Cum să faci un drum judeţean de 5 km în patru ani, reţeta CJ Olt. Director CJ: „E vina mea că mi-au venit 41 de firme la licitaţie?“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sătenii din trei comune se roagă să le vină rândul la bucata de asfalt FOTO: Alina Mitran
Sătenii din trei comune se roagă să le vină rândul la bucata de asfalt FOTO: Alina Mitran

Un drum de puţin peste 5 kilometri, care leagă două comune din zona Balş, judeţul Olt, s-a scos la licitaţie în urmă cu trei ani, iar banii vor fi pierduţi dacă nu se realizează până anul viitor. O licitaţie anulată, o alta încă în derulare şi două petice de asfalt de 500 m, respectiv 600m,  sunt tot ce s-a reuşit în acest interval.

Tronsonul de drum Găvăneşti – Dobreţu, segment din DJ 643 C, a fost scos la licitaţie în 2014, ca parte din lotul a patru drumuri de modernizat. Realizarea a patru drumuri, proiectare, execuţie şi organizare de şantier, era estimată la 47.708.024,60 lei, fără TVA, lotului respectiv revenindu-i 8,4 milioane lei (modernizare DJ 643C–8.391.663,6 lei,  din care: cap. 3.3 proiectare si inginerie – 219.276 lei, cap.4 constructii, instalatii – 7.309.830 lei, cap. 5.1. organizare de santier 109.647 lei, cap. 5.3 diverse şi neprevazute (10%) – 752.910,6 lei).

Deşi a pornit promiţător, licitaţia s-a încheiat cu anularea, în 2015, autoritatea contractantă (CJ Olt) stabilind că nicio asociere de firme, din patru, nu a răspuns nevoilor şi solicitărilor sale.

Suspiciunea că două tronsoane de drum deja realizate sunt incluse în documentaţia pentru noile lucrări

În ultima şedinţă de Consiliul Judeţean Olt, consilierul Marian Radu, fost primar al comunei Dobreţu (localitate care urmează să beneficieze de patru sectoare de drum modernizate în urma respectivei licitaţii organizată de CJ Olt) ridica suspiciunea că două sectoare de drum deja asfaltate, prost, e drept, fac parte din nou din tronsonul scos la licitaţie. Spre finele anului trecut solicitase CJ Olt în scris mai multe informaţii, iar în răspunsul primit nu s-au regăsit lămuririle necesare.
„Aaa, acum înţeleg interesul dumneavoastră pentru subiect!  Că a zis consilierul Radu, dar vorbeşte prostii, n-a înţeles nimic, el zice că le mai plătim o data, dar nu e aşa!“, începe explicaţiile directorul Direcţiei Tehnice din cadrul CJ Olt, Cornel Motoi.

„Cei care s-au înscris la licitaţie, mai proşti, au proiectat din birou“

Licitaţia de care vorbeam în debutul materialului, pornită deîndată ce în 2014 a fost aprobată investiţia, s-a soldat cu anularea. Concluzia, după foarte multe schimburi de adrese, solicitări de clarificări, decizii CNSC etc., ar fi următoarea: „Firma care a făcut studiul de fezabilitate, nu l-a făcut bine, iar cei care s-au înscris al licitaţie, mai proşti, au proiectat din birou, nu s-au dus pe teren. Şi noi, la analiză, am văzut: «Bă, stai un pic, ăştia pun asflat şi prin vad?», că erau pe un alt tronson de drum, nu ăsta de vorbim, şi astfel de situaţii. Păi dacă m-ai întrebat şi ţi-am spus că podurile fac obiectul altei licitaţii, de ce mai pui asfaltul?! Sau cum pui tu asfalt peste beton, dacă există şi sector de drum betonat?“, explică pe înţeles directorul Motoi.

Concluzia a fost că licitaţia n-a avut câştigător, banii s-au retras, şi atunci „noi am zis: «Bă, nu ne mai dă bani, facem cu bani de la noi!». Şi am făcut cele două tronsoane“, explică directorul. Aşa s-au turnat, în 2015, două petice de asfalt, de 500 şi 600 de metri, pe la poarta locuitorilor din satul Mardale (comuna Vulpeni) şi Dobreţu.

Drumurile nu au însă decât un strat şi lăţime de 6 metri, nu de 6,5 metri, cât va avea drumul care este acum, din nou, în licitaţie. S-au folosit fonduri proprii, care se scad din valoarea viitoarei investiţii, ceea ce înseamnă că suspiciunile nu sunt reale, spune directorul, pentru că cel care îşi va adjudeca licitaţia va lărgi doar drumul şi va pune stratul de asfalt care lipseşte.

„L-au pus noaptea, peste nămol“

La Mardale, sătucul cu asfalt din 2015, se circulă astăzi mai bine, recunosc sătenii, care nu-şi explică însă de ce se tot construieşte pe bucăţele, iar drumul betonat alternează cu cel pietruit şi cu cel asfaltat. „Anul trecut l-au făcut, sau nu, acum doi ani. L-au pus pe nămol, ploua. Noaptea l-au făcut, să nu vadă lumea ce fac. Ziceau că mai vine cu-n covor, dar cine ştie. Au pus nişte piatră, nămolul a ieşit deasupra, şi-au turnat peste. Înainte era pietruit, dar de când nu se mai pusese piatră pe el era nămolul deasupra. Piatră mai pun din când în când, dar ca să se vadă că nici comuna Găvăneşti şi nici Vulpeni nu face nimic, drumul ăsta până-n coastră l-au lăsat aşa, neasfaltat“, îşi explică Matei Barbu, cetăţean din Mardale, situaţia.

De la ieşirea din Mardale până la Dobreţu este o nouă porţiune de drum pietruit, mai mult înnămolit când plouă, după care, la sfârşit, alte câteva sute de metri de asfalt, tot cu lăţime de 6 metri, tot de finalizat după licitaţie.

„Nu că dacă se va face, se va face drumul, că altfel pierdem banii!“, spune directorul Motoi despre cea de-a doua licitaţie pentru cele patru drumuri, aflată în derulare. Sunt, însă, foarte multe oferte de evaluat, sunt 41 de firme participante pentru un contract de  41.677.164 lei, fara TVA. „Important este că sunt banii şi că lucrarea se va face, eu chiar nu înţeleg ce atâtea discuţii! Ce, e vina mea că sunt 41 de firme la licitaţie, e vina mea că am fost nevoiţi s-o anulăm pe cea veche, mai luaţi-i şi pe cei de la Achiziţii“, se revoltă directorul Cornel Motoi.

Legea îi permite să evalueze ofertele în 180 de zile şi să ceară prelungiri dacă e nevoie. În cazuri justificate se poate solicita chiar şi prelungirea termenului de execuţie, dar „până în 2018 e gata, că am semnat contract pe trei ani, în 2015“, a mai spus oficialul CJ Olt.

CJ Olt administrează peste 1.040 km de drum, în cea mai mare parte asfaltate, însă chiar şi în 2017 în portofoliul administraţiei judeţene mai sunt zeci de kilometri de drum pietruit şi chiar de pământ.

Slatina

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite