Şoferii sătmăreni duc taxa de poluare în instanţă
0
Andrei Schonberger a plătit 2.500 de euro pentru o mașină care a costat 4.000 de euro, bani pe care speră să-i recupereze în justiţie. Împreună cu Automobil Club Român (ACR) şi cu alte cinci persoane, sătmăreanul va da în judecată statul pentru a-și recupera cei 10.556 de lei.
Primul sătmărean care se judecă pentru recuperarea taxei de poluare este Andrei Schonberger. În luna august 2009, acesta și-a cumpărat cu 4.000 de euro, din Germania, un Volskvagen Bora, fabricat în anul 2000, având o capacitate cilindrică de 1.600 cm cubi. Pentru acesta, el a achitat la Direcția Finanțelor Publice o taxă de poluare de 2.500 de euro. „Am rămas șocat când mi-au spus că am de plătit 2.500 de euro, când eu pe mașină am dat 4.000. Cum să plătesc mai mult de jumătate din valoarea autoturismului pe nu știu ce taxă?“, afirmă sătmăreanul. Acesta mai spune că se va lupta în instanță pentru a-și recupera banii. „Înainte să cumpăr mașina din Germania, pe internet am aflat că ar trebui să plătesc vreo 996 de euro, dar până la urmă suma s-a triplat“, a adăugat bărbatul. Alți cinci sătmăreni aflați în situaţia lui Andrei Schonberger primesc asistență juridică pentru a da în judecată statul. Actele pentru proces vor fi înaintate săptămâna viitoare.
„Urmaşa“ taxei de primă înamtriculare
Taxa de poluare este „urmaşa“ celei de primă înmatriculare şi a intrat în vigoare la 1 iulie 2008. Diferenţele dintre cele două taxe au fost explicate de angajaţii Finanţelor Publice din Satu Mare. „Valoarea taxei de poluare este mai mică decât cea de primă înmatriculare cu aproximativ 30 %, sau în unele cazuri, chiar cu 50%. La taxa de poluare se ia în calcul capacitatea cilindrică, emisia de noxe, starea tehnică, rulajul și vechimea mașinii“, a declarat Gavril Cuzdriorean, purtătorul de cuvânt al Direcției Județene a Finanțelor Publice. De cealaltă parte, la taxa de primă înmatriculare se ţinea cont de ce euro dispunea maşina.
ACR susține că va învinge taxa
Reprezentanții ACR Satu Mare susțin că principalul argument care stă la baza acționării în instanță a taxei de poluare este articolul 90 din Tratatul European. Potrivit acestui articol, niciun stat membru nu aplică, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne mai mari decât cele care se aplică produselor naționale similare. În plus, câștigul de cauză obţinut anul trecut în procesele de recuperare a taxei de înmatriculare îi face pe reprezentanții ACR să fie încrezători că vor învinge și în cazul taxei de poluare. „Avem un precedent, nu doar în cazul taxelor de primă înmatriculare, ci și în cazul taxei de poluare, care a fost declarată de către o instanță în județul Tulcea, neconformă cu legislația europeană în domeniu“, spune David Seletye, directorul ACR Satu Mare. Acesta a mai adăugat că inclusiv Consiliul Superior al Magistraturii a dat o decizie favorabilă în cazul unei spețe privind taxa de poluare.
În anul 2009, peste 15.000 de mașini au fost înmatriculate în județul Satu Mare, cea mai mare parte a acestora fiind second – hand.
28 de sătmăreni şi-au recuperat taxa de primă înmatriculare
În urma proceselor derulate de consultanţii juridici ACR Satu Mare, 28 de sătmăreni, care au dat în judecată statul român pentru taxa de primă înmatriculare, predecesoarea taxei de poluare, şi-au recuperat anul trecut banii cheltuiţi, plus dobânzile aferente şi cheltuielile de judecată, în total 175.000 de lei.
Articolul 90 din Tratatul European, argument de bază în instanță
Reprezentanții ACR Satu Mare susțin că principalul argument care stă la baza acționării în instanță a taxei de poluare este articolul 90 din tratatul European care prevede că nici un stat membru nu aplică, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natură mai mari decât cele care se aplică, direct sau indirect produselor naționale similare. De asemenea, nici un stat membru nu aplică produselor altor state membre impozite interne de natură să protejeze indirect alte sectoare de producție.
Reprezantanții Finanțelor Publice susțin că nu există diferențe majore între cele două taxe, de primă înmatriculare și taxa de poluare. „Valoarea taxei de poluare este mai mică decât cea de primă înmatriculare cu aproximativ 30 % sau în unele cazuri chiar cu 50%. La taxa de poluare se ia în calcul capacitatea cilindrică, emisia de noxe, starea tehnică, rulajul și vechimea mașinii“, a declarat Gavril Cuzdriorean, purtătorul de cuvânt al Direcției Județene a Finanțelor Publice Satu Mare























































