Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, despre prelungirea vacanţei de vară: „Va fi greu să măreşti vacanţa şi să măreşti şi numărul de săptămâni de şcoală“
0
Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat vineri, la Sibiu, că propunerea ministrului Maria Grapini de a modifica structura anului şcolar şi de a prelungi vacanţa de vară va fi discutată în Guvern şi la Ministerul Educaţiei, dar că în România numărul săptămânilor de şcoală este oricum printre cele mai mici din Europa.
Întrebat cum răspunde solicitării ministrului Grapini, Remus Pricopie a răspuns că ministerul pe care îl conduce nu respinge propunerea, care urmează să fie discutată în minister şi la Guvern.
”De la început am hotărât că vom încerca să avem politici transversale. Adică, atunci când un minister ia o decizie să se consulte şi cu celelalte ministere dacă se consideră că această politică transversală ar fi mult mai bună în cazul respectiv.
Practic, doamna Grapini nu a făcut nimic altceva decât să facă o propunere în principiul anunţat iniţial. Nu am văzut scrisoarea deocamdată, nu ştiu cum vom decide, dar ceea ce ştiu este că, din păcate, în România, numărul de săptămâni de şcoală este şi aşa printre cele mai mici din Europa. Prin urmare va fi greu să măreşti vacanţa şi să măreşti şi numărul de săptămâni de şcoală în acelaşi timp.
Asta nu înseamnă că respingem propunerea. Vom discuta la nivelul guvernului, vom discuta la nivelul Ministerului Educaţiei. Răspunsul nu cred că va veni mai devreme de luna iunie, luna iulie, pentru că noi, în momentul de faţă, pe calendarul viitorului an şcolar avem în vedere următoarele lucruri: să supunem dezbaterilor publice calendarul cu absolut toate propunerile pe care le vom face noi, după care, toată lumea evident, inclusiv colegii din celelalte ministere, să facă recomandări.
Ce pot să vă spun în momentul de faţă este că avem o solicitare foarte clară din partea cadrelor didactice pentru echilibrarea celor două semestre. În dialog cu profesorii, directorii vom încerca şă echilibrăm cele două semestre.
Dacă aş spune punctul meu de vedere nu ar mai avea sens dezbaterea. Eu cred că ministrul trebuie să fie un facilitator şi să îşi rezerve dreptul de a lua decizia după ce aceste discuţii vor avea loc”, a declarat ministrul, la Sibiu.
”Fondul clasei ar trebui să fie gestionat mai mult de către părinţi şi mai puşin de şcoală”
În ceea ce priveşte fondul clasei, ministrul a spus că, în opinia sa, ar trebui să fie gestionat mai mult de către părinţi şi mai puţin de şcoală şi că nu poate fi obligatorie contribuţia la acest fond.
”Am discutat cu Ministerul de Finanţe, cu Asociaţia Părinţilor în principal. Eu cred că dacă am reuşi să ajungem acolo – şi nu văd de ce nu am reuşi – acest fond ar trebui să fie gestionat mai mult de către părinţi şi mai puţin de şcoală.
În momentul de faţă fondurile sunt gestionate de Primărie şi de aceea nu poţi să acorzi acel 2% din impozit către şcoală pentru că primăria nu e eligibilă. Dacă ar exista un fond al clasei într-un cadru legal foarte clar, s-ar putea direcţiona foarte clar.
Vreau să subliniez că fondul clasei nu poate să implice o obligativitate din partea părinţilor de a contribui. Cine doreşte contribuie, cine nu, nu. În plus, nici nu trebuie să existe vreo ierarhie a contributorilor, trebuie să existe o transparenţă a sumelor constituite şi modul de utilizare a sumelor, pentru că altfel pot să apară presiuni la nivelul claselor cu acest subiect.
Peste tot în lume există ca o sursă de creştere a bugetului. Per total în bugetul Educaţiei vorbim de 5 la sută. E greu de spus acum, dar este un instrument care se poate folosi şi care poate acoperi unele nevoi. Nu vorbim de acele nevoi obligatorii pe care statul trebuie să le acopere, ci de facilităţi suplimentare pe care o şcoală le-ar putea avea ca urmare a acestui fond. Acesta este conceptul şi lucrăm la el. Nu pot spune o dată când va fi finalizat, dar determinarea noastră este clară”, a declarat ministrul.
Naveta elevilor, decontată ”într-un interval relativ scurt de timp”
Ministrul a mai declarat vineri, la Sibiu, că naveta elevilor va fi decontată ”într-un intervalş relativ scurt de timp”, dar că regulile după care se vor face decontările vor fi mult mai clare.
”Problema este cât se poate de clară. În 18 luni valoarea decontărilor şi a biletelor a crescut de şase ori. Am ajuns în situaţii în care, de fapt, indiferent care este valoarea biletului, Ministerul Educaţiei, autorităţile locale trebuie să deconteze, ceea ce nu este în regulă. Nu există un mecanism foarte clar de estimare a unui preţ decent sau normal într-un anumit traseu şi, pentru că aceste trasee sunt acordate diferiţilor transportatori şi, indiferent de valoarea preţului noi trebuie să decontăm. Ori această situaţie nu este sustenabilă şi, dacă nu luăm nişte măsuri pe care le pregătim acum, vom ajunge în situaţia în care un bilet de autobuz pentru un elev costă mult mai mult decât costă, de fapt, un bilet de autobuz pe traseul respectiv.
Suntem în situaţia în care se vor acoperi cheltuielile neacoperite până în prezent, dar se vor stabili reguli mult mai clare vizavi de modul în carer se vor face aceste decontări. Se vor primi aceşti bani, e o obligaţie legală. Vorbim de un orizont apropiat. Nu pot să vă spun acum pentru că nu ţine doar de decizia celor din Ministerul Educaţiei, dar eu cred că într-un interval relativ scurt de timp cel puţin o parte din aceşti bani vor fi acoperiţi”, a mai declart ministrul.
Clasele pregătitoare cu predare într-o limbă străină, suplimentate
Cât priveşte înscrierile la clasa pregătitoare, ministrul a spus că au existat foarte multe cereri pentru clasele cu predare într-o limbă străină sau cu program în două limbi, motiv pentru care numărul acestora a fost suplimentat.
”Am avut anul acesta foarte multe solicitări pentru şcolile cu predare în altă limbă sau cu program în două limbi şi eu cred că acesta este un lucru bun, faptul că părinţii sunt interesaţi ca educaţia copiilor lor să se facă într-o astfel de şcoală. Cred că este bine, noi am luat şi măsuri imediat acolo unde s-a putut şi mă refer la clase şi cadre didactice şi am făcut suplimentare de clase în toate judeţele.
”Ministerul Educaţiei a cerut inspectoratelor să analizeze în ce măsură este fezabilă creşterea numărului de clase inclusiv din perspectiva cadrelor didactice. În momentul în care un inspectorat şcolar şi-a asumat creşterea numărului de clase asta înseamnă că şi-a asumat şi asigurarea cadrelor specializate, lucru care se va întâmpla peste cinci ani. Este o politică: noi vorbim de clasa pregătitoare şi sunt cinci ani ca inspectoratul şcolar să facă selecţia de clase”, a mai declarat ministrul Remus Pricopie.