Satu Mare: Aeroportul sătmărean la 73 de ani de la decretul de înfiinţare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aerogara sătmăreană are în prezent doar şase curse interne, săptămânal. În trecut, aici existau zboruri transatlantice Doar 48 de persoane sunt angajate, în prezent, la aeroport.


Cu 73 de ani în urmă, în anul 1936, în data de 15 octombrie, Carol al II-lea emitea Decretul Regal de înfiinţare a Aeroportului Satu Mare. Primul avion a decolat de pe pista înierbată din zona actualului Aeroclub, în data de 5 august 1938. Cel mai longeviv comandant al Aeroportului Satu Mare, Szilaghi Gheorghe, care a condus instituţia între anii 1965 şi 1990, îşi aminteşte de vremurile în care pista aeroportului era un adevărat furnicar.

„Până în ’90 erau trei curse regulate pe zi, plus o cursă zilnică ce aducea presa, mai era cel puţin câte un charter pe săptămână şi aviaţia utilitară, pentru agricultură şi silvicultură“, îşi aminteşte comandantul Szilaghi. Acesta mai spune, cu părere de rău, că Aeroportul Satu Mare nu mai înseamnă ceea ce însemna înainte de 1989, în ciuda faptului că are o pistă lungă de 2.500 de metri.

Cea mai lungă pistă din Transilvania
„Este păcat că, pe una dintre cele mai mari piste din Transilvania, cu o asemenea infrastructură, sunt doar câteva curse, însă problema este la companiile aeriene care văd că ne ocolesc“, spune Szilaghi. Despre construcţia uneia dintre cele mai lungi piste din ţară, comandantul Szilaghi îşi aminteşte că a fost o adevărată „bişniţăreală“. „Trebuia să sosească cineva de la Comandamentul de Stat al Planificării, să discutăm despre cât avea să fie pista. I-am spus prim-secretarului din acea vreme, Iosif Uglar, să ceară cât mai mult, adică o lungime de 3.200 de metri pe 80, dar să nu lase mai jos de 2.500 de metri pe 60. Şi aşa a şi rămas“, mărturiseşte comandantul Szilaghi. În 1975 era inaugurată a treia pistă ca dimensiune din ţară la acea vreme, cu primul zbor în data de 5 august, un Antonov 24. Noul terminal avea să fie inaugurat patru ani mai târziu în 1979.

Curse transatlantice, desfiinţate de Tarom
Aeroportul a avut o perioadă de revenire între anii 1998 - 2000, când s-a deschis traficul internaţional cu prima cursă regulată externă Bucureşti - Satu Mare - New York şi retur în 1998, iar în 1999, cursa Bucureşti - Satu Mare - Chicago şi retur, cu escală la Amsterdam. Politica Tarom de a renunţa la cursele long courier în 2000 a dus însă din nou la pierderea statutului de unul dintre cele mai traficate aeroporturi din ţară.
În prezent, nici instituţia Aeroportului nu este ocolită de criză. „În condiţiile actuale, cu criza aceasta, nu avem cum să spunem că ne merge foarte bine. Sperăm ca Tarom să menţină cursele de Bucureşti şi în viitor să avem şi alte companii cu care să colaborăm“, spune directorul Nicolae Fechete.
„Suntem 48 de angajaţi, dar ne facem datoria, şi mai mult, facem şi ceea ce nu ar fi în fişa postului. Eu sunt electrician, însă fac tot ceea ce trebuie, chiar şi cărat de bagaje“, spune Ioan Moldovan, angajat al aeroportului încă din anul 1975.

Satu Mare

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite