Povestea celei mai vechi locomotive cu abur construite în România. Poate fi văzută doar în muzeul unic din Reşiţa
0Reşiţenii se mândresc cu cel mai mare muzeu al locomotivelor cu abur din România. Aici se află 16 locomotive din diferite secole, dintre care 14 au fost fabricate la Reşiţa, iar două în alte părţi.
Vedeta muzeului reşiţean este, fără îndoială, Resicza. Este
prima locomotivă cu abur construită în spaţiul est european, la Reşiţa, în
1872, după modelul locomotivei Szekul, care fost proiectată de către John Haswell şi adusă la Reşiţa în 1871, unde a fost pusă
în circulaţie cu numărul 1.
Resicza a fost în serviciu cu numărul de circulaţie 2, între 1872 şi 1937. Avea o greutate, în stare goală, de 9,05t, iar greutatea de serviciu era de 11,5t. Diametru roţilor este de 711mm, iar forţa de 1.125 kg. Avea doi cilindri şi funcţiona cu carbune, iar ecartamentul era de 948 mm. Lungimea locomotivei este 4,470m
Au existat încă două locomotive cu abur similare, construite în 1872-1873, Bogsan şi Hungaria, cea din urmă fiind prezentată la Expoziţia Universală de la Viena din 1873. Până în 1964 au fost construite, la Reşiţa, 1461 de locomotive cu abur.