Cum a spulberat instanţa un dosar de furt masiv de motorină din locomotivele CFR. Motivele pentru care cei 23 de inculpaţi au fost achitaţi
0După opt ani de procese, 23 de inculpaţi sălăjeni, printre care poliţişti şi angajaţi ai CFR - au scăpat basma curată în privinţa acuzaţiilor de delapidare, dare şi luare de mită, formulate la adresa lor de către procurori.
Unul dintre cele mai complexe dosare instrumentate de către procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj a fost desfiinţat de către magistraţii Curţii de Apel Cluj, toţi cei 23 de inculpaţi fiind achitaţi.
În 2011, cinci poliţişti de la Transporturi Feroviare Jibou şi 18 angajaţi ai Staţiei CFR din oraş au fost trimişi în judecată pentru furtul a mii de litri de motorină din locomotivele ce staţionau în Gara Jibou. Procurorii susţineau la acea dată că în perioada februarie-mai 2010, CFR Călători a fost prejudiciată cu 14.612 litri de motorină şi 180 de litri de ulei din locomotivele ce staţionau în Gara Jibou. Potrivit anchetatorilor, mecanicii sustrăgeau între 20 şi 200 de litri de motorină la sosirea din fiecare cursă, din care dădeau poliţiştilor între 5-10 litri ca mită, plus o altă cantitate contracost, însă la preţuri sub cele de la pompă, pentru ca aceştia să nu constate infracţiunile săvârşite de către ceferişti. La rândul lor, poliţiştii vindeau motorina şoferilor din zonă interesaţi. O parte dintre cei vizaţi de acest dosar au fost prinşi în flagrant, în vara lui 2010.
Condamnaţi în prima instanţă
Prima instanţă, cinci dintre inculpaţi au fost trimişi după gratii, 17 au primit pedepse cu suspendare, iar unul - amendă administrativă, pentru delapidare în formă continuată, dare şi luare de mită. În urma recursului pe care l-au formulat, toţi au fost achitaţi de către Curtea de Apel Cluj.
În motivarea sentinţei definitive, instanţa a apreciat că "faptele reţinute în sarcina inculpaţilor au fost probate exclusiv în baza convorbirilor telefonice şi a filajelor efectuate, întrucât în perioada de supraveghere operativă nu a fost realizat nici măcar un flagrant, iar la percheziţiile domiciliare efectuate nu au fost găsite bunuri sau alte obiecte care să aibă legătură cu infracţiunile reţinute în sarcina lor" şi că nu există probe care să ateste că inculpaţii se fac vinovaţi de comiterea infracţiunilor pentru care au fost trimişi în judecată.
Mai mult decât atât, spun judecătorii Curţii, din niciun înscris nu reiese că inculpaţii ar fi săvârşit infracţiunea de delapidare în formă continuată, câtă vreme partea vătămată, CFR Călători, mi s-a constituit parte civilă, iar expertiza tehnică judiciară a stabilit că nu a existat niciun prejudiciu.
Lipsă de dovezi
În plus, martorii au relevat că "în intervalul celor patru luni avute în analiză în cuprinsul rechizitoriului, nu ar fi avut cum - din punct de vedere tehnic, să fie delapidată o astfel de cantitate de combustibil (motorină) aşa cum susţine Ministerul Public, în principal pentru că, dacă s-ar fi întâmplat aşa, activitatea feroviară ar fi fost perturbată grav, iar pe de altă parte, pentru că activitatea feroviară s-a desfăşurat în perfecte condiţii, trenurile nu au avut întârzieri, iar vagoanele au fost încălzite, iar în final, mecanicii de locomotivă au lăsat locomotivele în depou, unde au fost verificate de personalul de specialitate, rezervoarele dacă sunt sigilate şi dacă - cantitatea de motorină este cea care trebuie să corespundă cu kilometri parcurşi - de fiecare dată, neexistând nicio problemă".
În ceea ce priveşte infracţiunea de dare de mită în forma continuată, Curtea de Apel Cluj a apreciat că nici în rechizitoriu, şi nici în dosar nu există prezentat nici un act material care să justifice acuzaţia formulată şi nici măcar un început de dovadă "care să indice sau să creeze măcar sentimentul că inculpaţii s-ar face vinovaţi de săvârşirea infracţiunii".
Interceptări anulate
Pe motiv că interceptările în dosar au fost efectuate de reprezentanţii Departamentului de Informaţii şi Protecţie Internă şi cei ai Serviciului Român de Informaţii, adică de "organe necompetente material şi funcţional", instanţa a stabilit că "toate procedeele probatorii efectuate în prezenta cauză sunt lovite de nulitate absolută". Respectivele interceptări audio şi video surprind momentele în care inculpaţii le cer unor mecanici de locomotivă învinuiţi în dosar să le aducă diverse cantităţi de motorină sau când inculpaţii sustrag motorină din rezervorul locomotivei care urma să plece în cursă.
De asemenea, Curtea a reţinut că, deşi inculpaţii au fost supravegheaţi şi monitorizaţi timp de mai mult de patru luni, organele de urmărire penală nu au efectuat niciun flagrant, "mijloc de probă care ar fi fost de necontestat şi care ar fi fost de natură să susţină, într-o oarecare măsură, acuzaţiile aduse".
Toţi cei 23 de inculpaţi au fost achitaţi, în plus instanţa înlăturând dispoziţiile de confiscare specială de la aceştia a cantităţilor de carburant şi a sumelor de bani ridicate de la cei în cauză. Mai mult, ei au scăpat de obligaţia de plată a cheltuielilor judiciare către stat în valoare de peste 100.000 de lei.
Procurorii nu se dau bătuţi
Decizia de la Cluj îi nemulţumeşte pe procurori, care au şi atacat hotărârea. Pe rolul Curţii de Apel Cluj a fost înregistrată o contestaţie în anulare (o cale extraordinară de atac formulată împotriva unei hotărâri definitive), al cărei prim termen este 22 octombrie. Surse judiciare susţin că printre motivele invocate de către procurori se numără faptul că membrii completului de judecată s-ar fi aflat în stare de incompatibilitate.
Mai puteţi citi: