Milioane de lei îngropate aiurea în străzile Sucevei
0Pe unele străzi asfaltarea s-a oprit la jumătate deoarece din acel punct era o altă denumire, deci era nevoie de un nou proiect.
Primăria a alocat în fiecare an zeci de milioane de lei pentru reparaţia străzilor care erau stricate în cadrul altor programe de lucrări. De foarte puţine ori s-a întâmplat ca firmele care săpau tranşee în municipiu să mai şi repare porţiunile de drum deteriorate.
Constructorii primeau amenzi cuprinse între 1.000 de lei şi 3.000 de lei pentru munca de mântuială, iar municipalitatea investea milioane de lei pentru a acoperi urmele. „Ar trebui să ne gândim mai bine înainte de a demara nişte lucrări. Ba spargem, ba refacem şi iar spargem străzile“, a spus consilierul local Cornel Caşu.
Bani pentru lucrări proaste
În bugetul local de anul acesta au fost alocate 40 de milioane de lei doar pentru reparaţia străzilor din municipiu. Suma este de două ori mai mare faţă de cea acordată anul trecut pentru aceleaşi lucrări. Motivaţia este că drumurile au fost stricate în urma lucrărilor ISPA pentru apă şi canalizare. Chiar dacă firmele care au executat lucrările au fost obligate să refacă porţiunile de drum afectate, în urma lor au rămas gropi şi tranşee.
„Le dăm amenzi zilnic, de nu le vor mai putea duce“, ameninţa degeaba lunile trecute primarul Ion Lungu. Până la urmă, proiectul ISPA s-a încheiat, dar străzile Sucevei par şi acum a fi drumuri comunale. Starea lor este dezastruoasă, iar şoferii sunt nevoiţi să ocolească gropi şi guri de canal descoperite, semnalizate cu crengi.
O altă aberaţie întâlnită în municipiul Suceava este asfaltarea pe jumătate a străzilor. Porţiuni alăturate sau aflate una în continuarea celeilalte au fost cuprinse în proiecte diferite, asfaltarea oprindu-se, practic, la mijlocul drumului doar din cauză că din acel punct strada avea o altă denumire. Acesta a fost şi cazul unor bulevarde din cartierul Obcini. A fost asfaltat bulevardul C. Coposu, iar la jumătatea străzii turnarea smoalei s-a oprit din cauză că de acolo înainte începea bulevardul Gavril Tudoraş, ce nu era cuprins în proiect. Pentru respectiva stradă va fi necesar un nou proiect şi o altă licitaţie, deci alte milioane de lei aruncate pe hârtii.
Dări pe capul sucevenilor
Fiecare sucevean plătitor de taxe şi impozite va avea de achitat aproximativ 1.000 de lei numai pentru banii alocaţi în bugetul local de anul acesta pentru reparaţia străzilor. Dar Primăria a mai luat şi împrumuturi pentru a asigura cofinanţarea unor proiecte europene de asfaltare a drumurilor, care ajung la 10 milioane de lei ceea ce înseamnă că sucevenii vor plăti mai mult pentru proasta gestionare a lucrărilor din municipiu.
„Creditul bancar ar fi trebuit să fie ultima soluţie în acest caz deoarece se mai adaugă şi dobânzile deloc mici“, a spus consilierul local Corneliu Vornicu. Deci fiecare dintre cei aproximativ 40.000 de suceveni care plătesc dări la buget vor mai avea de suportat încă 250 de lei. La acestea se mai adaugă taxele pentru întocmirea proiectelor, pentru organizarea şi apoi, de multe ori, pentru reluarea licitaţiilor.
Licitaţii controversate pentru asfaltări
Licitaţia pentru asfaltarea a 14 străzi importante din municipiu va fi reluată din cauză că rezultatul iniţial a fost contestat. Prin POR urmau să fie reparate arterele principale ale Sucevei: Calea Unirii, Calea Burdujeni, Ana Ipătescu, Ştefan cel Mare, 1 Mai, 1 Decembrie 1918 şi alte străzi.Însă, una dintre firmele participante la licitaţia iniţială a contestat rezultatul după ce a fost descalificată. Organizatorii au scos din competiţie societatea Colas deoarece oferta sa a fost mult mai mică decât prevederea bugetară iniţială. Legal, o firmă nu se poate înscrie cu o ofertă mai mică de 85% din prevederea bugetară, iar Colas venise cu o propunere la jumătate de preţ.
Proiect de 54 de milioane de lei pentru străzi
Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a obligat Primăria să reia faza electronică a licitaţiei. Aceasta a reluat-o, dar fără a include şi firma Colas. Zilele trecute, municipalitatea a fost pusă din nou să reia licitaţia, incluzând şi oferta Colas.
„La licitaţia electronică, ofertanţii nu pot să dea valori mai mari, ci mai mici faţă de cea propusă în etapa de preselecţie. Există şanse ca firma iniţial descalificată să fie declarată câştigătoare. Sperăm să putem realiza intervenţii de calitate cu bani mai puţini“, a declarat primarul Ion Lungu. Firmele participante la cele două etape de licitaţie desfăşurate până acum au fost SCCF şi Calcarul Pojorâta, Con Bucovina Suceava în asociere cu Symmetrica Suceava şi Florconstruct, Transport Auto Botoşani în parteneriat cu Bitunova SRL România, SUCT Suceava şi Delta ACM ’93 Bucureşti. Valoarea proiectului este de 54 de milioane de lei şi include, în afara asfaltării străzilor principale, şi consolidarea podului peste râul Suceava şi a pasajului peste calea ferată din zona Burdujeni.