Un bărbat din Satu Mare, singurul specialist din Transilvania care restaurează maşini de epocă. „Bătrânele doamne“ luxoase primesc o viaţă nouă
0Sătmăreanul Adalbert Prinzinger deţine unicul atelier autorizat pentru restaurarea maşinilor de epocă din Transilvania. Pasiunea sătmăreanului pentru maşinile de epocă s-a transformat într-o frumoasă afacere încă pe vremea când locuia în Germania, în zona Niederbayern.
Maşinile, la fel ca şi oamenii, au nevoie din când în când să fie oblojite. Aşa cum bătrânii se prezintă la doctorul geriatru pentru diferite consulturi şi pentru a li se reda vigoarea tot aşa şi maşinile au “geriatrul” lor iar în povestea noastră îl găsim în persoana unui sătmărean care deţine unicul atelier autorizat pentru restaurarea maşinilor de epocă din Transilvania.Pasiunea pentru această îndeletnicire a căpătat-o în Germania, acolo unde s-a stabilit timp de 18 ani.
“ Fiind de etnie neamţ am emigrat şi eu în 1989 în Germania unde am fost atins de microbul restaurării maşinilor de epocă. La început a fost doar un hobby însă pe parcurs s-a transformat într-un adevărat bussines. A fost vorba mai mult de pasiune decât de câştigul financiar, pentru că nu se poate spune că m-am îmbogăţit de pe urma muncii de restaurare. Oricum, în această activitate am avut avantajul ca familia să-mi înţeleagă şi să-mi respecte pasiunea”, îşi începe Adalbert Prinzinger povestea.
Sătmăreanul ne spune că nu orice mecanic este în stare să readucă la viaţă caii-putere ascunşi sub capotele acestor maşinii. A recondiţona un autoturism vechi de câteva decenii se dovedeşte a fi o adevărată artă. Este nevoie de pricepere, de abilitatea de a procura piese originale, de inventivitate şi, nu în ultimul rând, de a avea pasiune nebuna pentru "rable".
Cunoscut de majoritatea deţinătorilor de bijuterii vechi cu patru roti,Adalbert Prinzinger se ocupă de peste 20 de ani de restaurarea retromobilelor. În atelierul său din Satu Mare a refăcut zeci de maşini vechi, unele chiar şi de peste 80 de ani.
Doar patru ateliere profesioniste autorizate în ţară
În 2007 a revenit în România unde şi-a deschis un atelier de tinichigerie unde restaurează automobile de epocă şi execută maşini la comandă. „Suntem doar patru ateliere autorizate în ţară. Unul se află la Constanţa, două la Bucureşti iar unul la Satu Mare. Toată munca din atelier se face manual. Piesele sunt lucrate manual şi sunt executate din tablă. Unele piese le cumpăr din ţară, altele din străinătate“, spune sătmăreanul. Adalbert ne spune că doar aceste patru ateliere sunt recunoscute ca fiind profesioniste în branşă, restul având doar identitatea unor simple ateliere auto.
Piesa de rezistenţă un Opel Kapitan Cabrio 1951
Prima maşină pe care a restaurat-o a fost un Ford Mustang T5, iar cel mai vechi automobil pe care l-a pus pe roţi a fost un Citroen C4, semidecapotabil, fabricat în anul 1928. Autovehiculul a fost introdus apoi în circuitul de taxi din Germania şi este funcţional şi în prezent. Restaurarea maşinii a durat aproape doi ani. „Am început în anul 2005 şi am terminat la finele anului 2007. Sunt foarte mândru să aflu că şi în momentul de faţă acest Citroen C4 este în circulaţie fiind unul dintre punctele de atracţie pentru turişti“, ne-a declarat Adalbert.
Dintre maşinile cu adevărat valoroase care au trecut prin mâna “doctorului” Adalbert se mai numără un Mercedes din 1939, adus din Timişoara, la care o singură aripă originală a costat 2.500 de euro. De asdemnea a “pus pe picioare” un IMS din anii ’60 cu motor de Mitsubishi de 200 CP şi care în momentul de faţă este una din piesele de atracţie la toate saloanele de olds mobile atât de la noi din ţară cât şi din afară. Multă migală i-a trebuit să reconstituie şi un Mercedes SL Pagode însă satisfacţia a fost pe măsură, bijuteria fiind estimată undeva la 120 000 de euro.
Totuşi piesa de rezistenţă cu care se mândreşte Adalbert este un Opel Kapitan Cabrio 1951, unicat, această maşină având valoarea de 70 000 de mărci germane când a fost achiziţionată dar care a scos din buzunarul proprietarului pentru restaurare 40 000 de euro.
Munca pentru o astfel de maşină poate să dureze chiar şi câţiva ani. Şi asta din cauza pieselor foarte rare, cât şi a preţurilor ridicate pe care le au. Deşi există deja firme specializate în procurarea pieselor originale, nu toate pot fi găsite uşor.
Impresionat de colecţia lui Ţiriac
Adalbert recunoaşte că de departe cea mai impresionantă colecţie de maşini de epocă din ţară aparţine omului de afaceri, fostul mare tenisman, Ion Ţiriac. “ Am avut posibilitatea să-i văd colecţia de maşini de epocă care trebuie să vă spun că este fabuloasă. Am admirat modele de referinţă, produse de branduri celebre – Mercedes-Benz, Jaguar, Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce, Bentley, Maserati, Aston Martin, Cadillac, Ford, Lancia, Fiat, Chevrolet, Jensen etc. Cel mai vechi exponat este un Hurtu 3 1/2 Quadricycle, fabricat în 1899, unul dintre cele doar şapte exemplare care mai există în prezent” , spune Prinzinger.
Avantajele unei maşini de epocă
Proprietarul unei maşini care a depăşit 30 de ani de la încetarea fabricării în serie este scutit de plata taxelor auto, de tranzit, de mediu şi de drum. Mai mult, aceste automobile sunt considerate piese de patrimoniu. "În Germania este bine pus la punct acest domeniu. Astfel de maşini fac parte din patrimoniul naţional şi mondial şi nu trebuie lăsate în paragină. Păcat că imediat după Revoluţie au plecat din ţară multe maşini rare, pe bani puţini. Acum ele ar valora zeci de mii de euro", crede Adalbert Prinzinger.
Vă mai recomandăm
„Bijuterii pe roţi” la Târgu-Mureş
Maşinile de epocă vor defila în Petroşani la Retro Parada Toamnei