HeidelbergCement România, sprijin pentru cel mai nou şi mai lung traseu montan de via ferrata din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cunoscutul alpinist român Constantin Lăcătuşu a inaugurat, în acest weekend, cel mai nou şi mai lung traseu montan de via ferrata din România. Situat în inima Rezervaţiei Naturale Cheile :ug[ului Munticelu, localitatea Bicaz Chei (judeţul Neamţ), Via Ferrata Astragalus aduce o noutate absolută pentru România – o activitate de aventură şi recreere în natură, la mijlocul dintre escaladă şi drumeţie montană, accesibilă publicului larg.

Traseul este primul proiect de acest gen din România realizat conform standardelor occidentale, după modelul celor din Austria şi Germania, cu sprijinul HeidelbergCement România, lider pe piaţa materialelor de construcţii din România, cu o lungă tradiţie în susţinerea proiectelor de conservare a biodiversităţii. Investiţia totală se ridică la aproximativ 20.000 de euro.  

image

Ce este un traseu de via ferrata? 

Via ferrata aduce o noutate pentru România, fiind o activitate de aventură în mijlocul naturii, destinată publicului larg. Activitatea de via ferrata s-a dezvoltat ca o activitate de recreere de tip outdoor, care combină escalada şi drumeţia montană, având un potenţial foarte mare de dezvoltare în România. Denumirea provine din italiană, unde înseamnă „drum de fier”.

Pe lângă peisajul deosebit şi patrimoniul natural de excepţie, situl în care se află Via Ferrata Astragalus, Cheile Şugăului-Munticelu, un sit NATURA 2000, găzduieşte o specie de plantă unică, care a fost identificată aici pentru prima dată în lume – Astragalus pseudopurpureus. Cea mai mare parte a populaţiei acestei plante (95% din totalul mondial) se găseşte doar aici, fiind semnul distinctiv al rezervaţiei. 

Kit obligatoriu de escaladă, condiţie fizică obişnuită

Lungimea totală a traseului de via ferrata este de 600 de metri, dus-întors, incluzând aproximativ 400 de metri de secţiune totală de mică dificultate şi o secţiune totală de aproximativ 200 de metri de dificultate medie. Peretele de stâncă are o înălţime de circa 170 de metri, cu plecare de la cota 730 m şi sosire în punctul culminant la cota 900 metri. Pe toată lungimea sa există un cablu de oţel fixat în stâncă, de care se prind sistemele de siguranţă, iar acolo unde traseul permite, există trepte metalice pentru o ascensiune mai uşoară. 

Pentru parcurgerea traseului de via ferrata din Munticelu, este necesară utilizarea unui echipament obligatoriu, însă tehnica de parcurs este simplă, asemănătoare celei din parcurilor de aventură. Pe lângă kit-ul obligatoriu, care include un ham şi o cască şi care se închiriază de la faţa locului, vizitatorii trebuie să poarte o încălţăminte corespunzătoare, adaptată condiţiilor meteorologice. De asemenea, pentru a putea parcurge traseul de via ferrata nu este nevoie de o condiţie fizică specială, iar în condiţii normale, toată lumea poate parcurge traseul. 

Cum se ajunge la Via Ferrata Astragalus?

Accesul către traseul de via ferrata este uşor accesibil publicului, acesta fiind situat la 18 km de fabrica de ciment HeidelbergCement de la Taşca, pe drumul spre Lacul Roşu, vizavi de cariera de calcar din Bicaz Chei. Intrarea se face chiar din DN 12C, care leagă Transilvania de Moldova. Ca bază de plecare este cabana Ecolog, unde este şi sediul administrativ al ariei protejate. Traseul va fi deschis tot timpul anului, exceptând iarna. 

Parcurgerea traseului propriu-zis va costa circa 10 lei/persoană, dacă se închiriază echipamentul special de urcare. 

Cel mai ambiţios proiect de educaţie ecologică şi conservare a biodiversităţii

Investiţia Via Ferrata Astragalus este un element de infrastructură care este integrat într-un proiect mai complex – Management Conservativ pentru o minune a naturii, o activitate finanţată de Uniunea Europeană. Clubul MONTAN ROMÂN şi HeidelbergCement România au încheiat un parteneriat la finalul anului 2015 pentru construcţia acestui traseu de Via ferrata în interiorul Rezervaţiei Naturale CHEILE ŞUGĂULUI – MUNTICELU. 

image

„Via ferrata aduce o premieră pentru ţara noastră, o activitate de aventură cu un potenţial fantastic de dezvoltare, prin care ne dorim să aducem un public cât mai larg în mijlocul naturii. Via Ferrata Astragalus este primul traseu din România realizat după standarde occidentale, după modelul celor din Austria şi Germania. Diferenţa dintre un traseu de via ferrata şi un parc de aventură este că aici ne aflăm în mijlocul naturii sălbatice. Şi nu oriunde, ci într-o zonă spectaculoasă -  Cheile Şugăului-Munticelu, un sit NATURA 2000. Le mulţumim partenerilor de la HeidelbergCement România pentru că ne-au ajutat să facem din idee o realitate”, a declarat Constantin Lăcătuşu, iniţiatorul proiectului şi preşedinte al Clubului MONTAN ROMÂN, Custodele Rezervaţiei Naturale CHEILE ŞUGĂULUI – MUNTICELU.  

„Propunerea Clubului Montan Român, custodele Rezervaţiei Naturale, a venit ca o completarea firească a strategiei HeidelbergCement România în ceea ce priveşte implicarea în proiecte de responsabilitate socială în comunităţile locale unde activăm. Parteneriatul reflectă cel mai bine interesul companiei pentru dezvoltarea comunităţilor, prin dezvoltarea şi promovarea zonelor turistice de interes, cât şi pentru promovarea şi protejarea biodiversităţii locale, prin acţiuni de educaţie ecologică şi promovare  a activităţilor outdoor de sporturi montane”, a declarat Florian Aldea, Preşedinte - Director general al HeidelbergCement România. 

Despre Rezervaţia Naturală CHEILE ŞUGĂULUI – MUNTICELU

Adevărat muzeu în aer liber, rezervaţia Cheile Şugăului – Munticelu, situată în imediata vecinatate a Parcului Naţional Cheile Bicazului – Hăşmaş, se individualizeaza printr-un peisaj montan unic şi un patrimoniu natural excepţional, pe o suprafaţă relativ mică (90 ha cf. Legii 5/2000, în realitate cca. 300 ha, după ultimele cartări, incluzând zonele tampon). 

Caracteristica rezervaţiei este dată de densitatea şi varietatea speciilor vegetale şi animale de interes comunitar şi naţional (rare, foarte rare, endemice), fenomen favorizat atât de poziţionarea bio-geografică, cât şi de condiţiile locale (relief, climă, sol, antropizare scăzută şi reparabilă). 

Despre HeidelbergCement România

HeidelbergCement România S.A. este unul dintre cei mai importanţi producători de ciment, betoane şi agregate de pe piaţa locală, membru al grupului german HeidelbergCement. Compania a luat naştere în anul 2015, prin fuziunea Carpatcement Holding S.A., Carpat Beton S.R.L. şi Carpat Agregate S.A., care au fost 

înfiinţate între 1998 şi 2004 ca parte a investiţiilor realizate în România de grupul HeidelbergCement, care depăşesc 500 de milioane de euro. 

HeidelbergCement România S.A. deţine trei fabrici de ciment, situate la Taşca, Fieni şi Chişcădaga, 19 staţii de betoane, 7 cariere şi 5 balastiere de agregate. Compania produce şi comercializează ciment şi betoane de diverse clase (de înaltă rezistenţă, pentru îmbrăcăminţi rutiere, pentru lucrări hidrotehnice, de uz general şi poriment), precum şi agregate de carieră şi de balastieră. 

Odată cu preluarea producătorului italian de ciment Italcementi, grupul HeidelbergCement a devenit numărul 1 în producţia de agregate, numărul 2 în producţia de ciment şi numărul 3 în producţia de betoane, la nivel mondial. Grupul are aproximativ 63.000 de angajaţi în peste 3.000 de locuri de producţie din circa 60 de ţări din întreaga lume.

Târgovişte



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite