o reclamă.

Dar reclamele cum sunt oferite utilizatorilor? Există o legătură între căutările mele în Google şi ceea ce primesc pe YouTube?

Ca şi toată reţeaua noastră, scopul nostru este să potrivim reclama potrivită cu utilizatorul potrivit. Ne uităm la preferinţele utilizatorului. Ne uităm la conţinutul urmărit. Acestea devin semnale. De asemenea, ne folosim de sistemul global Google Ads şi de Google+.  Dar noi avem de fapt două scopuri. Primul este să facem reclamele o opţiune, nu o obligaţie. Şi credem că există exemple bune de campanii de publicitate care au învăţat să folosească YouTube. Sunt campanii care elimină graniţa dintre reclamă şi conţinut şi nu îţi dai seama că tu distribui de fapt o reclamă. Red Bull e un exemplu potrivit, unde conţinutul lor este de fapt o reclamă, dar este atât de bună încât devine viral. De asemenea, campania Dove, numită „Dove Sketches“ a strâns 54 de milioane de vizualizări. Poţi să implici utilizatorul ca pe nicio altă platformă aici pe YouTube. 

<strong>„Televizorul devine doar un alt gadget</strong><strong>“</strong>

Se vorbeşte mereu de YouTube ca un adversar pentru televiziunea tradiţională. Chiar aşa e?

Cred că e mai degrabă un partener. Vedem televiziunea şi media tradiţionale evoluând şi odată cu ele, noi evoluăm. Unele ţări au avut 2-3 televiziuni, apoi am văzut explozia televiziunii prin cablu, care a adus zeci de canale. Odată cu extinderea regională, cred că YouTube oferă un alt model, cel al milioanelor de canale la alegere. Avem unele media tradiţionale care au îmbrăţişat YouTube în două moduri. În primul rând ca o anexă a conţinutului lor tradiţional. De exemplu, serialele sau reality show-urile folosesc YouTube pentru a oferi conţinut exclusiv, cum ar fi interviuri cu actorii, imagini din spatele camerelor. Şi astfel de canale strâng la fel de multe vizualizări pe YouTube ca şi la televizor. Practic, ei vorbesc cu publicul aici.

Care e a doua abordare? Una mai directă?

Cred că a doua abordare se vede cel mai bine la industria muzicală, unde YouTube a devenit noua platformă pentru a descoperi talente. Psy e evident cel mai bun exemplu, deoarece a devenit un fenomen global. Succesul lui pe YouTube va fi mereu complementar succesului offline. Nu îi cerem să renunţe la vânzările pe iTunes sau la apariţiile la TV, dar baza sa importantă de fani se află pe YouTube, lucru ce poate fi văzut şi din succesul ultimului său videoclip. (n.r. – „Gentleman“, videoclip lansat acum o lună, are 400 de milioane de vizualizări).

Poate deveni YouTube în acest context mediul principal pentru televiziuni?

Cred că s-ar putea întâmpla, dar nu va deveni o opţiune dominantă. Cred că acum creatorii experimentează cu YouTube şi primesc un feedback interesant de la audienţă. Pe YouTube le va rămâne avantajul că pot să acceseze un public global.

Odată cu extinderea regională, cred că YouTube oferă un alt model, cel al milioanelor de canale la alegere.

Cu toate acestea, YouTube a lansat canalele premium, plătite, care funcţionează pe acelaşi principiu cu televiziunile.

Canalele premium au apărut pentru că am ascultat dorinţele celor care produc conţinut. Ei au vrut şi un alt model decât cel bazat pe reclame. Momentan e un program pilot, cu câteva canale. Unii creatori vor să ofere utilizatorilor care sunt super fani un conţinut exclusiv. Unii au ales modelul în care utilizatorul plăteşte, dar primeşte şi reclame, iar pentru unii un canal premium înseamnă cel fără reclame, deşi au păstrat şi canalul tradiţional. E similar cu modelul de la televiziunea tradiţională, unde plăteşti un abonament la cablu, dar ai şi reclame.

Am vorbit până acum de TV ca reţea, dar importantă este şi schimbarea TV-ului ca gadget.

TV-ul ca gadget. Îmi place formularea, pentru că spune exact ce a devenit acum televizorul. Acest gadget a avut în mod istoric un singur scop: să ofere conţinutul venit prin cablu sau satelit. Acum, în cele din urmă, e doar un alt ecran mai mare. Am un smartphone, o tabletă, un laptop, iar acum acestea se continuă cu televizorul. Numărul de televizoare conectate este la un nivel maxim, iar până în 2015 studiile arată că se vor vinde 500 de milioane de televizoare inteligente (n.r. – Smart TV). Pentru noi, asta nu poate decât să fie un lucru bun, iar pentru asta am încercat să aducem aplicaţiile YouTube peste tot, la aceeaşi calitate. Mie, de exemplu, îmi place să îmi programez nişte video-uri pe telefon, iar când ajung acasă, doar le arunc pe televizor cu ajutorul interconectivităţii dintre gadgeturi. 

<strong>Cine este Matthew Glotzbach?</strong>

Matthew este la conducerea YouTube pentru Europa, Orientul Mijlociu şi Africa. El se ocupă astfel de strategia şi dezvoltarea afacerii YouTube în aceste zone. În prealabil, a fost directorul diviziei „Apps and Enterprise“ de la Google, în 2007 fiind responsabil pentru lansarea Google Apps, suita din cloud pentru firme. De asemenea, a fost responsabil pentru achiziţia firmei de securitate Postini, a treia achiziţie ca valoare pentru Google. Are 15 ani de experienţă în domeniul internetului. În viaţa personală, americanul este tatăl a două fete, are două maşini Porsche şi locuieşte la Zurich. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite