Romano-catolicii, reformaţii şi luteranii din Banat sărbătoresc Paştele: „Noi folosim calendarul pe care-l foloseşte astăzi aproape toată lumea“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Domul Romao-Catolic din Timişoara www.fly-go.ro
Domul Romao-Catolic din Timişoara www.fly-go.ro

Romano-catolicii, reformaţii şi luteranii sărbătoresc, zilele acestea, Paştele, de data aceasta cu cinci săptămâni mai devreme decât creştinii-ortodocşi.

Cea mai mare sărbătoare creştină, Paştele, variază de la un an la altul, în funcţie de calendarul folosit şi fazele lunii. În 2015, sărbătoarea a căzut în aceeaşi zi la catolici şi ortodocşi.  În 2013 a existat un decalaj de o lună între cele două sărbători. 

Diferenţa o face calculul calendaristic: catolicii se ghidează după calendarul Gregorian, din secolul al XVI-lea, în timp ce ortodocşi se ghidează după calendarul, vechi, numit Iulian. Diferenţele dintre cele două calendare este de 14 zile.

“Atât Biserica Romano-Catolică, cât şi Biserica Ortodoxă foloseşte aceeaşi formulă pentru calcularea Paştelui. Numai că folosim calendare diferite. Noi folosim calendarul pe care-l foloseşte astăzi aproape toată lumea, este vorba de Calendarul Gregorian, pe care Papa Gregorie, în secolul al XVI-lea l-a actualizat după mersul Soarelui. Biserica Ortodoxă foloseşte Calendarul Iulian. Diferenţa dintre cele două calendare este de două săptămâni. Formula de caluculare a paştelui se face în felul următor. Începutul primăverii este în 21 martie, următoarea lună nouă, care acum a picat în 23, iar următoarea dumincă –cea de acum, este paştele. Din cauza declalajului de două săptămâni dintre cele două calendare, luna nouă cade peste o lună. De aceea, în Biserica Ortodoxă, anul acesta Paştele cade în 1 mai”, ne spune preotul Iohan Dirschl, vicar la Episcopia Romano-Catolică din Timişoara.
 

Totuşi, în ceea ce priveşte slujbele, diferenţele între paştele catolic şi cel ortodox nu sunt atât de mari, spun clericii.


“Amândouă biserici folosim nişte liturghii străvechi. Biserica Ortodoxă de la Sfântul Ioan Gură de Aur sau Ioan Crizostomul, pe când noi folosim o liturghie care a pornit de la Ierusalim, şi a fost adaptată şi modernizată în decursul secolelor, începând cu Roma, mai departe chiar şi cu influenţe galice. Esenţa la ambele liturghii este patima, moartea, punerea în mormânt şi învierea Mântuitorului nostru Isus Christos”, a mai spus Johan Dirschl.

“Biserica Reformată este mai raţională”


În comunităţile maghiare, alături de catolici, în sărbătoare sunt şi reformaţii. 


“Şi noi reformaţii ne tragem din biserica occidental, din catolicism ne-am separat. Normal că tradiţiile bisericeşti sunt cele occidentale. Slujbele noastre diferă de cele ale catolicilor. Suntem o biserică mai raţională, esenţa slujbelor de la noi este predica. Se bazează pe interpretarea Bibliei. Raţionalitatea este alătuiri de partea sufletească. Liturghia nu este aşa de esenţial ca la fraţii romano-catolici”, a spus părintele Istvan Gazda, parohul Bisericii Reformate “Milenium” din Timişoara.

Greco-catolicii fac paştele cu ortodocşii

Deşi mulţi tind să creadă că şi greco-catolicii au sărbătorile pascale acum, având în vedere că aparţin bisericii Romei, lucrurile nu stau aşa. 

“Şi greco-catolicii sărbătoresc paştele alături de ortodocşi. Practic nu putem vorbi de mari diferenţe, în aceeaşi manieră se sărbătoreşte Paştele şi în Biserica Greco-Catolică ca şi în Biserica Ortodoxă. Se poate întâmpla ca în unele biserici occidentale, data să fie stabilită de parohia respectivă. La noi, data coincide cu cea a creştinilor ortodocşi. Ritualul este absolut identic. Noi suntem catolici prin apartenenţa de Roma, dar ca ritual şi tradiţie suntem biserică răsăriteană, bizantină. Spre exemplu, să mă refer la liturghie, diferienţa dintre noi şi ortodocşi este că în loc de <Doamne miluieşte> se spune <Doamne îndută-te de noi>, în loc de <Duhul Sfânt> se spune <Spiritul Sfânt>, la serviciile religioase sunt pomeniţi ierarhii noştri; Papa şi ierarhul locului. În rest, ritualul este absolute identic”, a spus părintele Greco-catolic Eugen Jurca.

În această seară, de la ora 22.00, în faţa Catedralei Romano-Catolice din Piaţa Unirii va avea loc ceremonia "Binecuvântării focului", unde se va aprinde un foc. Din acel foc se aprinde lumânarea de Paşti, iar apoi preoţii vor intra în biserică şi vor împărţi lumina credincioşilor. Celebrarea slujbei de Înviere va fi condusă de episcopul Martin Roos.

Citeşte şi:
 

Confruntarea preoţilor: Unde se rupe creştinismul între Biserica Ortodoxă şi cea Catolică, de Paşte

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite