Cum se deplasează tinerii. Ce a scos la iveală un studiu de mobilitate, realizat în premieră națională la Sibiu

0
Publicat:

La Sibiu s-a realizat în premieră națională un studiu despre mobilitatea elevilor din municipiul reședință de județ, iar rezultatele obținute au pus pe gânduri pe toată lumea implicată.

Tur de bicicletă dedicat elevilor la Sibiu Foto Urban Bike Revolution
Tur de bicicletă dedicat elevilor la Sibiu Foto Urban Bike Revolution

Proiectul experimental derulat în această primăvară în municipiul Sibiu, ale cărui rezultate au fost făcute publice recent, a scos la iveală faptul că mai bine de jumătate dintre elevii de aici ajung la școală zilnic cu mașina, iar la ciclul primar procentul ajunge chiar la 70% (VEZI GALERIA FOTO).

„Din cunoștințele noastre sunt primele date de acest fel, la nivel național, în special în ceea ce privește amploarea cercetării și rata de participare”, au menționat reprezentanții Urban Bike Revolution, ONG-ul care s-a ocupat de studiu analizând datele furnizate de 20 școli și colegii care au acceptat să facă parte din această cercetare inedită cu ajutorul a peste 3.500 de elevi, din totalul de 32 de astfel de unități câte sunt în municipiu.

Practic, inițiatorii au ajuns la concluzia că, estimativ, 10.000 de mașini transportă zilnic, în municipiul Sibiu, elevii către școală. 

Cercetarea a fost realizată cu sprijinul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos în România, fiind sponsorizată de KeepCalling.

40% dintre liceeni merg la școală cu mașina

„În baza unei cercetări consistente, desfășurate în perioada martie - mai, am reușit să calculăm cota modală (procentul de călători care folosesc un anumit tip de transport sau numărul de călătorii care utilizează același tip de transport - n.red.) în rândul elevilor la nivelul Sibiului. Tendința este una îngrijorătoare... Totuși, cel mai îngrijorător aspect este procentul de aproape 40% din elevii de liceu transportați cu mașina, aceștia având discernământul să se deplaseze singuri”, mai sună semnalul de alarmă tras de către cei de la Urban Bike Revolution.

Iar acest lucru se întâmplă în contextul în care, de ani de zile, Municipalitatea investește masiv în mobilitatea verde, înnoind permanent flota pentru transportul public în comun al orașului prin achiziționarea de autobuze electrice sau pe gaz, precum și în extinderea traseului pentru biciclete. Chiar în urmă cu o lună a fost inaugurată o spectaculoasă pistă de biciclete pe malul Cibinului, care se alătură altora pe care Sibiul le deține de ani de zile, fiind unul dintre cele mai dezvoltate orașe la acest capitol.

„Laboratorul de mobilitate urbană”

Contactați de „Adevărul”, reprezentanții ONG-ului care a derulat analiza au explicat: „Studiul face parte dintr-un program mai larg care se numește „Laboratorul de mobilitate urbană”, proiectat să dureze trei ani de zile. Ne dorim să-l repetăm, pentru că ambiția noastră este de a scădea cota modală auto de la 50% la 40% în următorul an. Și cum tot vorbeam fără să avem date clare, ne-am gândit că vrem să știm exact cum se deplasează elevii astăzi la și de la școală, ca să vedem pe mai departe ce este de făcut”.

În acest sens, au fost contactate conducerile școlilor reprezentative din oraș, iar profesorii convinși să se alăture acestui proiect.

Cercetarea, realizată pe parcursul a două luni

Am monitorizat acest aspect timp de două săptămâni din două luni. Ne propusesem trei luni, dar a intervenit greva profesorilor. Pe baza datelor obținute am calculat cota modală. Ne-a bucurat participarea foarte consistentă – elevii a peste 150 de clase fiind parte din proiectul nostru”, a mai menționat pentru „Adevărul” Andrei Rusu, dezvoltator de programe Urban Bike Revolution, precizând că nu toate clasele școlilor implicate au fost implicate, ci doar o parte.

Primele măsuri luate în singurul oraș din România care știe cum se deplasează elevii

Școlile și cadrele didactice au răspuns pozitiv la inițiativa ONG-ului, drept dovadă: „Chiar vineri (1 septembrie - n.red.) am avut o întâlnire în care 16 școli și-au trimis reprezentanții pentru a discuta despre mobilitatea modală școlară. Pentru că așa cum vă spuneam studiul a reprezentat doar o parte din programul asumat. Acum avem în derulare și o campanie prin care intenționăm să stimulăm mersul activ spre școală. Derulăm acțiuni în cascadă. Datorită acestui studiu cred că suntem însă singurul oraș din România care poate să spună clar în cifre cum se deplasează elevii săi”.

Cauze: mentalitatea și lipsa conectărilor cu pistele de biciclete

Urmează să se stabilească în mod clar cauzele și alte soluții. Despre cauze, reprezentantul Urban Bike Revolution a mai precizat: „Sunt doi factori principali – unul este cultura, în general, în care intră și mentalitatea, fricile etc., - iar al doilea este că în ciuda traseelor de bicicletă existente din oraș, pistele nu sunt conectate cu nici o școală. Nici o școală nu e conectată cu vreo pistă sigură care să creeze sentimentul părinților că-și pot lăsa copiii să meargă la școală cu bicicleta”.

Companiile din Sibiu interesate de mobilitatea verde

Inițiativa de la Sibiu a găsit deschidere în rândul autorităților locale și județene: „Avem un sol fertil și pentru alte proiecte ambițioase, mai ales că am reușit să aducem la aceeași masă reprezentanți ai primăriei, poliției naționale, poliției locale și ai inspectoratului școlar. Am înțeles că și prefectura este interesată de acest parteneriat, mai ales că joacă un rol important în ceea ce privește siguranța copiilor în jurul unităților de învățământ. Iar acum, în cadrul laboratorului avem mai multe evenimente, mai multe soluții propuse de care s-au arătat interesate și vreo două companii... Lucrurile se mișcă, este drept nu la viteza la care ne-am dori noi”.

„Căutăm soluții pentru a pune rutina zilnică pe bicicletă”

Practic cu ajutorul laboratorului se caută soluții pentru a transpune ideea de mobilitate verde în realitate. 

„Noi căutăm soluții pentru a pune rutina zilnică pe bicicletă. Știm că bicicleta nu e pentru toată lumea, dar noi vrem ca mersul la muncă, la cumpărături, la școală, peste tot să fie făcute în acest mod. Dar asta înseamnă că este nevoie de o schimbare la nivel mental. Nu este vorba doar de infrastructură, care de altfel joacă un rol determinant, dar nu este singura. Chiar ieri (miercuri, 6 septembrie - n.red.), la Forumul Orașelor Verzi de la Brașov, am spus că noi căutăm soluții tehnice, dar cel mai important ar fi să găsim o soluție pentru softul uman care este creierul...”, a mai menționat Andrei Rusu, reprezentantul Urban Bike Rrevolution.

Sibiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite