Studiu Google: cum cumpără românii, după mai mult de un an de la începutul pandemiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Fragment din studiul Google.
Fragment din studiul Google.

Românii tind să cumpere mai mult online, odată cu restricţiile şi schimbările de comportament social induse de pandemie, arată studiul Google „Smart Shopper”, realizat în vara lui 2021.

Trei sferturi dintre consumatorii din ţara noastră au declarat că preferinţa pentru achiziţii online a crescut odată cu pandemia. Potrivit studiului Google, acest trend se va menţine şi în perioada următoare: 9 din 10 români spun că vor continua să cumpere online. 

Cât au cumpărat online, în urma pandemiei? 41% dintre români au declarat că cea mai recentă achiziţie făcută a fost una online, în timp ce în 2019, înainte de pandemie, doar 31% dintre ei au avut un răspuns similar. 

Analiza Google a fost realizată pe persoanele care au cumpărat un produs din categoriile electronice (telefoane, computere, audio, gaming), casă şi grădină (electrocasnice, amenajare interior/exterior) sau îmbrăcăminte/încălţăminte. Produsele electronice şi cele pentru casă şi grădină sunt cele cu cele mai multe achiziţii recente online - în jur de jumătate, în timp ce produsele de tip fashion sunt cumpărate cu preponderenţă offline, deşi şi aici achiziţiile online au crescut la aproape o treime în 2021, faţă de 17% în 2019.

Seniorii, cel mai mare avans în online

Aplecarea către comerţul online a crescut pe toate categoriile de vârstă. La cei mai în vârstă se vede cea mai mare creştere a apetenţei pentru comerţul online, odată cu pandemia, în condiţiile în care cei tineri erau mai aplecaţi către metodele noi de achiziţie în mod natural. Potrivit studiului, aproape 40% dintre persoanele de peste 55 de ani au declarat că au făcut cea mai recentă achiziţie online, în creştere faţă de 24% în 2019. Tinerii între 25 şi 34 de ani sunt cei care cumpără cel mai mult online - 44%, însă pandemia nu a adus schimbări semnificative în comportamentul lor de cumpărare.

Cei mai mulţi români sunt indiferenţi la tipul de achiziţie - offline sau online. Datele Google arată că aproape trei sferturi dintre cumpărătorii din România nu au o preferinţă pentru online sau offline, ei îşi aleg canalul de achiziţie în funcţie de ocazie şi oportunitate, faţă de 61% înainte de pandemie. Această creştere a achiziţiilor multi-canal a venit pe fondul trecerii multor cumpărături din offline în online. Datele arată că ponderea celor care au o preferinţă exclusivă pentru achiziţiile offline a scăzut drastic, de la 27% în 2019, la 10% în 2021.  

Recenziile devin tot mai importante

Pe măsură pe comerţul online s-a dezvoltat, cerinţele cumpărătorilor au devenit mai sofisticate. Studiul Smart Shopper arată că principala nemulţumire a clienţilor când fac achiziţii online tinde să fie legată de recenziile produselor sau serviciilor: 20% dintre cumpărătorii de produse casă/ grădină şi îmbrăcăminte/încălţăminte sunt nemulţumiţi că nu găsesc recenzii independente la produse. Pentru cumpărătorii de electronice, nemulţumirea principală este lipsa de uşurinţă în procesul de achiziţie: 20% spun că ar fi vrut să cumpere fără să fie nevoie să se înregistreze sau să se logheze.

Mobilul, între documentare şi achiziţie

Mobilul are o importanţă tot mai mare în procesul de documentare şi achiziţie. Trei sferturi dintre români folosesc mobilul să se informeze înainte de o achiziţie, cel mai mult în cazul produselor electronice (90%) şi mai puţin la fashion (56%), fiind vorba despre o achiziţie mai personală şi unde trebuie să probeze produsele. 

Lucrurile se inversează când vine vorba despre achiziţiile de pe mobil: 44% dintre români achiziţionează produse electronice pe mobil; fiind vorba despre produse de valoarea mai mare, procesul de de cumpărare este realizat de acasă, de pe desktop/laptop. 

Pe zona fashion, aproape 60% dintre achiziţii vin de pe mobil; aici sunt mai multe achiziţii de oportunitate: reclamă, oferă, recomandare, etc. În 2021, trendul este de mutare a cumpărăturilor mobile din website în aplicaţie. Datele Google Smart Shopper arată că jumătate dintre cei care au cumpărat de pe mobil au folosit aplicaţia unui brand sau a unui retailer, în timp ce 44% au cumpărat de pe site-ul furnizorului, faţă de 51% în urmă cu 2 ani.   

Studiul Smart Shopper a fost realizat pentru Google de compania de studiu de piaţă Cint, în iunie 2021. Studiul are o reprezentativitate naţională pentru persoanele de peste 18 ani din România, care folosesc un dispozitiv conectat la internet şi care au realizat o achiziţie în cele 3 mari categorii de produse analizate: electronice, îmbrăcăminte/încălţăminte şi casă/grădină. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite